دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
جایزه کتاب سال موجب ارتقای سطح آثار علمی می‌شود

اسماعیل بنی‌اردلان اظهار کرد: دیده شدن یک اثر، باعث شناخته شدن مترجم یا مولف یک اثر و ایجاد بازار کار برای او و در نتیجه فعالیت بیشتر در حوزه‌های مختلف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، اسماعیل بنی‌اردلان، دانشیار دانشگاه هنر در حوزه فلسفه هنر در گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان این‌که قشری از مترجمان و مولفان در حوزه هنر در کشور فعالیت می‌کنند که متاسفانه زحمات‌شان آن طور که شایسته است، دیده نمی‌شود، گفت: بنابراین، بزرگترین حسن این رویداد این است که داوران آثار خوبی که در این حوزه انجام شده است را می‌بینند، آنها را مطالعه کرده و آثار منتخب را برمی‌گزینند.
 
وی ادامه داد: در این شرایط مولف، مترجم و محقق متوجه می‌شود که فعالیتش در جایی دیده شده و مورد تشویق قرار می‌گیرد که این موضوع بسیار حائز اهمیت است. ضمن این‌که، معرفی آثار باعث می‌شود نخبگان، دانشگاهیان و علاقه‌مند به موضوعی خاص از تالیف و ترجمه کتاب‌های خوب و با کیفیت آگاه شده و به مطالعه آن میل پیدا می‌کنند که این موضوع در گسترش فرهنگ ترویج کتابخوانی بسیار موثر است.
 
بنی‌اردلان همچنین اظهار کرد: دیده شدن یک اثر باعث شناخته شدن مترجم یا مولف آن و ایجاد بازار کار برای او و در نتیجه فعالیت بیشتر در حوزه‌های مختلف می‌شود که این امر قطعا در افراد فعال در این حوزه انگیزه ایجاد کرده و در نهایت ارتقای سطح آثار علمی در جامعه را در پی خواهد داشت.
 
او ضمن بیان این‌که تعداد دانشجویان هنر نسبت به قبل انقلاب 300 برابر افزایش یافته است تصریح کرد: یعنی با طیف وسیعی از جوانان در این حوزه روبه‌رو هستیم که به منابع خوب نیاز دارند. به‌دلیل اعتبار جایزه کتاب سال و اعتمادی که در سطح جامعه نخبه و دانشگاهیان کشور به آن وجود دارد، این افراد به‌راحتی این کتاب‌ها را خریداری کرده و از سوی دیگر، اساتید هم منابع خوبی در اختیار دارند که به دانشجویان معرفی کنند.
 
 بنی‌اردلان در رابطه با تاثیر این رویداد در ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان عموم افراد جامعه گفت: در شرایط فعلی این رویداد مخاطب عام چندانی جذب نمی‌کند. چون اطلاعی از برگزاری این رویداد ندارند. بخشی از این مساله به عملکرد رسانه ملی و روزنامه‌های کثیرالانتشار برمی‌گردد که باید به این موضوع دامن بزنند و راجع به آن اطلاع‌رسانی کنند.
 
 اسماعیل بنی‌اردلان گفت: حداقل کار این است که تلویزیون آثار برگزیده را معرفی کند و روزنامه‌ها و مجلات تخصصی آنها را مورد نقد و بررسی قرار دهند.  این در حالیست که اکنون افراد تحصیل‌کرده در جامعه رقم قابل توجهی هستند و پتانسیل دنبال کردن این رویدادها و توجه به آثار برگزیده در سطح جامعه وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها