جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
«نگاهی به آداب ولادت و فولکلور کودکان در استان اردبیل» به بازار کتاب آمد

اردبیل- کتاب «نگاهی به آداب ولادت و فولکلور کودکان در استان اردبیل»، اثر داود کیانی توسط مـؤسسه نشر محقق اردبیلی چاپ شد و به باراز کتاب آمد.

داود کیانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل گفت: این مجموعه شامل دو فصل است که به بررسی آداب ولادت و فولکلور کودکان اردبیل می پردازد و فصل نخست این کتاب به آداب و رسوم ولادت در اردبیل و اقصی نقاط آن اختصاص دارد.

وی افزود: در بخش به باورهای فرهنگ مردم مورد نازائی، چله گیری، حدس زدن جنسیت نوزاد، ویار، غسل مولود، نحوه ابلاغ جنسیت نوزاد از سوی ماما، آل آروادی و شیوه درمان آل زدگی زائو و سنت های دیگر زمان تولد نوزاد اشاره شده است.

این نویسنده با بیان اینکه فصل دوم از بخش های مختلف تشکیل شده بیان کرد: ژانرهایی از ادبیات شفاهی کودکان شامل لالایی ها، نوازش کردن کودک، مویه و گریه ها یا همان اوخشامالار، قصه و ترانه‌های محلی، بازی ها و ضرب المثل های بومی می باشد.

داود کیانی به عنوان مترجم و نویسنده و نیز گوینده و تهیه کننده صدا و سیمای مرکز اردبیل است و تاکنون هیجده عنوان کتاب در حوزه فرهنگ عامیانه و ادبیات شفاهی اردبیل و جغرافیای اردبیل از وی منتشر شده است.

او از پیشکسوتان حوزه فولکلوریک تحقیقات وسیعی در حوزه فرهنگ عامیانه مردم و تاریخ و جغرافیای استان اردبیل انجام داده و به شعر سرایی به زبان ترکی آذری نیز می پردازد.

«فرهنگ آبادی‌های گرمی، انگوت و موران» «فرهنگ آبادیهای بیله سوار، جعفرآباد»، «فرهنگ جغرافیایی استان اردبیل» «فرهنگ آبادیهای خلخال، شاهرود و خورش رستم»، «شرحه شرحه از فراق»، «سئودا قانادلاریندا»، «گاهی برای از توسرودن غزل کم است»، «گندم نان و تنور در قلمرو فرهنگ عامیانه استان اردبیل»، «تاپ تاپماجا» «بایاتی»، «رادیو کتاب اردبیل»، «رایض اندیشه»، «افندیم! سن دئیه ن شاعر اولمارام» و «آب در آئینه آداب استان اردبیل» و «آی ایشیقیندا» از جمله آثار چاپ شده این نویسنده اردبیلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها