ادبیات داستانی
-
در پنجمین کارگاه خاتم (ص) مطرح شد؛
«پایان باز» در داستان کوتاه اغلب نشانه ناتوانی نویسنده است
علی ارسنجانی در پنجمین جلسه کارگاه داستاننویسی خاتم (ص) با واکاوی داستان «ح مثل رحمت» اثر فاضله سربندیفراهانی، بر لزوم طراحی پیرنگ منسجم با روابط مستحکم و پرهیز از کلیشه در بازنمایی شخصیتها تأکید کرد.
-
بهمناسبت انتشار رمانهای «اَمبرسونهای باشکوه» و «آلیس آدامز»؛
بوث تارکینگتون؛ هنر داستاننویسی، شهرت، و دو شاهکار پولیتزری
آثار پولیتزریِ بوث تارکینگتون، «اَمبرسونهای باشکوه» و «آلیس آدامز»، هنوز هم از پسِ یک قرن که از زمان انتشارشان میگذرد، شاهدی بر تواناییِ او در ثبتِ تاریخِ روانی و اجتماعی آمریکای میانه درحال گذار هستند. این رمانها به کاوش در هزینهی انسانیِ صنعتیشدن و جاهطلبی اجتماعی میپردازند.
-
در گفتوگو با یک پژوهشگر ادبیات داستانی مطرح شد؛
ادبیات بومی ژانر نیست، یک حساسیت فرهنگی است
اصفهان- محمدرضا رهبری، پژوهشگر ادبیات داستانی، با تأکید بر اینکه ادبیات بومی اصفهان محصول پیوند زبان، جغرافیا و حافظه جمعی است، گفت: نویسندگان امروز به خودآگاهی تازهای درباره هویت ادبی شهر رسیدهاند.
-
بهمناسبت روز زن و روز مادر؛
مادرانگیهای زنان در ادبیات داستانی ایران
بهمناسبت روز زن و روز مادر در گزارش پیشِ رو از بعضی زنان داستانی ادبیات معاصر ایران نوشتهایم که در داستانهای معاصر نقش مادر را ایفا کردهاند.
-
نوشته شمسلنگرودی؛
کتاب «میروم که به کنسرت برسم» در رشت رونمایی شد
گیلان - کتاب «میروم که به کنسرت برسم» نوشته محمد شمس لنگرودی با حضور نویسنده و علاقهمندان به ادبیات داستانی در مجموعه کتاب اردیبهشت رشت رونمایی شد.
-
مروری بر رمان «عشق رهاننده» اثر کامیلو کاستلو برانکو؛
تصویری پرشور، پیچیده و انسانی از عشق، در یک رمان کلاسیک پرتغالی
کامیلو کاستلو برانکو در رمان «عشق رهاننده» تصویری پرشور، پیچیده و انسانی از عشق ارائه میدهد؛ عشقی که در مسیر خود با رنج و چالش روبهروست، اما میتواند رستگاری به همراه داشته باشد. این اثر همچنان یکی از متون مهم ادبیات پرتغال است و برای کسانی که به رمانسهای کلاسیک، تحلیل شخصیت و نقد اجتماعی علاقه دارند، تجربهای ارزشمند و ماندگار به شمار میآید.
-
طبق اطلاعیه بیمارستان کسری؛
وضعیت بالینی رضا امیرخانی تغییر قابل توجهی نداشته
بیمارستان کسری، که رضا امیرخانی در آن بستری است، در اطلاعیهای که در صفحه اینستاگرام این بیمارستان منتشر شده از آخرین وضعیت بالینی این نویسنده خبر داده است.
-
نویسنده لرستانی مطرح کرد؛
جشنواره ملی داستان رضوی فرصتی برای معرفی ظرفیتهای ادبی لرستان
لرستان - نویسنده لرستانی گفت: جشنواره ملی داستاننویسی رضوی میتواند بستری برای معرفی چهرههای داستاننویسی لرستان در سطح ملی باشد و ظرفیتهای پنهان را فعال و عرضه کند.
-
«پزشک دهکده» و «نامه به پدر» با افزودههایی تازه؛
دو اثر از کافکا راهی بازار کتاب شد
کتابهای «پزشک دهکده» و «نامه به پدر» که اکنون چاپ جدید آنها وارد بازار کتاب شده است، سالها بود که با حروفچینی سربی منتشر میشدند اما اکنون در برنامه جدید انتشارات برای بازطراحی کتابها مجدداً حروفچینی شده و با شکلی تازه منتشر شده است.
-
در اراک؛
کارگاه «لذت ادبیات» با تمرکز بر پیوند عاطفی خواننده و شخصیت داستان برگزار شد
مرکزی – پنجمین جلسه از سلسله کارگاههای آموزشی «لذت ادبیات» با محوریت شناخت و تحلیل ارتباط میان مخاطب و شخصیت داستان، با حضور علاقهمندان ادبیات در کتابخانه عمومی حجتالاسلام میرجعفری شهر اراک برگزار شد.
-
یادداشت؛
چرا ادبیات جنایی را جدی نمیگیرند؟
با آنکه در دو سه دههی اخیر، دانشگاهها رسماً ادبیات عامهپسند و بهویژه ژانر جنایی را به رسمیت شناختهاند، اما شکاف هنوز پابرجاست. هنوز هم در بسیاری از محافل، رمان جنایی «سرگرمی» محسوب میشود، نه «هنر». انگار لذت، با ارزش هنری در تضاد است. انگار اگر کتابی پرخواننده باشد، خودبهخود مشکوک است.
-
شهر در داستان ایرانی؛
سفری ادبی به گوشههایی از جغرافیای داستاننویسی ایران
شهرها در ادبیات داستانی ایران، مثل ادبیات داستانی هر کشوری، حضوری پررنگ و متنوع دارند. در گزارش پیش رو به بعضی جلوههای شهر در داستان ایرانی معاصر و برخی شهرهایی که به آثار نویسندگان ایرانی راه یافتهاند پرداختهایم.
-
با انتخاب دبیران اجرایی و تخصصی؛
آغاز بهکار سومین جشنواره داستان کردی «رازان» در ایلام/ خبرنگار ایبنا دبیر اجرایی جشنواره شد
ایلام- سومین دوره جشنواره استانی داستان «رازان» با انتخاب دبیران اجرایی و تخصصی در ایلام آغاز بهکار کرد.
-
نگاهی به رمان «شکوه زندگی» نوشته میشائیل کومپفمولر؛
روایت تلخ و سرد یک مرگ تدریجی
رمان «شکوه زندگی» میشائیل کومپفمولر، روایت تلخ و سرد یک مرگ تدریجی و تحلیل رفتن صدای مبهمی است که در نفسهای فروخورده محو میشود.
-
تاریخ شفاهی و داستان، تقویت کننده یا تضعیفگر ادبیات جنگ برگزار میشود
نشست «تاریخ شفاهی و داستان، تقویت کننده یا تضعیفگر ادبیات جنگ» در کافه کتاب سمیه برگزار میشود.
-
فیلمسازان جشنواره جهانی فجر در شیراز مطرح کردند؛
اقتباس فرصتی مغتنم برای سینمای ایران/ شیوهای که مخاطبان را گسترش میدهد
فارس- با وجود انبوه رمانهای ایرانی که ظرفیت تبدیل شدن به فیلم را دارند، سهم سینمای اقتباسی در ایران ناچیز است؛ وضعیتی که پرسشهای جدی درباره رابطه ادبیات و سینما پیش میکشد. چرا فیلمسازان کمتر سراغ کتابها میروند و چه چالشهایی مسیر اقتباس را دشوار کرده است؟ گفتوگو با چند سینماگر نشان میدهد حلقههای مفقود این جریان، از مشکلات حقوقی و اقتصادی تا نبود زیرساخت حرفهای اقتباس، مانع تبدیل ادبیات به تصویر میشود.
-
مروری بر رمان «قلمرو گرگومیش» نوشته نونا فرناندز؛
میراث شوم پینوشه در «قلمرو گرگومیش»
انتخاب عنوان «قلمرو گرگومیش» (The Twilight Zone) ارجاعی آگاهانه به سریال آنتولوژی علمی - تخیلی و ترسناک آمریکایی به همین نام است که پخش آن از دهه ۱۹۵۰ آغاز شد و بهعنوان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین آثار تاریخ تلویزیون شناخته میشود. نونا فرناندز از این نامگذاری استعاری استفاده میکند تا ماهیت سوررئال و بیقانون دیکتاتوری پینوشه در شیلی را ترسیم کند؛ دورانی که در آن واقعیت به اندازه یک داستان علمی - تخیلی تحریف شده بود و منطق و قوانین طبیعی انسانی از کار افتاده بودند.
-
بهمناسبت چهلمین سالگرد درگذشت غلامحسین ساعدی؛
میراث ادبی ساعدی؛ از رئالیسم جادویی تا خلق مکان بهعنوان شخصیت
در سالروز درگذشت غلامحسین ساعدی، با آرش آذرپناه و بهناز علیپور گسکری درباره جایگاه ادبی و ویژگیهای آثار او گفتوگو کردیم. آذرپناه تأکید دارد ساعدی بیش از هر چیز نویسنده و نمایشنامهنویسی شاخص است که با رئالیسم جادویی و فضاسازی چندلایه جهان داستانیاش را میسازد، و علیپور بر نقش تعیینکننده مکان در داستانها و نمایشنامههای او تأکید میکند.
-
روایت یک عمر روزنامهنگاری ادبی در گفتوگو با کاظم ساداتاشکوری؛
نقد مطبوعاتی به مخاطب عمومی توجه دارد و زنده و مردمی است
کاظم ساداتاشکوری، شاعر و روزنامهنگار ادبی گفت: نقد مطبوعاتی بیشتر به مخاطب عمومی توجه دارد و زنده و مردمی است، در حالی که نقد دانشگاهی معمولاً تخصصی، تحلیلی و محدود به یک گروه خاص است. به نظر من، نقد مطبوعاتی میتواند هم برای استاد دانشگاه و هم برای یک خواننده عادی قابل فهم باشد، و این نکتهای است که روزنامهها و خبرگزاریها باید به آن توجه کنند.
-
مروری بر رمان «بلوای برزخ» محمد صابری؛
زمان، برزخ و سکوت در رمان «بلوای برزخ»
«بلوای برزخ» محمد صابری رمانی است که در آن روایت و معنا، از دلِ زبان میجوشند. در جهان این رمان، واژهها زندهاند، زمان درون آنها میچرخد، و سکوت، نفسِ گفتار است. این اثر نشان میدهد که زبان نه ابزار بیان، بلکه خودِ زیستن است.
-
مروری بر داستان «هنرمند دیوانه» اثر ایوان بونین؛
جنون برآمده از بحران معنا
در داستان «هنرمند دیوانه» ایوان بونین، هنرمند میکوشد با خلق اثر هنری به جهان معنا دهد و نوری زاینده بیافریند اما از دل ناخودآگاهش ویرانی و مرگ بیرون میریزد. این تضاد، همان فلسفه انسان مدرن است که در برابر پوچی، معنا میطلبد. از این منظر جنون او همان بحران معناست؛ جایی که آفرینش هنری به جای رهایی بدل به اضطراب میشود.
-
به همت نشر واج؛
«آبی، خاکستری، سیاه» منتشر شد
کتاب«آبی، خاکستری، سیاه» ، همانطور که از عنوان آن پیداست، ادای دِینی است به حمید مصدق، شاعرِ منظومهی بلندِ «آبی، خاکستری، سیاه».
-
در برنامه عصرانه داستان قم عنوان شد؛
«گور ته چشم» مردپژوه است/ بیان رنج زنان چند نسل
قم - یک نویسنده و روانشناس با تحلیل و بررسی روانشناسانه رمان «گور ته چشم» گفت:«گور ته چشم» مرد ستیز نیست، مردپژوه است.
-
بررسی کارنامه ادبی بیژن نجدی در گفتوگو با لاله فقیهی؛
نجدی نشان داد که داستان تنها از فرمولهای کارگاهی بیرون نمیآید
لاله فقیهی، داستاننویس و منتقد ادبی، گفت: بزرگترین تأثیر بیژن نجدی این بود که به نسل بعد از خود نشان داد داستان تنها از فرمولهای کارگاهی و سریدوزیهای کلیشهای بیرون نمیآید و میتواند اشکال گوناگونی داشته باشد. داستان میتواند رها از پیرنگ خطی و اوج و فرودهای مورد انتظار باشد. او با داستانهای فضامحورش تأثیر تعیینکننده حال و هوا و فضاسازی را در ساخت داستان نشان داد و به این ترتیب امکانات این ژانر ادبی در استفاده و تمرکز بر بعضی از عناصر داستان و خلق تأثیرهای نو را پیش چشم آورد.
-
مروری بر مجموعه داستان «مردن ماه» نوشته مرتضی فرجی؛
تصویری خاکستری از زیست امروز
داستانهای مجموعه «مردن ماه» مرتضی فرجی گسترهای از دغدغههای اگزیستانسیال، زوال هویت و تنهایی ساختاری انسان مدرن را آشکار میسازد و از طریق تمرکز بر لحظات مکث، گسستهای زمانی و فضاهای مالیخولیایی، تصویری خاکستری از زیست امروز ارائه میدهد.
-
در نشست نقد و بررسی رمان «تیرمست» مطرح شد؛
«تیرمست»؛ استعارهای از زخم و بقا
نشست نقد و بررسی رمان «تیرمست» با حضور دو منتقد ادبی، علی شادکام و محمود قلیپور، به همت انجمن ادبی هومت در بنیاد بیدل دهلوی (خانه ادبیات) برگزار شد. «تیرمست»، اولین رمان منتشر شده از ستاره عارفکشفی است؛ نویسنده و مترجمی که پیش از این ترجمه کتابهای «کمدی در گذر زمان»، «ناداستان خلاق» و «پشتپرده داستان» را به انتشار رسانده است.
-
اولینهای داستاننویسی/ کرمانشاه؛
ردپای ادبیات داستانی کرمانشاه از مشروطه/ «شمس و طغرا»؛ آغازگر داستاننویسی مدرن
کرمانشاه- داستاننویسی نوین در کرمانشاه از دوران مشروطه با محمدباقر میرزا خسروی و رمان «شمس و طغرا» آغاز شد؛ اثری که برای نخستین بار نثر مدرن را با روایت تاریخی و عاشقانه پیوند زد.
-
تجربهای فلسفی در مرز رؤیا و واقعیت؛
مجموعه داستان «وینستون آبی» منتشر شد
قزوین- مجموعه داستان «وینستون آبی» نوشته امیرمهدی سلیمیمقدور از سوی انتشارات دکتر سین در سال ۱۴۰۴ منتشر شد.
-
انتشارات نگاه منتشر کرد؛
«نفرت نوبهاران»؛ رمانی از بختیار علی
رمان تازه بختیار علی، نویسنده برجسته کُرد، با زبانی هم شاعرانه و هم بیرحم، خواننده را وارد جهانی پرآشوب و خونین میکند.
-
«داستاننویسی از نمای نزدیک» در گفتوگو با اسماعیل زرعی؛
کتابهای براهنی و کلاسهای گلشیری؛ زمینهساز ظهور داستاننویسان توانمند
اسماعیل زرعی، داستاننویس و پژوهشگر که اخیرا کتاب «داستاننویسی از نمای نزدیک» از او منتشر شده، گفت: برای تبدیل شدن به داستاننویسی خوب، آگاهی از اصول و مبانی داستان ضروریست؛ بهعلاوهی مهارت لازم برای به خدمت گرفتن آموختهها. چون اگرچه بسیاری اشخاص فقط با اتکا به قریحه قصهگویی مبادرت به نگارش میکنند اما تا هنگامی که استعدادِ ذاتی با آموزشِ کافی توأم نباشد و تلاشی جدی به همراه نداشته باشد، حاصل کار چندان رضایتبخش نخواهد بود.