جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
ایرانِ جنگ از نگاه فرماندهان عراقی

کتاب «کتاب‌ها شیمایی نمی‌شوند» اثر محبوبه شمشیرگرها با حضور راوی اثر، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مراسم رونمایی از کتاب «کتاب‌ها شیمایی نمی‌شوند» اثر محبوبه شمشیرگرها از سوی نشر روایت فتح با محوریت خاطرات زندگی صلاح عبدالامیر عسگرپور راوی اثر برگزار شد.


عسگرپور راوی کتاب «کتاب‌ها شیمایی نمی‌شوند» در این نشست اظهار کرد: من سه سال در ارتش عراق سرباز بودم. یک دوره نیروی مخصوص ۵۵ روزه در عراق دیدم. اما شرایط تغییر کرد و در عراق یکسال زندان رفتم که آن دوره را نیز در کتاب روایت کردم.


وی افزود: بعد از زندان به سمت کویت فرار کردم و بعد به ایران آمدم. سال ۵۸ به پادگان الغدیر اصفهان آمدم اما به اهواز منتقل شدم. در آن زمان به دلیل اینکه به عربی مسلط بودم به عنوان سردبیر مجله عربی زبان پاسدار انقلاب انتخاب شدم. آنجا سربازان و افراد عراقی به ما کمک کردند که مجله را به چاپ برسانیم.


راوی کتاب «کتاب‌ها شیمایی نمی‌شوند» ادامه داد: یک مدت در اطلاعات عملیات کار کردم. با توجه به ذهنیتی که از ارتش عراق داشتم بیوگرافی از فرماندهان عراقی درست می‌کردم و وقتی جایی را فتح می‌کردیم مجله‌های عربی می‌خواندم تا اطلاعات بیشتری کسب کنم و در یک مورد ۷۰ نفر را با اطلاعات کامل معرفی کردم.


وی تصریح کرد: کار من همواره با دشمن بود. من لشکرهای جدید عراق را شناسایی می‌کردم و استقرار آنها را روی نقشه نشان می‌دادم. منابع شنود، جاسوس‌ها و عکس‌های هوایی بود. حدوداً ۱۳-۱۴ منبع برای گرفتن گزارش داشتیم.


عسگرپور اضافه کرد: برای نوشتن کتاب اول سراغ اسرایی رفتیم که طرفدار جمهوری اسلامی بودند و با آنها مصاحبه کردیم. در مرحله بعد کمیته پژوهش ارتش عراق را در وزارت امور خارجه عراق تأسیس کردیم و این کمیته باعث می‌شد روند مصاحبه‌ها بسیار جلو بیفتد.


وی عنوان کرد: ما تشویق می‌کردیم فرماندهان عراقی برای ثبت خاطرات با ما مصاحبه کنند. البته در جریان یک مصاحبه لو رفتم و مصاحبه شونده به همین دلیل محل را ترک کرد.

راوی کتاب «کتاب‌ها شیمایی نمی‌شوند» گفت: این کتاب به نوعی روایت عملکرد ایران در جنگ از نگاه فرماندهان عراقی صدام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها