نتیجه یک مطالعه جدید نشان میدهد کودکان ترجیح میدهند کتابهایی را بخوانند که حاوی اطلاعات بیشتری درباره چرایی و چگونگی مسائل مختلف باشد.
این تحقیق توسط محققان دانشگاه وندربیلت امریکا بر روی 48 کودک در گروه سنی 3 تا 4 سال از آستین تگزاس انجام شد.
محققان این دانشگاه از کودکان مورد مطالعه خواستند تا به دو کتاب درباره حیوانات که توسط یک فرد بزرگسال برایشان خوانده میشود گوش دهند. این دو کتاب از لحاظ محتوا و پیچیدگی دارای ارزشهای یکسان بودند؛ اما تفاوتهایی در میزان اطلاعات علت و معلولی در آنها وجود داشت. در حالی که یکی از کتابها اطلاعات بیشتری را درباره اینکه حیوانات چرا و چگونه رفتار میکنند و به نظر میرسند ارائه میداد، کتاب دیگر حاوی توصیفات سادهتری درباره رفتارها و ویژگیهای حیوانات بود.
نتایج این مطالعه که در مجله مرزها در روانشناسی به چاپ رسید نشان داد که در طی مطالعه کودکان به هر دو کتاب به طور مساوی علاقه و اشتیاق نشان دادهاند و هر دو کتاب را به یک اندازه فهمیده و درک کردهاند، اما وقتی از آنها سوال شده کدام کتاب را بیشتر ترجیح میدهند کتابی را انتخاب کردهاند حاوی اطلاعات و جزئیات بیشتری درباره روابط علّی و معلولی بوده و درباره چرایی و چگونگی عملکرد امور توضیح بیشتری را ارائه داده است.
مارگارت شاولیک، پژوهشگر درباره نتیجه این تحقیق عنوان کرد «ما معتقدیم که این نتایج ناشی از تمایل طبیعی کودکان برای دانستن درباره نحوه عملکرد جهان میباشد.»
او در ادامه اشاره کرد «پژوهشهای گستردهای درباره علاقه کودکان به علیت و چرایی امور وجود دارد؛ اما این مطالعات اغلب در آزمایشگاههای تحقیقاتی و با استفاده از روشهای ساختگی و فعالیتهای محدود انجام میشد. ما با این مطالعه بررسی کردیم چطور این اشتیاق اولیه به اطلاعات علّی و معلولی ممکن است بر فعالیتهای روزمره با کودکان خردسال مانند خواندن یک کتاب تاثیرگذار باشد.»
پژوهشگران این تحقیق افزودند که نتایج این یافتهها میتواند به والدین برای این که کدام کتاب را برای کودکانشان انتخاب کنند و کدام کتاب میتواند علاقه و انگیزه آنها را برای یادگیری و خواندن افزایش دهد کمک کند که به نوبه خود میتواند در افزایش سطح سواد و مهارتهای زبانی در اوایل خردسالی تاثیرگذار باشد.
نظر شما