شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
برساخت سوژه در وبلاگستان فارسی چگونه است؟

کتاب «برساخت سوژه در وبلاگستان فارسی» نوشته اسماعیل حسام‌مقدم، نویسنده و روزنامه‌نگار جنوبی به‌همت انتشارات «هامون نو» منتشر شد.

مولف کتاب «برساخت سوژه در وبلاگستان فارسی» در این باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این کتاب در حقیقت رساله کارشناسی ارشد من در رشته مطالعات فرهنگی بود که در سال 1390 از آن دفاع است و اینک این رساله با گذشت یک دهه به صورت کتاب منتشر شده است.

اسماعیل حسام‌مقدم ادامه داد: در این رساله تلاش شده است که با شکل دادن به سه نظریه روانکاوی سوژه‌بودگی ژاک لاکان، پدیدارشناسی فضای مجازی مارتین هایدگر و زیبایی‌شناسی زندگی روزمره در مطالعات فرهنگی چارچوب نظری خاص موضوع انتخابی مورد واکاوی قرار بگیرد و همچنین با روش‌شناسی نشانه‌شناسی رولان بارت به تحلیل چگونگی برساخت سوژه وبلاگرهای متولد دهه هفتاد شمسی در وبلاگستان فارسی پرداخته شده است.

وی افزود: آنچه که در تحلیل نهایی این رساله آمده است این نکته است که پروبلماتیک فرهنگی نسل متولدین دهه هفتاد شمسی متمایز از نسل‌های پیشین می‌شود که اگر برای سوژه‌های نوجوان دهه هفتاد شمسی (متولدین دهه شصت) همچنان جدال سنت - مدرنیته بر دیگر مسائل فرهنگی جامعه ایرانی رجحان داشت، اما برای نسل نوجوان دهه هشتاد شمسی به‌دلیل زیست-جهان کاملا متمایزشان، این جدال در دهه نود شمسی به محاق خواهد رفت و مسئله فرهنگی دیگری که در ساحت دوجهانی شدن سوژه‌ها دارای معنا باشد، جایگزین خواهد شد.

این روزنامه‌نگار جنوبی تصریح کرد: در حقیقت این کتاب با داشتن یک منظومه نظری در باب چگونگی شکل گرفتن شخصیت و هویت فعالان حوزه وبلاگستان فارسی در اواخر دهه هشتاد شمسی، به تحلیل روانکاوانه این کاربران نوجوان از طریق نشانه شناسی تصاویر درون این وبلاگ‌ها اقدام کرده است.

حسام‌مقدم درخصوص علت تاملش در انتشار این اثر یادآور شد: ۱۰ سال منتظر ماندم تا شرایط جامعه را ببینم، بعد به انتشار این رساله به صورت کتاب برای عرصه عمومی ایران اقدام کنم.

یادآوری می‌شود، کتاب «برساخت سوژه در وبلاگستان فارسی» نوشته اسماعیل حسام‌مقدم در 165 صفحه در قطع وزیری به همت انتشارات هامون نو منتشر شده است. نویسنده کتاب کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و دبیر انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات استان بوشهر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها