شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
مخاطب کودک، مخاطب خاموش است

تهیه کننده فصل اول انیمیشن «با بابام» با رویکردی مخاطب شناسانه از مواجه کودک با اثر گفت: مخاطب کودک، مخاطب خاموش است. از نظر من وقتی کودک نسبت به یک اثر بی‌توجه است و بازخوردی نشان نمی‌دهد یعنی اثر موفق نبوده.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست بررسی کتاب و انیمیشن «با بابام» ۲۹ اردیبهشت، ساعت ۱۲.۳۰ در محل غرفه کتاب آرا با حضور فرزانه فخریان مسئول بنیاد ملی انیمیشن، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تهیه‌کننده فصل اول انیمیشن «با بابام» و زینب سادات بدری، تصویرگرو کارگردان مجموعه انیمیشن «با بابام» برگزار شد. انیمیشن «با بابام» محصول مرکز انیمیشن سوره و مجموعه ۵ جلدی کتاب آن با عناوین «پرواز، شهربازی، زیارت، غذای رنگی و باغ بستنی قصه‌ها» به قلم امیر رضا مافی است که همزمان با روز دختر در انتشارات مهرک رونمایی و عرضه شد.

فصل اول انیمیشن «با بابام» در ۱۰ قسمت ۶ دقیقه‌ای در ایام نوروز از شبکه پویا بر روی آنتن رفت و فصل دوم این مجموعه به تهیه‌کنندگی فاطمه سادات ابوترابی در ۲۶ قسمت در دست تولید است. مجموعه ۵ جلدی کتاب کودک «با بابام» بعد از پخش انیمیشن روانه بازار نشر شده است.

سختی کار کودک، در رعایت سادگی آن است
در ابتدای این نشست زینب سادات بدری در مورد معیار تولید اثر برای کودکان گفت: با توجه به رده سنی سعی کردیم مجموعه‌ای ساده، قابل فهم و دلنشینی ارائه دهیم و از اغتشاشات رنگی و پالتی تا حد امکان در تصویر جلوگیری کنیم.

او درباره روند تولید اثر در مرکز انیمیشن سوره گفت: امیررضا مافی، در مرکز انیمیشن سوره بخشی را به نام «خلق داستان طراحی کرده است. ما در این بخش جهان داستان‌ها را در ۱۰ قسمت خلق می‌کنیم و سپس ادامه کار را به گروه‌های دیگر می‌سپاریم و به سراغ خلق جهان‌داستان‌های دیگر با همین رویکرد می‌رویم. در این مرحله که خلق جهان داستان نامگذاری شده است ما برای ساخت کانسپت با اجزایی مانند پالت رنگی و روابط اجزا داستان و … سرو کار داریم.

بدری گفت: بعد از ساخت کانسپت اثر و تولید ۱۰ قسمت، زمانی که روند تولید به تثبیت رسید ادامه تولید آن را به گروه‌های دیگر می‌سپاریم.

او درباره سخت‌ترین چالش در تولید اثر برای کودکان گفت: سختی کار کودک در رعایت سادگی آن است. مجموعه انیمیشن «با بابام» دارای ساختاری چند لایه‌ای در متن است که در لایه سطحی مخاطب کودک را جذب می‌کند و در لایه زیرین، مخاطبان بزرگسال را تغذیه می‌کند.

بدری اضافه کرد: کار ما با نسل‌شناسی مختلف از کودکان در هر دوره گره خورده است. ما از نظر محتوا، کم و کاستی در فرهنگ ایرانی نداریم اما معتقدم در حوزه تکنیک و تجربه می‌توانیم از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم. از بازخوردهایی این اثر به شدت راضی هستم. مخصوصاً این موضوع قابل توجه که والدین به نوع محتوا ما اطمینان داشتند، برای ما بازخورد خوبی محسوب می‌شد.

مخاطب کودک، مخاطب خاموش است
در ادامه این نشست فرزانه فخریان تهیه کننده فصل اول انیمیشن با رویکردی مخاطب شناسانه از مواجه کودک با اثر گفت: مخاطب کودک، مخاطب خاموش است. از نظر من وقتی کودک نسبت به یک اثر بی‌توجه است و بازخوردی نشان نمی‌دهد یعنی اثر موفق نبوده. معیار ما برای ارزیابی یک اثر خوب در حوزه کودک تکرار در مشاهده است. یعنی اثری که کودک به کرات آن را تماشا می‌کند و از دیدن چندباره آن خسته نمی‌شود.

فخریان ادامه داد: انیمیشن «با بابام» از متن مناسب و تصویرگری جذاب برای کودکان برخوردار بوده است و موفق شده است با به کارگیری المان‌های ساده، جهان قابل قبولی را در حوزه کودک خلق کند.

وی در ادامه به جوایز مختلفی که این انیمیشن کسب کرده، اشاره کرد و گفت: این اثر رضایت سکوهای مختلف در فضای مجازی را کسب کرده است و از آن دست مجموعه‌هایی است که کودکان مکرراً به دیدن آن روی آورده‌اند.

برای محتوای خود ۵۲ نوع محصول تعریف کرده‌ایم

فرزانه فخریان، مشکل اصلی انیمیشن ایرانی را در محدودیت محتوا نسبت به محصولات دیگر خواند و گفت: ما خود را در تبدیل محتوا از یک رسانه به رسانه دیگر محدود کرده‌ایم. در صورتی که از نظر من تبدیل محتوا از یک رسانه به رسانه‌های دیگر هیچ محدودیتی ندارد. می‌توان از کتاب انیمیشن تولید کرد و بالعکس. برای ما مهم این است که محتوا را در قالب محصولات دیگر ارائه دهیم ما برای محتوای خود ۵۲ نوع محصول تعریف کرده‌ایم، مانند ساخت عروسک و لوازم التحریر و …تا جهش تولید را در محصولات دیگر نیز ایجاد کند.

فرزانه فخریان، مسئول بنیاد ملی انیمیشن افزود: در مجموعه انیمیشن سوره ما با ساخت جهان داستان در ۱۰ قسمت، نمونه‌ای را تولید می‌کنیم و ادامه کار را برای پیشرفت‌های بیشتر به گروه‌های دیگر می‌سپاریم. به همین ترتیب مجموعه‌های دیگر نیز با همین رویکرد از مجموعه انیمیشن سوره در دست تولید است و این همکاری محدود به همکاری با انتشاراتی خاصی نیست و ممکن است این همکاری و با همین رویکرد با انتشاراتی‌های دیگر نیز رخ دهد. برای ما چرخه مولد اقتصادی کار مهم است.

فخریان در پایان اشاره کرد انیمیشن «با بابام» مجموعه تصویری روانشناختی مطمئنی دارد که بر اساس فطرت بچه‌ها نگارش و ساخته شده است. خانواده‌ها با خیال راحت می‌توانند کودک خود را با این سکوی مطمئن در قاب تلویزیون رها کند.

شما می‌توانید اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را از اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها