چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی / اعلام چهره سال هنر انقلاب خراسان رضوی

برگزیدگان سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی همزمان با پایان دهه حماسه اسلامی در چهارم خرداد ماه معرفی می‌شوند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، گفت: مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی 4 خرداد ماه همزمان با پایان دهه حماسه اسلامی در آرامگاه حکیم ابولقاسم فردوسی در شهر طوس برگزار می‎شود.
 
مجید عسگری با بیان اینکه از ۲ سال پیش و در دبیرخانه هنر حماسی، با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و شهرداری مشهد، کارگروهی با عنوان «حکیم توس» شکل گرفت، ادامه داد: در این کارگروه، طرحی با عنوان «دهه حماسه ایران اسلامی» مطرح شد که از ۲۵ اردیبهشت و مصادف با زادروز حکیم ابوالقاسم فردوسی آغاز می‌شود و تا ۳ خرداد مصادف با روز مقاومت و پیروزی ادامه دارد. این موضوع در شورای فرهنگ عمومی استان نیز به تصویب رسیده و قرار است فعالیت‌های حماسی در این دهه متمرکز شود؛ لذا مراسم اختتامیه دوره سوم جایزه داستان حماسی نیز در پایان این دهه برگزار می‌شود.
 
رئیس سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی با اشاره به اینکه برگزاری این رویداد ملی، رویکردی جدید در حوزه ادبیات داستانی کشور به وجود آورده و مورد استقبال جمع زیادی از نویسندگان نیز قرار گرفته است، افزود: جوایزی که برای دوره سوم داستان حماسی در نظر گرفته شده است، به این صورت است که در بخش رمان، نفرات اول تا سوم به ترتیب ۱۰۰ میلیون تومان، ۵۰ میلیون تومان و ۳۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند و در در بخش داستان کوتاه نیز بدون در نظر گرفتن رتبه بندی، به هر یک از ۵ اثر برتر مبلغ ۱۰ میلیون تومان تقدیم می‌شود.
 
عسگری همچنین خاطرنشان کرد: موضوع قابل توجه درباره داستان حماسی این است که در فضای ادبیات داستانی، کشش فراوانی برای ورود به رویکردهای جدید وجود دارد و شکل گیری مفهوم داستان حماسی، حتی با تعریفی جدید از حماسه، می‌تواند مورد استقبال و توجه باشد. مفهومی که ریشه در ادبیات ملی، ادبیات دینی و نیز ادبیات انقلاب اسلامی دارد. استان خراسان رضوی نیز می‌تواند در این میان و با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود، منشا خوبی برای شکل گیری و معرفی این گونه جدید از ادبیات داستانی باشد.
 
وی ادامه داد: در حاشیه انتشار فراخوان دوره سوم جایزه حماسی، کارگاه‌های تخصصی درباره مفهوم‌شناسی داستان حماسی نیز در ۲۰ استان برگزار شد و همین موضوع موجب شد اقبال بیشتری از سوی نویسندگان نسبت به حضور در جشنواره وجود داشته باشد.
 
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی  گفت: فراخوان دریافت آثار تا پایان سال ۱۴۰۱ ادامه داشت که بیش از ۷۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و از ابتدای امسال نیز فرآیند داوری آثار آغاز شده است.
 
عسگری همچنین افزود: در بخش طرح نیز بیش از ۴۰ طرح به دبیرخانه ارسال شده که از میان آن‌ها ۱۷ طرح انتخاب شده است و با انتخاب مربیان در استان‌های مختلف، کار نگارش آثار مبتنی بر طرح‌های منتخب نیز آغاز می‌شود.
 
رئیس سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی یادآور شد: در مراسم اختتامیه دوره سوم، رونمایی از پوستر دوره چهارم و نیز رونمایی از سایت دبیرخانه هنر حماسی نیز اتفاق خواهد افتاد و در حقیقت با پایان دوره سوم در خردادماه امسال، دوره چهارم داستان حماسی نیز آغاز خواهد شد.
 
وی از معرفی چهره سال 1401 هنر انقلاب خراسان رضوی نیز در این مراسم خبر داد و گفت: ارزیابی‌ها صورت گرفته و یک نفر به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی در 1401 در استان خراسان رضوی معرفی و تقدیر خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها