چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۸
توقف ترجمه جلد دوم «اصول روانشناسی» به دليل نبود ويراستار

حسين كياني با همراهي نصرالله قاسم‌پور، جلد نخست كتاب «اصول روانشناسي» ويليام جيمز، بنيانگذار مكتب پراگماتيسم را ترجمه كرد. ترجمه جلد دوم اين كتاب، به دليل انتخاب نشدن ويراستار متوقف شده است.-

كياني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره محتوا و اهميت اين اثر گفت: اين كتاب، يكي از مهمترين آثار جيمز قلمداد مي‌شود كه گوياي ديدگاه‌هاي فلسفي او در علم روانشناسي است.

وي افزود: اين كتاب نحوه رسيدن انسان به ادراك را بررسي و بر كانال‌هاي فهم و درك حسي و انفسي او تمركز مي‌كند. جيمز ضمن اين بررسي، اعتبارداري و رواداري اين ادراكات را نيز مي‌كاود و همچنين در پي كشف اين موضوع است كه ايجاد تغيير در يك عضو از بدن مي‌تواند نحوه ادراك را نيز دچار تغيير كند يا خير.

اين مترجم ادامه داد: جيمز در كتاب «اصول روانشناسي» بررسي مي‌كند كه اگر انسان با خصوصيات و اندام‌هاي ديگري خلق شده بود، امكان متفاوت بودن شناخت او با شناخت فعلي او وجود داشت يا خير. اين كتاب بيش از هزار صفحه دارد و ترجمه فارسي آن در دو جلد تنظيم مي‌شود. برگردان فارسي جلد نخست پايان يافته است، اما ترجمه جلد دوم به دليل مشخص نبودن ويراستار كتاب، هنوز آغاز نشده است.

به گفته كياني، ناشر تصميم دارد ويراستاري اين كتاب را به فردي مطمئن و ماهر بسپارد و به همين دليل مرحوم علي‌محمد كاردان براي ويراستاري آن انتخاب شده بود، اما پس از اين‌كه ايشان از دنيا رفت، ناشر هنوز ويراستار شايسته‌اي كه در شان اثر ويليام جيمز باشد براي اين كتاب انتخاب نكرده است. 

وي افزود: به درخواست ناشر، ترجمه جلد دوم را پس از ويرايش جلد نخست اين اثر آغاز مي‌كنيم تا الگويي براي نگارش در دست داشته باشيم.

كتاب «اصول روانشناسي» توسط انتشارات حكمت منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها