یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
پیوند میان کتاب و سینما دوطرفه است و به پیشرفت هر دو بخش کمک می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: امیدواریم با غنایی که از ادبیات ایران سراغ داریم و از طرفی جذابیت حماسه قلم، سینما رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد، به نظر بنده اقداماتی از جنس توافق خانه کتاب با انجمن سینمایی، یک رابطه دوطرفه و در حال شکل‌گیری است. انشالله این پیوند، پیوند خوبی باشد و نتایج آن را در آینده ببینیم.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - علیرضا خلیل‌زاده: این روزها با همکاری بنیاد سینمایی فارابی، تلاش‌هایی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد برای رونق و توسعه مقوله اقتباس در جریان است. به فراخور همین اتفاقات محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا از وضعیت اقتباس در حال حاضر و جایگاه آن در جشنواره‌های مختلف هنری گفت و به اهمیت فیلم‌سازی اقتباسی درباره مظلومیت مردم غزه و حوادث فلسطین اشاره کرد. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

در دوره‌های قبل جشنواره فیلم کوتاه تهران بخشی با عنوان «کتاب و سینما» برگزار می‌شد که امسال با توافق خانه کتاب و ادبیات و انجمن سینمایی جوانان به این بخش اهمیت بیشتری داده شده است. در حاشیه جشنواره نمایشگاه کتابی برگزار شده که در آن کتاب‌های سینمایی و نمایش‌نامه‌های شاخص به بازدید عموم گذاشته شده است. این گونه اقدامات تا چه اندازه می‌تواند مفید باشد و چه مقدار می‌تواند پیوند میان ادبیات داستانی و روایت‌نویسی را با صنعت بزرگ سینما استحکام ببخشد؟

ما هر چه بتوانیم حوزه کتاب را در سینما تقویت کنیم و آن را گسترش دهیم، به حوزه حکمت و دانش در این صنعت کمک کرده‌ایم. یکی از بزرگترین مشکلاتی که جامعه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند، این است که امروزه با رشد و پیشرفت فناوری‌های نو و وسایل ارتباط جمعی جدیدی که پدید آمده؛ نگرانی‌هایی در مورد نسل آینده و نسل کتاب‌خوان کشور وجود دارد. به زبان شیواتر ترس از حذف کتاب از زندگی مردم پر رنگ تر شده است. انشالله این اقدامات سبب خیر شود تا با پیوند میان این دو صنعت بزرگ به رشد ارتقای کتاب و سینما کمک شود. در حال حاضر در معاونت فرهنگی و در میان اهالی کتاب و قلم سعی می‌شود تا از جادوی تصویر و اتفاقات سینمایی استفاده شود که برای صنعت سینما مفید خواهد بود. امیدواریم با غنایی که از ادبیات ایران سراغ داریم و از طرفی جذابیت حماسه قلم، سینما رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد، به نظر بنده اقداماتی از جنس توافق خانه کتاب با انجمن سینمایی، یک رابطه دوطرفه و در حال شکل‌گیری است. انشالله این پیوند، پیوند خوبی باشد و نتایج آن را در آینده ببینیم.

از بخش «کتاب و سینما» در جشنواره فیلم کوتاه تهران استقبال بسیار خوبی شده است و هم عامه مردم و هم جامعه هنرمندان و اهالی رسانه اقبال خود را به این اتفاق نیکو نشان داده‌اند؛ آیا ممکن است این بخش در سایر جشنواره‌ها همچون جشنواره فیلم فجر و … نیز برگزار شود؟

انشالله که این اتفاق سریعاً شکل بگیرد، دوستان ما دغدغه این موضوع را دارند.

در جشنواره فیلم کوتاه تهران بخشی با عنوان «غزه» وجود داشت که فیلمسازان در این بخش، به ساخت فیلم اقتباسی از جریانات غزه پرداخته بودند؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه کمک‌ها و حمایت‌هایی از ساخت فیلم‌ها با این مضامین می‌کند؟

من از مهدی آذرپندار دبیر جشنواره فیلم کوتاه و مجید زین‌العابدین رئیس بنیاد سینمایی فارابی خواستم حمایت‌های لازمه را انجام دهند تا در تمامی حوزه‌ها از مستند تا داستانی به پیشرفت این اتفاق کمک کنند. ساخت این‌گونه فیلم‌ها بسیار مفید و کارآمد خواهد بود. به هر حال نگاه ما به روایت غزه و روایات سینمایی یک نگاه حمایتی است، ۸۰ سال ظلم و جنایت اسرائیل به مردم غزه و مظلومیت فلسطینیان روایتی است دردناک و قابل توجه، امروز نیز با اتفاقات رخ داده، همچون بمباران بیمارستان المعمدانی و جریحه‌دار شدن احساسات افکار عمومی این موضوع بسیار مهم‌تر و توجه برانگیزتر شده است. به همین دلیل ما باید سعی کنیم تا با ساخت روایات سینمایی از این اتفاق دراماتیک کاری کنیم تا این موضوع برای جهانیان روشن شود و هیچ وقت فراموش نشود. چرا که باید این برگ از تاریخ در یاد تمامی مردم ایران و جهان باقی بماند.

دو جشنواره در خارج از ایران به دلیل احترام به مردم غزه و غم پایان ناپذیر این افراد برگزار نشده است و برگزاری آن به سال‌های آتی منتقل شده است؛ به فراخور این جبهه‌گیری‌ها آیا ممکن است در ایران نیز جشنواره‌ای به احترام مردم غزه به تعویق بیفتد یا کنسل شود تا این حرکت حماسی ادامه‌دار باشد؟

ما سعی داریم خط مشی و روند برگزاری جشنواره‌های خود را در راستای حمایت از مردم مظلوم غزه قرار بدهیم. در همین جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از بخش‌های مهم جشنواره به حمایت از مردم فلسطین اختصاص پیدا کرده تا ادای احترامی به شهدای این جمعیت مظلوم باشد. انشالله تلاش خواهیم کرد تا در رویدادهای پیش رو و همچنین در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری، بخشی ویژه غزه پیش‌بینی کنیم و آثار فاخری که در این حوزه امکان تولید دارند را با حمایت‌های خود از نظر کمی و کیفی گسترش دهیم. امروزه هنرمندان، شعرا، سینماگران، اهالی کتاب و تمامی اصحاب بخش‌های هنر و رسانه درگیر این هستند تا آثاری با مضمون فلسطین و برای فلسطین تولید کنند. این‌گونه رویدادها را بستر خوب و مناسبی برای به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های می‌دانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها