یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
تحقق عدالت فرهنگی یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم است

قم - مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم را تحقق عدالت فرهنگی برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، محمدعلی میرزایی ظهر یکشنبه در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان قم ضمن گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: نقش کتابخانه‌ها در بستر سرمایه اجتماعی در کشور انکار نشدنی است و در حال حاضر ۳۷۰۰ کتابخانه در کشور در حال خدمت رسانی به مردم هستند که این ویژگی نهاد را به یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بستر های فرهنگی در کشور تبدیل کرده است.

وی در ادامه افزود: حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم دو سال گذشته نهاد کتابخانه‌های عمومی نشان از اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی و نگاه ویژه دولت و مجلس به حوزه کتابخوانی دارد.

سرپرست دفتر مرکزی حراست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد: تحقق عدالت فرهنگی، یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم بوده است که نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز در این راستا تلاش کرده است تا با راه‌اندازی کتابخانه‌های مرکزی در مراکز استان‌ها و کتابخانه‌های سیار در راستای توسعه خدمات فرهنگی و کتابخانه‌ای به مناطق روستایی و عشایری در این مسیر گام‌های موثری بردارد.

تحقق عدالت فرهنگی یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم است

توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیش از هر کس از دست کتابداران برمی‌آید

مهدی قزلی، نویسنده و مدیر خانه شعر و ادبیات در این مراسم گفت: کتابخوانی تا همین چند دهه اخیر، یک کار جمعی بوده است و با تغییر سبک زندگی این کار یک کار فردی شده است؛ مهم‌ترین جایی که می‌تواند این سنت را به جایگاه خودش برگرداند، نهاد کتابخانه‌های عمومی است و کتابخانه‌های عمومی باید تمام تلاش خود را در جهت ایجاد ارزش افزوده در حوزه کتاب و کتابخوانی ایجاد کند.

وی در ادامه اضافه کرد: کتاب خلوت فعال از کسی که کتاب را می‌خواند، می‌طلبد؛ چرا که کسی که کتاب را می‌خواند در حالی که در جایی نشسته و خلوت کرده است، اما در ذهن خود در دنیای دیگری سیر می‌کند.

قزلی تاکید کرد: حتی اگر کتاب خواندن را کاری فردی بدانیم، گفت‌وگو در مورد کتاب، کار فردی نیست و کتابخانه‌های عمومی بستر گفت‌وگو در مورد کتاب و کتابخوانی هستند تا کتابخوان‌ها برداشت‌های خود را با هم به اشتراک بگذارند و این یک اتفاق پیشرو در همه دنیا است.

نویسنده کتاب «پنجره‌های تشنه» بیان کرد: زمانی به عیادت نجف دریابندری رفته بودیم و چند کتاب روی میز ایشان بود، فرزند ایشان گفتند با وجود اینکه ایشان نمی‌توانند کتاب بخوانند و بشنوند، اگر کتاب در اطرافشان نباشد مضطرب می‌شوند و این یعنی ورود کتاب به سبک زندگی ما.

وی در پایان گفت: ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیش از هر کس، به دست ژنرال‌های میدانی حوزه کتاب و کتابخوانی یعنی کتابداران برمی‌آید؛ کتابداران این شانس را داشته‌اند که شغلی دارند که به خواست خودشان می‌تواند برای خودشان جذاب و لذت‌بخش باشد و باید این موهبت را جدی گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها