یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰
ريشه‌يابي حوادث پس از انتخابات سال 1388 در قالب كتاب

چاپ نخست كتاب «شورش اشرافيت بر جمهوريت (ريشه‌يابي حوادث پس از انتخابات سال 1388)» تاليف حميدرضا اسماعيلي، از سوي انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر و روانه بازار نشر شد. اثر حاضر با نگاهي به گفتمان دوم خرداد و راهبردهاي ميرحسين موسوي در انتخابات، دلايل اقبال مردم به احمدي‌نژاد را بررسي كرده و به تلاش‌هاي جبهه دوم خرداد براي دامن زدن بر شايعه تقلب و آشوب‌آفريني مي‌پردازد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نگارنده در اين كتاب با موشكافي روش‌هاي اغتشاش‌گران و نقش و همراهي بيگانگان و اپوزيسيون خارج‌نشين، به روشن كردن ريشه و علل حوادث پس از انتخابات همت گماشته است.

بر اساس مطالب كتاب، نظام جمهوري اسلامي ايران بر پايه ايدئولوژي اسلامي شكل گرفته و با پايبندي بر احكام دين مبين قوام يافته است. طبق وعده الهي كه نص صريح قرآن كريم مي‌باشد، خداوند، مستضعفان را حاكم بر جهان خواهد كرد و اين اراده و خواست خداوندي لايتغير است. نهضت امام ‌خميني(ره) كه با همراهي مستضعفان به پيروزي انقلاب اسلامي منجر شد، پيروزي مظلومان بر مستكبرين را رقم زد. در اين راستا، جمهوري اسلامي ايران از همان ابتداي پيروزي انقلاب بر اعاده حقوق مستضعفين از مستكبران تلاش كرده است و اين ايدئولوژي انقلاب در تمامي تصميم‌سازي‌هاي نظام اسلامي جريان دارد.

حوادث و وقايع بعد از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري و عدم تمكين نامزدهاي انتخاب نشده به قانون و راي مردم در يك نگاه، غلبه روح طاغوتي و زياده‌خواهي را جلوه‌گر مي‌كند كه شايسته واكاوي و ريشه‌يابي دقيق‌‌تر است.

حميدرضا اسماعيلي در بخشي از پيشگفتار كتاب حاضر مي‌نويسد: «وقتي "شورش اشرافيت بر جمهوريت" را مي‌نوشتم، تنها به استدلال‌ها و استنادهايي فكر مي‌كردم كه بتواند در شناخت جريان به وجود آورنده حوادث پس از انتخابات ياري رساند. لذا چندان در بند حجم آن نبودم و از اين كه ممكن است حجم زياد آن از تمايل خوانندگان به خواندن آن بكاهد، ابا نداشتم. به هرحال اين تاريخ نيز بايد روايت مي‌شد.
از طرفي هنوز اسناد فراواني وجود دارد كه به دليل محرنامه بودن نمي‌توانند در تاريخ‌نگاري‌هاي كنوني به كار آيند و در دسترس نويسندگان قرار گيرند. براي برون افتادن اين مدارك، هنوز بايد منتظر ماند. هم‌چنين نانوشته‌ها و ناگفته‌هاي فراواني درباره انتخابات دهم رياست جمهوري وجود دارد كه در اين مختصر كه موضوعي مشخص دارد، نمي‌توان به آنها پرداخت.
اكنون كه گوشه‌اي از استدلال‌ها و استنادهاي خود در كتاب اصلي "شورش اشرافيت بر جمهوريت" براي اهل تحقيق و پژوهش به تفصيل آورده‌ام، لازم ديدم شعاع مخاطبان را گسترده‌‌تر ببينم و براي عموم و به ويژه نسل جوان، عصاره و جان آن را تنظيم و عرضه نمايم. قطعا در برداشت‌هاي هرنويسنده‌اي خطا و لغزش وجود دارد، اما مهم اين است كه به دور از مسائل حاشيه‌اي، آن چه را كه مي‌فهميم، عالمانه و منصفانه در اختيار خوانندگان قرار دهيم. البته ميان "انصاف" و "بي‌طرفي" تفاوت‌هايي وجود دارد. به اين معنا كه رابطه آن دو، لزوما مساوي نيست و هميشه "بي‌طرفي" به معناي انصاف نيست. گاهي بي‌طرفي در زماني كه خطاي يك طرف را بيش از طرف ديگر مي‌داني، خود عين ظلم و بي‌عدالتي است. عدالت و انصاف هميشه بي‌طرفي نمي‌آورد. انصاف و عدالت در بيان مطالب به طور مستقيم با اقرار به حقيقت، يعني آن چه كه حقيقت يافته‌اي، ارتباط دارد.»

مسائل مربوط به انتخابات دهم رياست جمهوري را مي‌توان از ابعاد ايدئولوژيك، اجتماعي و سياسي مورد بررسي قرار داد. حوادث پس از انتخابات را هم مي‌توان در قالب پروسه و فرايند نگريست و هم پروژه و برنامه‌اي طراحي شده دانست كه توسط بازيگران متعدد داخلي و خارجي به اجرا درآمد. در كتاب حاضر تلاش مي‌شود پديده ياد شده از ديدگاه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گيرد.

كتاب حاضر در 9 فصل سامان يافته است. زمينه‌هاي ايدئولوژيك، انتخاب 84 و 88 يك بازي در دو رقابت، گفتمان موسوي و راهبرد انتخاباتي جبهه دوم خرداد، دلايل اقبال عمومي به احمدي‌نژاد و...، يازده دليل مبني بر آگاهي جبهه دوم خرداد از سلامت، آشوب آفريني در دو دوره، راديكاليسم سبز يا انقلاب رنگي؟، نقش و تلاش دولت‌هاي بيگانه و اپوزيسيون رفتارشناسي بازيگران خارجي در انتخابات دهم رياست جمهوري ايران و نقش رهبري در پيروزي ملت و شكست آنارشيسم مخملي؛ عناوين فصول اين اثرند.

چاپ نخست كتاب «شورش اشرافيت بر جمهوريت (ريشه‌يابي حوادث پس از انتخابات سال 1388)» در شمارگان 2500 نسخه، 320 صفحه و بهاي 37000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط