یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
منظومه شعر «حیدربابا» شهریار دانشنامه فرهنگ بومی مردم آذربایجان است

آذربایجان‌غربی-رئیس دانشگاه ارومیه گفت: اشعار شهریار واقعاً بی‌نظیر است و منظومه شعر «حیدربابا» دانشنامه فرهنگ بومی مردم آذربایجان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، احمد علیجانپور، صبح یکشنبه در هفتمین کنگره بین‌المللی شعر و ادب فارسی با هدف نکوداشت مقام استاد شهریار، گفت: ایران پرافتخار ما و مردم این مرز و بوم در طول تاریخ همواره شعر و ادب فارسی را گرامی داشتند و ایران ما خطه‌ای شاعر پرور است.

وی افزود: ما در طول تاریخ شعرایی داشتیم که در رشد اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی مردم در کشور و حتی جهانیان الگو و تاریخ ساز بودند.

علیجانپور ادامه داد: در دین ما اسلام به کلام موضوع و شعر اهمیت زیادی داده شده و پیامبر (ص) در ارتباط با شعر می فرمایند؛ «شعر حکمت است و در اثرگذاری به دیگران مانند سیل است»، واقعاً همینطور است و در منظومه کلام، بحث شعر قدرتی دارد که در هیچ عبارتی نیست.

وی گفت: اندیشمندان و علما اغلب مواردی که برای نصحیت و هدایت جامعه ارائه می‌کنند، در قالب شعر است و این اشعار ماندگار است.

علیجانپور ادامه داد: شهریار یک شاعر جاودانه است و مضامین شعر شهریار چند وجهی و متنوع است و اشعارش را با مضامین عشق و عرفان، اخلاقی، تعلیم، انتقادی و طنز گفته است.

وی افزود: اشعار شهریار واقعاً بی‌نظیر است و منظومه شعر حیدربابا دانشنامه فرهنگ بومی مردم آذربایجان است.

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: شهریار شاعری است که تکرار نخواهد شد و جاودانه زیست و جاودانه خواهد ماند.

به گزارش ایبنا؛ هفتمین کنگره شعر و ادب فارسی، امروز یکشنبه با حضور اندیشمندان این حوزه در دانشگاه ارومیه در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها