یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
ایران در شبکه کتابخانه‌ای جزو ۲۰ کشور برتر دنیاست

همدان - دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی جزو ۲۰ کشور نخست دنیا در شبکه کتابخانه‌ای است اما مسیر طولانی است و باید با قدرت گام برداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، مهدی رمضانی صبح یکشنبه در همایش تجلیل از کتابداران کتابخوانان و کتابخانه‌های برتر استان همدان یادی از روزهای سخت مردم فلسطین کرد و افرود: این روزها نمی‌توان از غزه و از ظلمی که می‌شود یاد نکرد هر چند فقط در حد یاد کردن از دست ما برمی‌آید اما اگر شرایط فراهم باشد، عملاً هم مردم ایران آماده کمک هستند.

وی با بیان اینکه خوی مسلمانی ما مدافع مظلوم است و این آرمان ماست بیان کرد: همانگونه که در قرآن کریم هم خداوند متعال فرموده است، جبهه حق و مقاومت پیروز خواهد شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه سخنانش یا تاکید بر اینکه هفته کتاب هفته مهم و اثرگذاری است گفت: این هفته، هفته گرامیداشت کتاب است هرچند در طول سال نیز به این موضوع اهتمام داریم و فرصتی است که این موضوع را مورد توجه و اهتمام قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه توجه کودکان و نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است تصریح کرد: باید مدارس هم درگیر کتاب و کتابخوانی شوند.

رمضانی با بیان اینکه دولت نیز مصمم است، مصوباتی را برای این موضوع و فراگیر شدن کتاب و کتابخوانی داشته باشد عنوان کرد: توجه عملی به کتاب بیش از گذشته است و امیدواریم که اهتمام دولت به نتیجه‌های خوبی برسد.

وی با اشاره به اینکه طبق مذاکره با استاندار، وی نگاه عمیق، فرهنگی و اثرگذاری به کتاب دارد خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی به برکت انقلاب در شبکه کتابخانه‌ای جزو برترین‌ها و ۲۰ کشور اول است اما مسیر طولانی است و گام برداشتن با شدت باید باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: باید برای کتابخوانی بیشتر تلاش کنیم و فضای بیشتری برای کتابخوان شدن جامعه فراهم شود.

وی با تاکید به اینکه باید با نگاه مثبت به فضای کتاب نگاه کنیم تا جامعه ما جامعه فراگیر کتابخوانی باشد گفت: استان همدان استان پیشرو و نمونه در زمینه کتاب و کتابخوانی است اما باید با عملیاتی کردن مصوبات سفر رئیس جمهور پیشروتر باشد.

رمضانی با تاکید بر اینکه باید بازطراحی و بروز کردن کتابخانه در استان همدان دنبال شود تصریح کرد: امیدواریم هفته کتاب بتواند ضمن پاسداشت این روز، موجب ترویج بیشتر فرهنگ کتابخوانی باشد.

کتابخوانی در سنین کم مورد توجه قرار گیرد

استاندار همدان نیز گفت: مجموعه کتابخانه‌ها در استان اقدامات ارزشمندی را در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند و همه ما باید به عنوان یک وظیفه ملی، سازمانی و مسلمان به کتابخوانی توجه کنیم.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه خداوند نیز به قلم و آنچه می‌نویسد قسم می‌خورد گفت: بزرگترین و بالاترین کتاب کتاب‌های آسمانی و در راس آن قرآن است که این کتاب الهی نسخه شفابخش بوده و می‌تواند بهترین راهنما برای مشکلات بشریت باشد.

وی اضافه کرد: کتاب وسیله‌ای برای انتقال دیدگاه‌ها به جامعه است و هیچ جوامعی را نمی‌توانید پیدا کنید که مثل کتاب انتقال تجربه را داشته باشد.

استاندار همدان با بیان اینکه آنچه در طول سال‌های بعد از انقلاب انجام شده، توجه به فرهنگ کتابخوانی است افزود: رهبر معظم انقلاب نیز به کتاب توجه ویژه‌ای دارد به طوری که رهبری جزو کتابخوان‌های تراز برتر است.

وی با تاکید بر اینکه باید برای ترویج کتابخوانی به مدرسه توجه کرد گفت: اگر بخواهیم فرهنگ کتابخوانی جا بیفتد باید از سنین کم شروع کرد و یک ارتباط منطقی با مجموعه کتابخانه‌ها برقرار شود.

امانت ۷۰۰ هزار منابع اطلاعاتی در کتابخانه‌های عمومی همدان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز اظهار کرد: اقدامات و زیرساخت‌هایی برای منابع اطلاعاتی، گردش اطلاعات و روزآمدسازی اطلاعات باید انجام داد.

عاطفه زارعی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی نقش فرهنگی در مادام‌العمر دارد افزود: استان همدان دارای ۱۱۸ کتابخانه عمومی است که تمام آنها سعی بر این دارند که عدالت فرهنگی و توزیع فرهنگی در جامعه روستایی وعشایری نیز گسترش یابد.

وی تصریح کرد: طی یکسال اخیر ۸۰ هزار عضو فعال در کتابخانه‌های عمومی خدمات دریافت کردند که عضویت آنها یکساله است.

زارعی خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۴۰۰ منابع اطلاعاتی در کتابخانه در جریان است که ۷۰۰ هزار منابع اطلاعاتی به امانت رفته است که نشان از این است که فرهنگ مطالعه در جامعه ساری و جاری است.

وی از تجهیز کتابخانه‌ها به وای فای، بهسازی و روزآمدسازی تجهیزات کتابخانه‌ها خبر داد و گفت: به منظور پاسداشت دکتر پرویز اذکایی، به زودی جایزه کتاب مرحوم اذکایی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها