جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۸
کتاب «طراحی صدا برای فیلم» منتشر شد

چاپ نخست کتاب «طراحی صدا برای فیلم» تألیف تیم هریسون با ترجمۀ مرتضی دهنوی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا تیم هریسون استادیار صداگذاری فیلم در دانشکدۀ ارتباطات لندن است و در رشته‌های کارشناسی ارشد فیلم، هنرهای صدا و کارشناسی طراحی تدریس می‌کند.

او پس از فارغ‌التحصیلی در رشتۀ فلسفه و محاسبات از دانشگاه لیدز انگلستان، شرکتی صوتی را تأسیس کرد که مشتریان آن بنگاه سخن‌پراکنی بریتانیا و چندین شرکت معتبر فیلم‌سازی بودند. به موازات این کار تعداد زیادی موزیک ویدیو برای گروه‌های فیلم‌سازی بین‌المللی تولید کرد که تعدادی از آن‌ها جوایزی مهم را دریافت کردند.

تیم هریسون تجربۀ ساخت فیلم‌های کوتاه را هم دارد. آثار او بیشتر حاصل تحقیقاتش در زمینه تبادل بین فیلم و فلسفه، با تمرکز ویژه بر فلسفه ذهن و فلسفه علم است، اما مهم‌ترین علاقۀ او طراحی صداست که در آن با توجه به مطالعات فراوان خود در زمینۀ روانشناسی و فلسفه، جذابیت‌های خاص رابطۀ بین صدای فیلم و ضمیر ناخودآگاه انسان را واکاوی می‌کند.

در این کتاب، تیم هریسون با اشاره به نمونه‌های زیادی از فیلم‌های مطرح و پیشرو، به چگونگی طراحی صدا در آن‌ها می‌پردازد و در عین حال خواننده را ترغیب می‌کند تا رو به آزمون و تجربه‌اندوزی آورد.

مرتضی دهنوی در سال ۱۳۳۶ در نیشابور متولد شد و تحصیلات خود را در رشتۀ صدابرداری ادامه داد. او در سال ۱۳۵۷ از دانشکده صدا و سیما فارغ‌التحصیل شد و فعالیت خود را در مرکز زاهدان تا سال ۱۳۶۰ دنبال کرد. پس از آن تا سال ۱۳۸۱ به ادامه فعالیت در شبکه‌های اول و دوم سیما پرداخت. دهنوی علاوه بر صدابرداری تجربیات دیگری را نیز پشت سر گذاشته که عبارت‌اند از: تدریس دوره‌های حین خدمت صدا و سیما و مرکز صدا و سیما، تدریس در دوره‌های برگزار شده در مراکز مختلف صدا و سیما و آموزش دستگاه‌های جدید به کاربران، ترجمه ستون فنی مربوط به صدابرداری و سرانجام عضویت در کمیته تخصصی صدا در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران. دهنوی در سال ۱۳۶۴ فعالیت خود را در عرصه سینما آغاز کرد...

چاپ نخست این کتاب در ۴۱۴ صفحۀ وزیری، شمارگان ۱۰۰ نسخه و با قیمت ۳۶۰ هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.
‌شما می‌توانید اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها