پنجشنبه ۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۰
فراخوان همایش «ادبیات و زبان‌شناسی» منتشر شد

همایش «ادبیات و زبان فارسی گردهمایی بین‌المللی مکتب اول تهران» (فرهنگ و هنر دوره قاجار) آذر سال آینده توسط فرهنگستان هنر و درباره محورهای پژوهشی «مطالعات تاریخی- تطبیقی»، «نقد ادبی» و «مطالعات هنری- ادبی» برگزار می‌شود و فراخوان شرکت در این همایش منتشر شده است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ادبیات فارسی که در اواخر دوره صفوی و دوره‌های افشاریه از آن صلابت و استواری خود دور شده بود، به ناگزیر در برهه‌های مختلف دوره قاجار تحولاتی چون بازگشت به اسلوب شعر به سبک شاعران خراسانی و عراقی، حضور مفاهیم و مضامین جدید برای تبیین رسالت اجتماعی ادبیات، پیدایش نخستین تجربه‌ها و نمونه‌های ادبیات داستانی، نمایش‌نامه و شعر آزاد را از سرگذراند که در دو بخش ادبیات پیش از مشروطه و ادبیات دوره مشروطه قابل بررسی است.

فرهنگستان هنر با هدف بازشناسی، معرفی و حفظ ارزش‌های اصیل فرهنگی هنری ایران تصمیم دارد گردهمایی بین‌المللی مکتب نخست تهران (فرهنگ و هنر دوره قاجار) را در شاخه‌های مختلف هنر، ادب و اندیشه در سال 89 برگزار کند.

از جمله همایش‌های این گردهمایی، «همایش ادبیات و زبان‌شناسی دوره قاجار» است.

این همایش در چهار محور «مطالعات تاریخی- تطبیقی»، «نقد ادبی» و «مطالعات هنری- ادبی» برگزار می‌شود.

در محور «مطالعات تاریخی- تطبیقی»، مسائلی چون عوامل پیدایش دوره بازگست ادبی، عوامل رشد و استمرار ادبیات بازگشت در دوره قاجار، طبقه‌بندی شاعران در دوره بازگشت، دستورنویسی در دوره قاجار و سهم ادبیات قاجار در تحولات ادبی معاصر بررسی می‌شود.

محور «نقد ادبی» به بررسی شعر از دیدگاه شاعران دوره قاجار، بررسی اندیشه‌های نو در ادبیات دوره قاجار، نوآوری‌های ادبی دوره قاجار(نظم و نثر) و جایگاه نقد و منتقدان ادبی دوره قاجار می‌پردازد.

بررسی جنبه‌های زیبایی‌شناسانه متون ادبی دوره قاجار، تعامل ادبیات دوره قاجار با دیگر هنرها، هنر از دیدگاه شاعران و نویسندگان دوره قاجار، ادبیات نمایشی در دوره قاجار و بررسی و نقد تصحیح متن در دوره قاجار از جمله زیرشاخه‌های محور «مطالعات هنری- ادبی» اند.

علاقه‌مندان به شرکت در این همایش تا 15 اسفند می‌توانند چکیده مقاله‌های خود را به دبیرخانه علمی همایش واقع در تهران، خیابان ولیعصر، پایین‌تر از تقاطع طالقانی، ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر، معاونت پژوهشی، طبقه چهارم ارسال کنند. 

این همایش آذر 1389 در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها