سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
«الف دزفول» همراه با روایت 12 کتاب دیگر از پایداری شهر موشک‌ها

در دوران دفاع مقدس شهر دزفول مقابل عراق و موشک‌هایش مقاومت جانانه‌ای کرد و در بین کشورهای عربی به بلد الصواریخ (شهر موشک‌ها) مشهور شد. درباره مقاومت مردم این شهر کتاب‌های متعددی به رشته تحریر درآمده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در تاریخ دفاع مقدس، مقاومت مردم دزفول در مقابل حملات رژیم بعث عراق یک نمونه مثال‌زدنی و غرور آفرین است. دزفول شهری است که مردمان آن حاضر شدند خاک این شهر به خون‌شان رنگین شود اما پای دشمن به سرزمین‌شان نرسد. این شهر دلیر، برای اولین بار در ۵ مهر ماه مورد حملات توپخانه‌ای، در ۱۱ مهر ماه مورد حملات هوایی و در ۱۶ مهر ماه ۵۹ مورد هجوم حملات موشکی گرفت و تعدد حملات باعث شد بعدها در بین کشورهای عربی به «بلد الصواریخ» (شهر موشک‌ها) مشهور شود.
 
از جمله نکاتی که در مورد پایداری دزفول نباید از یاد برد اینکه این شهر به عنوان پشتیبانی کننده دوران هشت سال دفاع مقدس و به عنوان شهری که تامین کننده بخشی از نیروهای انسانی زبده جنگ تحمیلی بود شناخته می‌شود، درحالی‌که بارها مورد هجوم و طمع رژیم بعث صدام قرار گرفت.
 
نگارش کتاب و توجه به آنها می‌تواند یکی از راه‌های معرفی مقاومت مردم دزفول در دوران دفاع مقدس باشد. در حال حاضر براساس اطلاعات سایت خانه کتاب با کلید واژه «مقاومت دزفول» سیزده کتاب معرفی می‌شوند که بعضی از آنها چندین بار تجدید چاپ شدند و تعدادی نیز مربوط به سال جاری است. از نکات جالب اینکه در بین آثار نمایش داده شده، کتاب‌هایی برای کودکان نیز دیده می‌شود.
 
در ادامه این گزارش ضمن معرفی آثار یاد شده، معرفی اجمالی نیز از آنها صورت می‌گیرد:

 
الف دزفول
کتاب «الف دزفول» یکی جدیدترین آثار درباره پایداری مرد شهر دزفول در دوران جنگ تحمیلی است. در این کتاب خاطراتی از مقاومت اسطوره‌ای مردم دزفول در هشت سال دفاع مقدس جمع آوری شده است. عبدالرضا سالمی‌ نژاد وظیفه تدوین این کتاب را برعهده داشته و کتاب در انتشارات آوان جنوب منتشر شده و نویسنده برای تکمیل کتاب در بخش پایانی از تعدادی عکس هم استفاده کرده است.
 
این کتاب اول خرداد سال جاری در 152 صفحه منتشر شد. در بخش پیشگفتار کتاب می‌خوانیم: «اینجا دزفول است. شهر سبز قبایان سرخ پوش، شهر مردای که با سرهای نترس و بی‌باک خویش، حصاری از اراده و ایمان و تصمیم ساختند. دزفول یادآور حماسه‌ها و رشادت‌های مردم مقاوم آن است. حافظه تاریخی ملت ایران برگ زرینی از این شهر را در ضمیر خود به یادگار دارد که به آن می‌بالد...»
 
عنوان خاطرات این کتاب به ترتیب به این شرح هستند: نگذار زنده بمانند، جاسوس یونسکو، پاسگاه بیات، آغاز جنگ، در برابر اشغال، ماموریت‌های نخست، تولد بسیج، تشکیل خطوط مقدم، اولین اعزام، فصل موشک‌باران، سیبل دشمن، آیت الله محله سیاه‌پوشان، صفر کیلومتر، به لهجه دزفولی، انهدام ردیاب صوت، امام شهر، بیعت با امام، انفجار محراب، جبهه صالح مشطط، خانه‌ای در آسمان، شهر بی‌پناه، زنان این شهر، گل سرخ اعظم، رادیو دزفول، سقف کوتاه آسمان، سهم عاشقانه جنگ، تونل‌ها، 20 هزار مجروح، پولدارهای شهر، جنگ مردمی، همراه آیت الله است.

 
شب‌های موشکباران
کتاب «شب‌های موشکباران: خاطراتی از مقاومت اسطوره‌ای مردم قهرمان دزفول» یکی دیگر از آثار مرتبط با موضوع مقاومت مردم دزفول است که این اثر هم اول خرداد امسال منتشر شد. این کتاب توسط عظیم محمودزاده شیرازی و عبدالرحیم سعیدی راد در 100 صفحه پدید آمده و این اثر هم توسط انتشارات آوان جنوب روانه بازار نشر شده است.
 
در اولین جمله کتاب، عبارتی از امام خمینی (ره) نقل شده که ایشان گفته بود «شما دزفولی‌ها مورد امتحان الهی قرار گرفتید و از این امتحان سربلند بیرون آمدید.» و در ادامه جمله‌ای به این شرح نوشته شده است: «دزفول نامی آشنا در گستره ایران و جهان است. این شهر زخمی و حماسه آفرین را در کشورهای عربی به عنوان بلد الصواریخ (شهر موشک‌ها) و در ایران به عنوان شهر نمونه و سمبل استقامت و پایداری می‌شناسند.»
 
لازم به یادآوری است که در سال 1391 یکبار دیگر این کتاب توسط نشر نیلوفران چاپ شده بود و یکسال بعد کتاب به چاپ دوم رسیده بود.

 
سفیران ایثار
کتاب « سفیران ایثار: خاطرات زنان شهر مقاومت و پایداری دزفول» اثری است که در انتشارات صریر (وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس) منتشر شده است. مصاحبه‌ها و تدوین این کتاب کار مشترک سید رقیه آذرنگ و رقیه وهابی دریا کنار است. این کتاب هم در موضوع مقاومت دزفول نسبتا جدید محسوب می‌شود و در اواخر سال 1399 منتشر شده است.
 
کتاب سفیران ایثار شامل 168 صفحه است که در آن دست‌نوشته‌هایی مربوط به زنان فعال دوران دفاع مقدس از شهر دزفول جمع‌آوری شده است. علاوه بر آن مصاحبه‌هایی نیز توسط تدوین‌گران کتاب انجام شده است. عنوان بعضی خاطرات و مضمون‌های کتاب به این شرح است: چادر، احساس مسئولیت، پرواز سیدزه مهاجر، حبیب ما، آسمان اینجا چندان آبی نیست، این کلوچه‌ها را نمی‌شود خورد، با چشم خودم دیدم، چوب لباسی، ماجرای اسیر عراقی، میزبا مادران شهدای مفقود الاثر، بغض سال‌های صبوری و... گفتنی است در پایان این کتاب هم تصاویری از فعالیت زنان شهرستان دزفول در پشت جبهه‌ها به چشم می‌خورد.
 

رمز و راز مقاومت و پایداری دزفول
کتاب «رمز و راز مقاومت و پایداری دزفول» یکی دیگر از کتاب‌های جدید (سال انتشار 1400) درباره موضوع مقاومت مردم دزفول در دوران دفاع مقدس است. این کتاب توسط انتشارات نیلوفران منتشر شده که در زمینه مقاومت دزفول طی سالیان اخیر کتاب‌های متعددی را منتشر کرده است.
 
این کتاب در 136 صفحه گردآوری شده است و در آن روایتی از 2700 روز مقاومت شهر دزفول یا به قول عراقی‌ها «بلد الصواریخ» مطرح شده و اینکه مردم این شهر در راه مقاومت‌شان، 2600 شهید و 4 هزار جانباز و 452 آزاده و 147 مفقود الاثر تقدیم اهداف و آرمان‌های‌شان کردند.

 
خطبه‌های مقاومت
کتاب « خطبه‌های مقاومت: آیت‌الله سیدمجدالدین‌قاضی دزفولی روزشمار نماز جمعه دزفول در دوران دفاع مقدس» در سال 1397 در انتشارات سرو دانا منتشر شد. این کتاب توسط سعید و محمد حسین درچین در 376 صفحه به رشته تحریر درآمده است.
 
در این کتاب روزشماری از نمازهای جمعه در دوران دفاع مقدس شهر دزفول نیز قرار داده شده است و اثر از جهت تاریخی نیز اهمیت دارد چرا که مولف پیشینه و قدمت مقاومت در دزفول را شرح داده است. حضور رهبر انقلاب در آن مقطع در دزفول نیز یکی از بخش‌های این کتاب است. محور این کتاب بر شخصیت آیت الله سعید مجد الدین قاضی، امام جمعه دزفول در دوران دفاع مقدس است.

 
خرده روایت‌هایی از شهر آجری
کتاب « خرده روایت‌هایی از شهر آجری: مجموعه خاطره و داستان درباره مقاومت مردم قهرمان دزفول» عنوان اثر دیگری از انتشارات نیلوفران درباره مقاومت دزفول در دوران دفاع مقدس است. این کتاب توسط حبیب شوکتی نیا به رشته تحریر درآمده و اولین بار در سال 1395 منتشر شده است.
 
این کتاب مصور128 صفحه‌ای شامل تعدادی از داستان‌هاي کوتاه است که درباره مقاومت مردم قهرمان دزفول در دوران جنگ نگاشته شده‌اند. «چشم‌هاي سبز کنار»، «علمدار»، «شهر قرمز»، «آسمان خونين»، «وضعيت قرمز»، «خانه بلوکي حسن»، «نبض شهر»، «دژ پل»، «شهر مقاوم»، «آرامش زيبا» عنوان‌هاي برخي از داستان‌هاي اين کتاب هستند. اين داستان‌ها از زبان مردم اين شهر و شاهدان آن دوران روايت شده‌اند و در آن‌ها سعي شده سيماي واقعي مردم غيور دزفول به‌خوبي براي مخاطبان به‌خصوص نسل جوان روشن شود.

 
رادیوی روشن
کتاب « رادیوی روشن: دفاع مقدس، زنان و دختران شهرم دزفول» توسط انتشارات امینان منتشر شده و نویسنده آن کافیه آجیلی است. این کتاب شامل 144 صفحه است که مشتمل بر  خاطراتی از مشارکت زنان در دوران جنگ ایران و عراق در مبارزه است. در این کتاب بیان می‌شود که دخترها و زنان ایران با روحیه‌ای بالا و مقاوم باید نشان می‌دادند که از دشمن تا دندان مسلح ایادی استکبار و دول پشتیبان او هیچ ترس و واهمه‌ای ندارند.

 
سرود پایداری
کتاب « سرود پایداری: مجموعه شعر سومین همایش شعر مقاومت و پایداری (چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری روز دزفول)» هم اثر دیگری است که توسط انتشارات نیلوفران منتشر شده و در آن مجموعه‌ شعرها توسط غلامرضا کاج جمع‌آوری و تدوین شده است. این کتاب در 184 صفحه در سال 1393 به رشته تحریر درآمده است. در این کتاب بالغ بر 70 شعر از شرکت کنندگان در همایش مذکور به چشم می‌خورد.

 
دزفول، پایتخت مقاومت ایران
کتاب « دزفول، پایتخت مقاومت ایران» اثر دیگری از نیلوفران به قلم عبدالرضا سالمی نژاد است. در این کتاب 208 صفحه‌ای مجموعه‌ای خاطرات مولف جمع‌آوری شده است.
 
در این خاطرات به شرح احوال شهر «دزفول» در دوران جنگ پرداخته می‌شود. به اعتقاد نویسنده، قصد اصلی دشمن از این حملات، تا قبل از عملیات «فتح المبین»، زمینه‌سازی برای اشغال بوده و حتی در این خیال، دشمن بارها در رسانه‌های خود اشغال و پیوستن این شهر را به جمهوری عراق اعلام نموده بوده، او بیان می‌کند که آنچه این شهر را شهری افسانه‌ای در مقاومت و پایداری نشان داده است و در همان سال‌ها حیرت دوستان و دشمنان را برانگیخته بود، جاری و ساری بودن جریان زندگی در زیر انواع تهدیدات و حملات بوده است.

 
ققنوس جنوب
کتاب « ققنوس جنوب (خاطراتی از مقاومت و ایثار مردم قهرمان دزفول در دفاع مقدس)» اثری به قلم غلامحسین سخاوت است که توسط انتشارات گلگشت منتشر شده است. این کتاب در سال 1390 در 92 صفحه چاپ شد. لازم به یادآوری است در سال 1397 این کتاب به چاپ چهارم رسید.
 
نویسنده در این کتاب به بازنویسی خاطره‌های خود از سردار سرلشگر شهید «علی هاشمی» (۱۳۴۰ـ۱۳۶۱هـ.ش) در طول حضور در هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و نیز بازنویسی خاطره‌هایی از رزمندگان دزفولی، دربارة مقاومت و ایثار مردم دزفول در سال‌های دفاع مقدس پرداخته است. هر یک از این خاطره‌ها عنوانی را به خود اختصاص داده‌اند که از میان آنها می‌توان به: «دعوت»؛ «معبر»؛ «علم‌دار»؛ «نامه»؛ «روز قدس» و... اشاره کرد. شایان ذکر است مضمون کتاب با تصاویری از شهدای دزفولی مستند شده است.


کوی پروانه‌ها
کتاب «کوی پروانه‌ها: یادمان شهدای بزرگوار کوی طالقانی دزفول پایگاه مقاومت شهید فهمیده» هم اثری است که در سال 1389 توسط انتشارات نیلوفران منتشر شد. این کتاب 88 صفحه‌ای نیز روایتی از مقاومت شهر دزفول در دوران دفاع مقدس است.

 
دژ مقاومت
کتاب « دژ مقاومت: مجموعه خاطرات موشک‌باران شهر مقاوم و نمونه دزفول در ۸ سال دفاع مقدس» یکی از آثار قدیمی‌تر درباره مقاومت و پایداری مردم دزفول است که توسط انتشاراتی با عنوان قیام منتشر شده و غلامرضا کاج آن را در 160 صفحه آماده کرده است.
 
در این نوشتار، خاطرات موشکباران شهر "ذزفول" در طول هشت سال جنگ تحمیلی، روایت شده است. در خاطره‌ای با عنوان "انتظار خونین"، راوی مشغول گرفتن وضو است و اهل خانواده مشغول تدارک سفره‌ی افطار که ناگاه، صدای انفجار موشک شنیده می‌شود. آن‌ها برای کمک راهی محل می‌شوند. راوی در میان صحنه‌های گوناگون تکان دهنده، با کودک ۱/۵ ساله‌ای رو به رو می‌شود که در حیاط منزل در زیر آجرهای بسیار فرو رفته و تنها چهره‌ی او از زیر آن‌ها بیرون مانده است.

 
دزفول به روایت کودکان
کتاب « دزفول به روایت کودکان: خاطراتی از مقاومت اسطوره‌ای دزفول قهرمان در سالهای دفاع مقدس به قلم نسل چهارم انقلاب» که اثری است به قلم و حاصل کار جمعی از کودکان دزفولی که توسط انتشارات نیلوفران منتشر شده است.
 
این کتاب که در سال 1393 منتشر شده شامل 224 صفحه است و در آن مجموعه‌ای از خاطرات و دست‌نوشته‌های کودکان دزفول از جنگ ایران و عراق وجود دارد. در یکی از خاطرات کتاب می‌خوانیم: «خاطرات بمباران موشکی هواپیماهای عراق به شهر قهرمان دزفول در زمان جنگ زیاد بود ولی ازآنجایی‌که ما در شهرک بودیم. خاطراتی دارم از زمانی که چند بار اطراف شهرک «محمد بن جعفر» توسط هواپیماها بمباران شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها