چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۶
«سیمرغ سخن»؛ زندگی‌نامه 110 شاعر معاصر

کتاب «سیمرغ سخن» که زندگی‌نامه 110 شاعر معاصر را شامل می‌شود با گردآوری و تدوین پرویز بیگی‌ حبیب‌آبادی و توسط انتشارات خانه کتاب به تازگی منتشر شد. این کتاب در دو بخش به معرفی شاعران معاصر و نمونه آثار آن‌ها می‌پردازد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «سیمرغ سخن» دربرگیرنده زندگی‌نامه و نمونه آثار 110 شاعر معاصر در دو بخش با عنوان‌های «شاعران پیشکسوت» و «شاعران شاخص» است.

در بخش «شاعران پیشکسوت» شاعرانی همچون حسین آهی، خسرو احتشامی، ساعد باقری، ضیاء‌الدین ترابی، فاطمه راکعی، مصطفی رحماندوست، محمدرضا عبدالملکیان، عبدالجبار کاکایی، محمدجواد محبت، محمدرضا محمودی‌نیکو، حسین اسرافیلی، مشفق کاشانی، بیوک ملکی، سیدعلی موسوی گرمارودی، سیمین‌دخت وحیدی و محمدعلی معلم دامغانی معرفی شده‌اند.

در معرفی شاعران علاوه بر ارائه زندگی‌نامه مختصر آن‌ها، فهرست آثار منتشر شده این شاعران و سه تا پنج قطعه شعر به عنوان نمونه‌ای از اشعار آن‌ها، و نیز دیدگاه دیگر شاعران و یا صاحب‌نظران درباره هر شاعر نیز آمده است.

بخش دوم کتاب «شاعران شاخص» نام دارد و به معرفی چهره‌هایی همچون بیژن ارژن، محمودرضا اکرامی‌فر، اسماعیل امینی، موسی بیدج، سعید بیابانکی، محمدرضا ترکی، عباس چشامی، کاووس حسن‌لی، راضیه بهرامی، نرگس رجایی، صادق رحمانیان، محمد رمضانی‌فرخانی، ابوالفضل زرویی نصرآباد، سیدمحمود سجادی، رضا صفریان، افسانه شعبان‌نژاد، افشین علاء، ناصر فیض، م.موید، محمدعلی مجاهدی، شهرام مقدسی، مرتضی نوربخش، قربان ولیئی، بهروز یاسمی، سعید یوسف‌نیا و مجید نظافت اختصاص دارد.

بیگی حبیب‌آبادی در مقدمه این کتاب از شعر به عنوان هنر ملی این سرزمین از دیرباز تاکنون یاد کرد و آورده است: «شعر مناسب‌ترین محمل برای بیان اشک‌ها، لبخندها، پیروزی‌ها، شکست‌ها، گشایش‌ها و بن‌بست‌های تاریخ پرفراز و نشیب ایران بوده است.»

در ادامه این مقدمه می‌خوانیم: «آمیختگی شعر با مردم و حضور جاری و ساری در لایه‌های مختلف زندگی آنان و تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از آداب و سنن، باورها، اعتقادات، دلبستگی‌ها و وابستگی‌ها، مخاطبان شعر و اهل تحقیق و پژوهش را با طیف وسیعی از داده‌ها روبرو می‌سازد که می‌تواند آیینه تمام‌نمایی از گذشته تا حال و شاید بخشی از آینده باشد.»

در انتهای کتاب نیز فهرست نام‌ها و فهرست شهرها، مکان‌ها، ناشران، بنیادها، شوراها و سایر اماکن آمده است.

پیش‌تر بیگی حبیب‌آبادی در گفت‌وگویی با ایبنا به بیان ویژگی‌های مطالب این کتاب پرداخته بود. ارائه نمونه‌ای از آثار در دست انتشار هر شاعر، اطلاعات ادبی پیرامون زندگی و فعالیت‌های ادبی آن شخص و موفقیت‌های ادبی که هر شاعر کسب کرده است از جمله ویژگی‌هایی بودند که بیگی حبیب‌آبادی در ارتباط با این کتاب برشمرد.

کتاب «سیمرغ سخن» به کوشش پرویز بیگی حبیب‌آبادی در 640 صفحه، شمارگان 3000 نسخه و قیمت 12800 تومان به تازگی توسط انتشارات خانه کتاب منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط