به گفته مولف کتاب یادشده، منطقه تاریخی کازرون به دلیل تداوم حیات طولانی مدت در طول تاریخ، یکی از مناطق قابل توجه برای مطالعات مختلف تاریخی، جامعهشناسی، فرهنگی و... است. اسناد تاریخی متعدد و زیادی نیز در رابطه با این منطقه و بازار تاریخی آن وجود دارد. به عنوان مثال جغرافیدانهایی همچون اصطخری در کتاب ممالک و مسالک، از رونق تجارت در کازرون و صادر شدن پارچهها و خرماهای مرغوب این منطقه در قرن چهارم خبر میدهد؛ یا مثلاً ابنبلخی در قرن ششم هجری، در کتاب فارسنامه، اطلاعات قابل توجه دیگری از بازار کازرون و رونق تجارت در این منطقه به دست میدهد.
وی ادامه داد: بازار شهر کازرون در طول چند قرن تاریخ خود، دارای فراز و فرودهای مختلفی بوده است. به ویژه طی قرن گذشته که جامعه ایران با تغییرات گستردهای مواجه بوده، این بازار به عنوان یک نهاد اجتماعی، هم تأثیرهای فراوانی را از این تغییرات گرفته و هم توانسته تأثیراتی را در حوزههای نفوذ خود که شامل شهر کازرون و سایر نواحی که با این بازار در مبادله تجاری بودهاند، برجای بگذارد.
عباسپور با بیان اینکه در کتاب بازار کازرون به روایت حاج منصور داوودی، تلاش شده تا در گفتگو با یکی از پیشکسوتان این بازار که از دوران کودکی خود در آن حضور داشته و در مقاطعی نیز در فعالیتهای صنفی این بازار فعالیت داشته، روایتی از ساختار، روابط اجتماعی، کنشگران، معماری، شیوههای مبادله و... مرتبط با این بازار به دست داده شوند، افزود: چنین روایتی در کنار سایر اسناد تاریخی موجود و روایتهای دیگر کنشگران، میتواند تصویری واضح از نهاد اجتماعی بازار در اختیار علاقهمندان و پژوهشگران قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: حاج منصور داوودی از چهرههای سرشناس بازار کازرون است. ایشان که در سال ۱۳۱۷ در شهر کازرون متولد شد، علاوه بر آنکه در طول زندگی خود، حضور مستمری در بازار این شهر داشت، در فعالیتهای صنفی مرتبط با بازاریان نیز به ایفای نقش پرداخت.
عباسپور تصریح کرد: مجموعه تاریخ شفاهی کازرون، پروژهای تحقیقاتی است که از سوی انتشارات هوم آغاز شده و در قالب آن تلاش میشود با اتکا به روششناسی علمی «تاریخ شفاهی»، به گردآوری و نشر دادههای مختلف و مرتبط با تاریخ منطقه کازرون پرداخته شود. در قالب این پروژه، در گفتگو با افرادی که دارای تجربه مستقیم زیسته در هر یک از حوزههای مرتبط با تاریخ مردم و فرهنگ عامه هستند، روایتهایشان گردآوری شده و پس از انجام پایشهای علمی، این روایتها آمادهسازی و در کتابهایی جداگانه منتشر میشوند.
محسن عباسپور، دانشآموخته جامعهشناسی و صاحبامتیاز و مدیرمسئول فصلنامه جامعهنگاری است که تاکنون به قلم این نویسنده کتابهای «گفّال» ـ انتشارات هامون نو و «بازار کازرون به روایت حاج منصور داوودی» -انتشارات هوم منتشر شده است.
به گزارش ایبنا؛ کتاب بازار کازرون به روایت حاج منصور داوودی که نخستین کتاب منتشر شده از مجموعه تاریخی شفاهی کازرون است، شامل بخشهای مختلفی از جمله متن گفتگو با حاج منصور داوودی، یادداشتی پیرامون اهمیت تاریخی بازار کازرون، تصاویر بازار کازرون و... است. این کتاب در تیراژ 700 نسخه و از سوی انتشارات هوم منتشر و روانه بازار شده است.
نظر شما