جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
حاج ابومهدی خود را سرباز حاج قاسم می‌دانست

مراسم رونمایی از کتاب «خط مشی» ترجمه فارسی کتاب «جمال الخط» پیرامون سیره شهید حاج ابومهدی المهندس از عراق در سالن بین‌الملل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ برگزار شد.

‌سرویس مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مراسم رونمایی از کتاب «خط مشی» ترجمه فارسی کتاب «جمال الخط» پیرامون سیره شهید حاج ابومهدی المهندس از عراق با حضور مدیر محترم مرکز اسناد مقاومت اسلامی عراق حاج عبدالحافظ السالم و نویسنده نسخه عربی کتاب دکتر احمد سعدی و سید همام موسوی، مترجم کتاب برگزار شد.


احمد سعدی نویسنده کتاب پس از معرفی کوتاه کتاب و گفت: قبل از ورود به بحث کتاب نکته مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کرد و آن حضور فرهنگ شهادت است. به نظر بنده جهان اسلام و امت اسلام با دو بال می‌تواند پرواز کند، بال اول فرهنگ قرآن و بال دوم فرهنگ شهادت. فرهنگ شهادت تجلی راستین فرهنگ قرآن است و فرهنگ قرآن، منبع و برنامه و نقشه راه فرهنگ شهادت است و امت زنده با شهدا زنده است. فرهنگ شهادت، می‌تواند جوامع را از سقوط و فروپاشی نگه دارد و برای گذر از بحران‌ها، فرهنگ شهادت است که ما را کمک می‌کند و تدوین سیره شهادت، در حقیقت سرگذشت‌نویسی نیست، بلکه ناب‌ترین تجربه و برنامه زندگی است و باید بیشتر به این امر اهمیت داده شود و در زمینه تالیف، ترجمه و هنر توجه بیشتری داشته باشیم.


در ادامه نشست، حاج عبدالحافظ السالم مدیر مرکز اسناد مقاومت اسلامی عراقی و از هم‌رزمان شهید ابومهدی المهندس درباره حرکت جهادی عراقیان گفت: کار مرکز اسناد حفظ و نشر مقاومت اسلامی عراق، ثبت و ضبط حرکت مجاهدین عراقی و مدافعینی است که از عراق به ایران هجرت یا تحدیر کردند و حرکت جهادی خود را از ایران آغاز کردند، افرادی که در دفاع مقدس ایران نیز نقش داشتند. ما نزدیک به ۱۳۰۰ شهید عراقی در دفاع مقدس و در راه اسلام داریم. این افراد باید در عراق و ایران و جامعه اسلامی تعریف شوند؛ افرادی که کارهای بزرگی انجام دادند. متاسفانه درباره نقش مجاهدین عراقی، نه از رسانه‌ها و نه نویسندگان کار آنچنانی صورت نگرفته است.

احمد سعدی درباره عنوان کتاب گفت: در انتخاب عنوان، نکته بلاغی رعایت شده است. جمال دو معنا دارد، می‌تواند یا اسم باشد و یا صفت، جمال می‌تواند زیبایی باشد می‌تواند اسم فرد باشد، لذا در این کلمه ایهام وجود دارد. الخط نیر دومعنا می‌تواند داشته باشد، می‌تواند خطاطی باشد و یا می‌تواند به معنای راه و روش باشد، در این کلمه نیز ایهام وجود دارد.


سعدی درباره چگونگی نوشتن این کتاب گفت: نوشتن از چنین مسائلی همواره دغدغه من بوده است، شهید ابومهدی به غیر از ویژگی‌هایی که دارد، من با این شهید همرزم بودم، هم در هویزه و هم در کردستان، به همین دلیل و ارادت ویژه‌ای که نسبت به ایشان داشتم این کتاب را نوشتم. انتخاب عنوان فارسی با انتخاب مترجم بود، البته که با بنده مشورت کردند.

وی افزود: من در تاریخ اولین روز محرم سال ۱۴۴۲ هجری قمری با این اعتقاد شروع به نوشتن که محرم بک زمان محدودی و یک جغرافیای نیست، بلکه کربلا هر جا که انسان خونش را نثار اسلام کند، کربلاست، روز دهم محرم ساعت صفر حسینی بود. کتاب شامل سه جلد است که هنوز به اتمام نرسیده‌اند، جلد اول با عنوان «جمال‌الخط»، جلد دوم با عنوان «جمال المقاومة» و جلد سوم با عنوان «جمال‌الروح» است، جلد دوم از جلد اول سخت‌تر است، چراکه جنبه تحلیلی دارد و درباره بازه زمانی حضور آمریکا در عراق است و جلد سوم جنبه اخلاقی شهید است.


احمد سعدی گفت: این کتاب شامل سه فصل است، در فصل اول ولادت مهمترین فعالیت‌های شهید به غیر از تولد و خانواده و دانشگاه‌هایی که آنجا دانشجو بوده‌اند و کارهایی که به عنوان مهندس انجام داده‌اند بحت شده و تا آخرین مرحله حضور ایشان در عراق بررسی شده است.

او در ادامه بیان کرد: فصل دوم کتاب، جمال از عراق تا کویت است، از عراق تا کویت، حضور ایشان در کویت بررسی شده است، این شهید در کویت جزو شخصیت‌های مهم بوده‌اند، ابومهدی معتقد بود بعد از شهادت شهید صدر، کافی نیست ما فقط کار فرهنگی کنیم، لذا از کویت کارهای جهادی‌شان آغاز شد و از آنجا جزو لیست سیاه آمریکا و برخی کشورهای غربی قرار گرفت و در ترور امیر کویت متهم شد و مورد تهدید و پیگرد اینترپل قرار گرفت. پس از آن به صورت مخفیانه از کویت مهاجرت کند. فصل سوم کتاب از حضور ابومهدی المهندس در ایران است. بیست روز از حضور در ایران نگذشته که وارد پادگان شهید صدر در اهواز می‌شود و تا آخرین روز در ایران. ایشان در همین مسیر فعالیت می‌کردند. جلد دوم فعالیت‌های شهید در خود عراق خواهد بود.


وی افزود: کتاب بر اساس روش بازسازی صحنه نوشته شود و مقصود این است که شبیه یک فیلم تهیه می‌کنیم، یعنی شخص را معرفی نمی‌کند بلکه تمام مسائلی که به او مربوط می‌شود، شهری که در آن زندگی می‌کند، زمانی که بود و حتی لباسی که می‌پوشد را بحث و به ببیننده نشان می‌دهد. این کتاب به تاریخ سیاسی عراق و ایران و نهصت امام از سال ۴۲ و رفتن امام به نجف اشرف و موضع مردم عراق به حضور امام می‌پردازد. همچنین بحث شیعه و مشکلاتی که در آن زمان در عراق بوده را می‌پردازد، این کتاب در حقیقت یک دایره‌المعارف است.


در انتهای نشست، عبدالحافظ السلام درباره چگونگی آشنایی این شهید و سردار شهید سلیمانی پیوستی که در انتهای کتاب آورده شده، گفت: هنگامی که حاج قاسم فرمانده سپاه قدس و حاج ابومهدی فرمانده سپاه بدر بوده، رابطه‌ای میان این دو در سال ۱۹۹۹ شکل می‌گیرد، این دو فرمانده نقش مهمی در مسائل عراق و در تشکیل گروه‌های مقاومت اسلامی داشتند، همچنین نقش مهمی در اوضاع امنیت عراق و تشکیل گروه‌ها و حکومت‌های سیاسی، با هم کار کردند. رابطه این دو در سال ۱۹۹۹ آغاز شد اما تجلی این رابطه در جنگ با داعش بود، حاج ابومهدی خود را سرباز حاج قاسم می‌دانست. این دو از همان روزهای اول جنگ با یکدیگر کار کردند و با یکدیگر هم شهید شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها