پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۵
كريم‌خان زند بنيانگذار سلسله زنديه

«كريم‌خان زند بنيانگذار سلسله زنديه» عنوان كتابي است كه به كوشش محبوبه طهراني به رشته تحرير درآمده و توسط انتشارات كتاب پارسه در دسترس علاقه‌مندان به تاريخ ايران قرار مي‌گيرد.\

محبوبه طهراني نويسنده و تاريخ‌پژوه درباره اين كتاب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: در اين كتاب به بررسي منش شخصيت و زندگي اجتماعي و سياسي كريم‌خان زند به عنوان سلسله جنبان حكومت زنديه و بنيانگذار سلسله زنديه اشاره شده است. 

اين كتاب در 9 فصل تنظيم شده كه در ابتدا به بررسي اوضاع سياسي ايران مقارن حضور كريم‌خان مي‌پردازد.

طهراني خاطرنشان كرد: فصول بعدي كتاب نيز به بررسي سابقه تاريخي سلسله زنديه و دلايل دستيابي كريم‌خان به قدرت اشاره مي‌كند. 

وي به فصل بعدي كتاب اشاره كرد و گفت: در فصل بعدي كتاب به توضيح دوران سلطنت كريم‌خان از زمان استقرار در شيراز پرداخته شده كه با عنوان دوران آرامش به اين مسأله اشاره دارد.

طهراني يادآور شد: اين آرامش از اين رو با اهميت است كه در وضعيت بحراني ايران خصوصا پس از سقوط صفويه و تسلط افاغنه بر اصفهان، كشتار و ويراني فراوان و همچنين جنگ‌افروزي‌هاي نادر، گسترش ناامني و جنگ‌هاي داخلي پس از مرگ نادرشاه، دوران سلطنت كريم‌خان آرامش را هر چند موقتي به ايران بازگرداند. 

اين نويسنده به فصل ششم كتاب اشاره كرد و گفت: اين فصل به جانشينان كريم‌خان و درگيري‌هاي لطفعلي‌خان زند، آخرين پادشاه زنديه با مدعيان قدرت اختصاص دارد. در فصل بعدي شخصيت، منش، اخلاق و ويژگي‌هاي فردي و اجتماعي كريم‌خان مورد نقد و دقت قرار گرفته است.

اين تاريخ‌پژوه با اشاره به فصل هشتم گفت: در اين فصل ساختار نظام حكومتي زنديه شرح داده شده و با بيان ويژگي‌هاي نظام سياسي، اجتماعي و اداري بر اصلاحات اجتماعي كريم‌خان خصوصا در شيراز اشاره خاص شده و سياست اقتصادي، نظام مذهبي، فرهنگ و هنر، ادبيات و انديشمندان اين دوره از نظر دورنمانده است.

وي به فصل پاياني كتاب اشاره كرد و گفت: در اين فصل به بررسي روابط سياسي ايران در دوران حكومت زنديه با ساير ملل پرداخته شده و اوضاع ايران و جهان در آستانه حضور زنديه و روابط با دولت روسيه، عثماني، فرانسه، انگليس و هلند به نقد و بررسي كشيده شده است.

طهراني در يك جمع‌بندي كلي درباره اين كتاب گفت: با نگاهي كلي به اين دوره خاص در تاريخ ايران جايگاه آن در زنجيره‌هاي به هم پيوسته تاريخي مشخص شده و فهرست منابع پايان بخش اين كار تحقيقي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط