یکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۵
تعطيلات عيد چی بخوانم؟

انتخاب كتاب براي مطالعه از ميان تعداد بسيار زيادي از كتاب‌هاي منتشر شده براي كودكان و نوجوانان، كار بسيار سختي است. پيشنهاد ما به كودكان و نوجوانان كتاب‌دوست، مطالعه‌ي كتاب‌هايي است كه در جشنواره‌هاي مختلف ادبي برگزيده شده‌‌اند، جايزه گرفته‌اند و يا شايسته‌ي تقدير بوده‌اند.

ايبنا نوجوان: جايزه‌هاي ادبي كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان، امسال با «كتاب فصل» بهار شروع شد و با گذر از جايزه‌هاي «سلام بچه‌ها و پوپك»، «كتاب برتر»، «كتاب سال» و «كتاب فصل پاييز» به جايزه‌ي «شهيد غني‌پور» در اسفندماه رسيد.
 
برخي داوران به كتاب‌هاي برگزيده‌شان سكه‌هاي طلا دادند و برخي چون «كتاب برتر» و «شوراي كتاب كودك» كتاب‌ها را خواندند و بهترين‌ها را به خانواده‌ها پيشنهاد كردند.

به ‌جز كتاب‌ فصل‌هاي بهار، تابستان و پاييز كه كتاب‌هاي امسال را بررسي و برترين‌ها را از نگاه داورانشان معرفي كردند، جوايز معتبر ديگر حوزه‌ي كتاب كودك آثار سال 1387 را بررسي كردند.

كتاب فصل بهار 
«كتاب فصل» جايزه‌ي معاونت فرهنگي وزارت ارشاد با همكاري «خانه‌ي كتاب» است كه بيش از دو سال از راه‌اندازي آن مي‌گذرد. كتاب فصل بهار امسال در سه بخش شعر، داستان و علوم فنون در مجموع سه كتاب برگزيده‌ي كودك و نوجوان داشت.

جايزه‌ي بخش شعر كودك به كتاب «حرف تازه» سروده‌ي «ایرج قنبری» از مؤسسه‌ي چاپ و نشر «عروج» رسيد و در حوزه‌ي «علوم و فنون» كتابي با عنوان «علم در ايران باستان» نوشته‌ي آقاي «حسن سالاري» از انتشارات «محراب قلم» برگزيده شد. 

شايد بتوان گفت مهم‌ترين انتخاب كتاب فصل بهار در حوزه‌ي كودك و نوجوان در بخش «داستان ترجمه» صورت گرفت. كتاب «قصه‌گوی شب» اثر «رفیق شامی» نويسنده‌ي ساكن آلمان موفق به دريافت اين جايزه شد.
 
«قصه‌گويي شب» ترجمه‌ي «عَذرا جعفرآبادی» توسط انتشارات «نشانه» به بازار نشر آمده و مي‌توان گفت كتابي پرطرفدار براي نوجوانان است كه در كشورهاي مختلفي ترجمه شده است.

«قصه‌گوی شب» را مي‌توانيد با 3300 تومان تهيه كنيد؛ اما اين كتاب بيش‌تر از اين‌ها مي‌ارزد. كتاب، داستان مردی است به نام «سلیم درشکه‌چی» در سال‌های آخر عمرش؛ او که از معروف‌ترین قصه‌گوهای دمشق است، در نتیجه‌ي ماجرایی عجيب(دیدن یک پری پیر در خواب که به او می‌گوید دیگر پیر شده است و نمی‌تواند در قصه گفتن یاری‌اش دهد) لال می‌شود. پری به او می‌گوید اگر هفت هدیه‌ي بی‌نظیر دریافت کند پری جوانی جای او را خواهد گرفت و سلیم دوباره خواهد توانست حرف بزند و قصه بگوید. 

«قصه‌گوی شب» ماجرای کشف این هفت هدیه و سپس تعریف قصه‌ها و زبان باز کردن سلیم است. 

آثار این نویسنده تاکنون به ۲۲ زبان ترجمه شده‌اند.

كتاب فصل تابستان
كتاب فصل تابستان امسال فقط دو برگزيده در حوزه‌ي كودك و نوجوان داشت. داوران، دو كتاب «من نمي‌ترسم» خانم سرور كُتُبي از انتشارات «به‌نشر» و «آزمايش‌هاي شلم‌شوربا با مواد خوراكي» نوشته‌ي «نيك آرنولد» با ترجمه‌ي «محمود مزيناني» از نشر پيدايش را در دو بخش داستان كودك و علوم و فنون برگزيدند.

در حوزه‌ي كتاب‌هاي كودك، سرور كُتُبي نويسنده‌اي سرشناس است و كتاب «من نمي‌ترسم» او كه در 18 صفحه نوشته شده است، مي‌تواند كتاب مفيدي براي كودكان گروه سني «الف» و «ب» (خواهر برادرهاي پيش دبستاني و سال‌هاي اول دبستاني شما) باشد.

خانم «نرگس محمدي» كتاب «من نمي‌ترسم» را تصويرگري كرده و شخصيت‌هاي آن حيوانات هستند.


كتاب فصل پاييز 
داوران كتاب فصل پاييز، در مجموع 340 اثر كودك و نوجوان را بررسي كردند؛ اما در آخر، تنها يك كتاب، آن‌هم در حوزه‌ي علوم و فنون را شايسته‌ي كتاب فصل شدن دانستند.

آقاي «مجيد عميق» مترجم زبردست آثار علمي، جايزه‌ي كتاب فصل را به خاطر ترجمه‌ي مجموعه كتاب‌هاي «نگاهي به آسمان شب» نوشته‌ي «رُزا ليندميست» و «آندرو سالوي» برد. اين كتاب را «نشر مهاجر» روانه‌ي بازار نشر كرده است. 

شايد عنوان پركارترين مترجم حوزه‌ي كتاب‌هاي علمي كودكان و نوجوانان را بايد به آقاي «عميق» داد. او هر ماه چندين عنوان كتاب علمي كودك و نوجوان به بازار نشر مي‌فرستد و مجموعه كتاب «نگاهي به آسمان شب» از آخرين كتاب‌هاي اوست.

«مجید عمیق» مي‌گويد تقسيم‌بندي‌هاي مطلوب و زبان ساده مجموعه‌ي «نگاهي به آسمان شب» از ويژگي‌هاي اين اثر است.

هر كدام از اين كتاب‌ها را مي‌توانيد با 2 تا 3 هزار تومان تهيه كنيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها