یونس عزیزی، نویسنده مجموعه روایت «هیژده چرخ» تأکید دارد که ادبیات داستان ایرانی با توجه به ظرفیت نویسندگان جوان به جایگاه بهتری دست مییابد و اتفاقهای خوبی را شاهد خواهیم بود.
این نویسنده افزود: کتاب برای بزرگسال نوشته شده و صمیمیت محتوای داستان به همان سادگی زائرینی است که از سراسر کشور به زیارت حضرت معصومه (س) میآیند. به نوعی از مخاطب دور نشده و و روایتی را مطرح نکرده که با مخاطب و تجربه زیستش بیگانه باشد. این وجه صمیمت و همذاتپنداری ما را بر آن میدارد که گویا اگر کسی حتی به زیارت نیامده باشد، با خواندن داستان به این امر تشرف یافته باشد. محوریت همه روایتها یک ویلچر است و گویا نخ تسبیح روایتها، همین ویلچر است؛ همان چرخی که به دست خادم است و البته خادم هم همان راوی است.
وی با تأکید بر مسائل موجود در فضای ادبیات داستانی ایران گفت: این مسائل به وضعیت کاغذ در بازار، تورم و گرانیهایی که در این حوزه اتفاق افتاده مربوط میشود. گرچه در دهه 90 نویسندگان جوانی به حوزه ادبیات داستانی وارد شدند اما متأسفانه با توجه به مشکلات اقتصادی و فرهنگی که در جامعه وجود دارد مقداری این روند رو به رشد کند شده است. اگر بخواهیم ادبیاتمان را به جهان و منطقه معرفی کنیم لازم است که ما خودمان جامعهای داشته باشیم که ادبیات داستانی را به صورت جدی دنبال کند.
این نویسنده در عین حال عنوان کرد: نسبت به آینده امیدوارم و معتقدم که ادبیات داستانی ایران با توجه به ظرفیت نویسندگان جوان به جایگاه بهتری دست مییابد و اتفاقهای خوبی خواهد افتاد.
سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) و همزمان به صورت مجازی در ketab.ir برگزار میشود.
نظر شما