سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۷
تعطيلات عيد چی بخوانم؟ (بخش دوم)

انتخاب كتاب براي مطالعه از ميان تعداد بسيار زيادي از كتاب‌هاي منتشر شده براي كودكان و نوجوانان، كار بسيار سختي است. پيشنهاد ما به كودكان و نوجوانان كتاب‌دوست، مطالعه‌ي كتاب‌هايي است كه در جشنواره‌هاي مختلف ادبي برگزيده شده‌‌اند، جايزه گرفته‌اند و يا شايسته‌ي تقدير بوده‌اند.

ايبنا نوجوان: جايزه‌هاي ادبي كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان، امسال با «كتاب فصل» بهار شروع شد و با گذر از جايزه‌هاي «سلام بچه‌ها و پوپك»، «كتاب برتر»، «كتاب سال» و «كتاب فصل پاييز» به جايزه‌ي «شهيد غني‌پور» در اسفندماه رسيد. برخي به كتاب‌هاي برگزيده‌شان سكه‌هاي طلا دادند و برخي چون «كتاب برتر» و «شوراي كتاب كودك» كارشنانشان كتاب‌ها را خواندند و بهترين‌ها را به خانواده‌ها پيشنهاد كردند.

كتاب سال از جوايزي بود كه با سكه‌هايش پذيراي نويسندگاني بود كه حق‌التاليف ناچيزي براي هر كتاب مي‌گيرند. معتبرترين جايزه دولتي سال، جوايزش را در حوزه كودك و نوجوان به چهار كتاب اهدا كرد. 

در بخش «دين» كتاب كودك «او همنشين فرشته‌ها بود» نوشته‌ي سعيد روح افزا(انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان) كتاب سال شد و در حوزه‌ي داستان نوجوان، كتاب سال را محمدرضا بايرامي، نويسنده‌ي مطرح كشورمان براي كتاب «گرگ‌ها از برف نمی‌ترسند»(انتشارات قدیانی، کتاب‌های بنفشه) به دست آورد. 

در شاخه‌ي «علوم انسانی» هم به کتاب «فرهنگ‌نامه‌ي نام‌آوران» تألیف جمعی از نویسندگان(انتشارات طلایی) و در شاخه‌ي «علوم و فنون» به کتاب «مفاهیم پایه در علوم تجربی» نوشته‌ي «جي.بال» كه ترجمه‌ي گروهی از مترجمان مؤسسه‌ي فرهنگی فاطمی است، جايزه‌ي كتاب سال اهدا شد. 

رمان آقاي «بايرامي» ـ «گرگ‌ها از برف نمي‌ترسند» ـ نتيجه‌ي تلاش‌هاي 10 ساله‌ي نويسنده‌ي آن است. ماجراي اين كتاب در يكي از روستا‌هاي سبلان مي‌گذرد كه فقط پنج خانوار جمعيت دارد و دو نوجوان، قهرمانان آن هستند. روستايي كه بايرامي از آن صحبت مي‌كند، در ميان كوه‌هاي سبلان محصور شده و پس از آن‌كه زلزله‌اي در آن منطقه رخ مي‌دهد، برفي سنگين شروع به باريدن مي‌كند.

فتاح و يوسف، نوجواناني‌اند كه شخصيت‌هاي اصلي داستان بايرامي را شكل مي‌دهند و زماني كه فاجعه‌اي سخت روستاي كوچك اين دو را زير و رو مي‌كند، تلاش‌هاي آن‌ها براي جنگ با طبيعت آغاز مي‌شود. 

اين كتاب 279 صفحه‌اي 4 هزار تومان قيمت دارد و مي‌توان گفت در برابر نصف پول هفتگي يك نوجوان كتاب باارزشي به حساب مي‌آيد.

در خبر بعدي، برگزيده‌هاي «شوراي كتاب كودك» در سال 88 را معرفي خواهم كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها