سمیه صالح شوشتری در گفتوگو با ایبنا:
تصاویر کتاب را با عشق و ایمان قلبی به بانوی مهربانیها کار کردم
سمیه صالح شوشتری، تصویرگر کتاب «آسیاب بچرخ» که مادرانگیهای حضرت زهرا (س) را در قالب یک کتاب کودک به مخاطب نشان میدهد احساس خودش را هنگام خلق تصاویر اثرش اینطور توصیف کرد: در تمام طول زندگیام، آثار مهربانی و لطف بانوی مهربانیها را دیدهام و وقتی قرار شد کتابی را با این موضوع تصویرگری کنم، تصاویر برایم بسیار ارزشمند شدند و تمامی تصاویر کتاب را با عشق و ایمان قلبی کار کردم.
تکنیک تصویرگری کتاب «آسیاب بچرخ» چیست؟
تصاویر کتاب با تکنیک دیجیتال انجام شده است.
تصاویر این اثر از لطافتی برخوردار است که به نظر میرسد محتوای دینی آن بهویژه پرداختن به زندگی حضرت زهرا (س) از دلایل مهم وجود این لطافت است. آیا همینطور است؟ به طور کل، محتوای این کتاب بر نوع تصویرگری آن چقدر تأثیر گذاشته است؟
مسلما محتوای دینی و معنویت کتاب «آسیاب بچرخ»، به واسطه وجود حضرت زهرا (س) و اهل بیت (ع) بر فضای تصاویر کتاب بسیار مؤثر بوده است. همچنین جدای از احساس درونی من هنگام تصویرسازی کتاب، برای درک بهتر عشق و مهربانی حضرت زهرا (س) به فرزاندانشان به وسیله مخاطبان عزیز کودک، لازم بود که فرمها و فضاها لطیفتر باشد.
حضرت زهرا (س) برای شما در چه کلماتی خلاصه میشوند؟ آیا نگاهتان به این شخصیت دینی در تصاویر این کتاب دیده میشود؟
حضرت زهرا (س) سراسر نور و برکت هستند؛ سخن گفتن درباره ایشان بسیار سخت و دشوار است. ایشان را نمیتوانم در هیچ کلمهای به طور خاص تصور کنم. امیدوارم تصاویر کتاب ذرهای از عشق و ارادتم را بازتاب نموده باشد.
انرژیای درون تصاویر کتاب حس میشود؛ یک انرژی خالصانه که شاید به راحتی نتوانیم با کلمات آن را توصیف کنیم. به نظر شما منشا شادی و صفایی که در چهره، رنگ و شکلهای تصاویر است، چیست؟
بیشک انرژی تصاویر و اگر خلوص و صفایی هم وجود داشته باشد، همهاش از وجود پرفضلیت حضرت زهرا (س) است.
احساس خودتان موقع خلق تصاویر آن چه بود؟
هنگام تصویرسازی کتاب، احساسات درونی و تصورات ذهنی تصویرگر در چگونگی شکلگیری تصاویر خیلی اهمیت دارند. در تمام طول زندگیام، آثار مهربانی و لطف بانوی مهربانیها را دیدهام و وقتی قرار شد کتابی را با این موضوع تصویرگری کنم، تصاویر برایم بسیار ارزشمند شدند و تمامی تصاویر کتاب را با عشق و ایمان قلبی کار کردم.
شما تصویر حضرت فاطمه (س) را هم در کتاب به کودکان نشان دادهاید؛ البته نه کاملا؛ اما به عنوان مخاطب کتاب، ارتباط بیشتری با این تصویرگری برقرار میشود تا تصویری که هیچ نشانی از چهره شخص ندارد. نظر شما درباره این مساله چیست؟
در مورد تصویرسازی چهرههای نورانی ائمه (ع) در کتاب کودک به طور خاص اعتقاد من این است که میتوان به گونهای چهره را تصویر کرد که در عین نشان دادن لطافت، مهربانی و معنویت در چهره، تأکید خاصی بر چهرهپردازی نشود و نیز نشان دادن چهره ائمه (ع) با خطوط ساده، میتواند سبب شود کودک حالات چهره را بهتر درک کند و رابطه نزدیکتری با ائمه (ع) برقرار کند.
تصویرگری مذهبی بهویژه برای کودکان چه چالشهایی دارد؟
در مورد تصویرسازی کتاب کودک چون تصویر حرف اول را میزند مسلما باید تا جای ممکن حق مطلب را به خوبی بیان کرد. موضوع کتاب در هر زمینهای که باشد نیاز به دقت فراوان دارد؛ چون کودکان هنگام دیدن تصاویر کتاب اغلب خیلی دقت دارند و حتی جزئیات تصاویر هم برایشان دارای اهمیت است. بنابراین در مورد کتابهای مذهبی و شخصیتهای دینی، به دلیل جایگاه ارزشمندی که دارند، باید دقت شود تصاویر کتاب به گونهای باشد که علاوهبر جلب نظر و توجه مخاطب کودک، با استفاده از زیباییهای بصری، هدف اصلی این باشد که دیدن تصاویر کتاب سبب برانگیختن علاقه و عشق در کودکان شود.
نظر شما