دوشنبه ۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
بررسي خطرات احتمالي و كاربردهاي اينترنت براي خانواده‌ها

جديدترين كتاب فرهاد قمصر‌زاده با عنوان «پيچيدگي‌هاي اينترنت» تاليف مي‌شود. اين كتاب نگاهي جامع به نقش اينترنت در خانواده‌هاي امروزي دارد. اثر او اكنون در مراحل پاياني تحقيق و پژوهش است.\

قمصرزاده، كارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: اين كتاب به نقش اینترنت در خانواده‌های مختلف و کارکردهای آن مانند بهبودبخشی، كاركردهاي تخریبی و نابودکنندگي اشاره دارد.

وي ادامه داد: تاثیرات و پیامدهای مثبت و منفی اینترنت به عنوان یک پدیده نوین در اجتماعات انسانی در حال گسترش است، اين اثر نگاهي كامل بدون حركت به سوي خوبي‌ها و بدي‌ها به اين موضوع دارد.

قمصر‌زاده با اشاره به برخي از مباحث اين كتاب، اظهار داشت: موضوعات اصلي كتاب درباره نقش مثبت اینترنت در توسعه اقتصادی و نقش منفی آن در توسعه فرهنگی، همچنين شامل پيشنهاداتي براي ثبت آثار مثبت و کاهش پیامدهای منفی اینترنت هستند.

وي تصريح كرد: از اوایل قرن بیستم با توسعه رسانه‌های جمعی میزان ارتباطات میان فردی کاهش یافت، اين موضوع در خانواده‌ها به صورت كمرنگ شدن نقش گفت‌وگو خود را نشان مي‌دهد.

قمصرزاده با بيان اين كه اين موضوع زنگ خطري جدي براي ارتباطات انساني است، يادآور شد: انعكاس اين رفتارها به گونه‌اي است كه هر يك از اعضای خانواده وقتی از محل کار به خانه بر می‌گردند به اتاق خود رفته و سرگرم فعالیت با کامپیوتر و اینترنت می‌شوند و گاهي چاي، شام و صبحانه را روی میز کامپیوتر میل مي‌كنند.

وي با اشاره به بيان اين مساله در كتاب خود، توضيح داد: زماني كه گفت‌وگوهاي خانوادگي كاهش پيدا مي‌كند، شناخت اعضا نيز از يكديگر كاسته مي‌شود و به مرور زمان به گوشه‌گيري اعضاي خانواده مي‌انجامد.

قمصرزاده تصريح كرد: اخلاق نيز از ديگر موضوعاتي است كه در اين كتاب به آن اشاره مي‌شود. در اين بخش‌ علاوه بر خطرات اخلاقي كه در كمين نوجوانان است، بر برخي خطرات احتمالي تاكيد شده است.
به گفته وي، يكي از ويژگي‌هاي اينترنت، جاذبه‌هاي بصري آن است كه گاهي اوقات در افراد نوعي وابستگي و اعتياد به وجود مي‌آورد، نوعي وابستگي كه گاهي موجب اخلال در امور عادي و روزانه مي‌شود.

اين كارشناس رسانه همچنين درباره برخي از راهكارهاي پيشنهادي خود در اين كتاب عنوان كرد: خانواده‌ها همچنین بايد در استفاده فرزندان از اینترنت، آنان را آگاه کنند که اسرار، محتوا و تصاویر شخصی خانواده، مختص خانواده است و مصرف عمومی ندارد.

كتاب «پيچيدگي‌هاي اينترنت» تا دو ماه ديگر به همت نشر مدير منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط