دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی در رشت پایان یافت / قصه‌گویی یک مهارت است

گیلان- مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با معرفی ۱۲ برگزیده پایان یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رشت، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان روز دوشنبه در مراسم اختتامیه مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه ایده برگزاری این جشنواره در کشور از گیلان نشات می‌گیرد، گفت: جشنواره قصه‌گویی نخستین بار در گیلان شکل گرفت و سپس در سایر استان‌های کشور نیز فراگیر شد.

سیدجلیل میرعظیمی با یادآوری اینکه هم اینک این جشنواره جنبه بین‌المللی یافته و از کشورهای دیگر نیز در آن شرکت می کنند، ادامه داد: برگزاری این جشنواره برای نخستین بار در گیلان به معنای داشتن پیشینه فرهنگی این استان است.

وی اظهار داشت: هم اینک دبیرخانه دائمی قصه‌گویی در یزد راه اندازی شده است و شب یلدا نفرات برتر جشنواره کشوری معرفی می شوند.

میرعظیمی تصریح کرد: قصه یک مهارت زندگی است که در دل قصه نهفته است.

مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی در رشت با معرفی برترین ها پایان یافت / قصه گویی یک مهارت است

وی با یادآوری اینکه از گذشته در پایان قصه‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها یک نصیحت و پند و اندرزی وجود دارد، اظهار داشت: جوانان باید از قصه‌ها، مهارت‌های زندگی همچون احترام به دیگران را که در قصه نهفته است، یاد بگیرند.

وی تعداد آثار ارسال شده به جشنواره قصه‌گویی استان را ۶۵۰ نفر عنوان کرد و گفت: ۷۵ نفر در مسابقات استانی شرکت کردند و ۱۲ نفر از برگزیدگان جشنواره استانی به مرحله کشوری راه یافتند.

میرعظیمی با بیان اینکه این جشنواره از (۲۷ تا ۲۹ آبان) در سالن سینمای اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان در رشت برگزار شد، افزود: قصه‌گویی با موضوع سردار شهیدحاج‌قاسم سلیمانی، موضوع غزه، قصه‌گویی با محوریت نظم و امنیت و لبخند آفرین از بخش های بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه گویی است؛ ضمن اینکه جایزه ویژه برای قصه درباره حاج قاسم سلیمانی تعیین شده است.

وی گفت: قصه‌های قرآنی، ائمه و اهل بیت، قصه های اسطوره ها مثل میرزا کوچک، قصه اراده ها و کارآفرینی و تولید از محورهای این جشنواره بودند که در قالب قصه این مفاهیم به کودکان و نوجوانان انتقال داده شد.

میر عظیمی اظهار داشت: اگر بخواهیم قصه گوی موفقی باشیم باید کتابخوان خوبی باشیم بنابراین باید برای کتابخوان کردن فرزندان این کشور هزینه هایی را اختصاص دهیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان خاطر نشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری کانون پرورش فکری با آموزش و پرورش در تعامل هستند که امیدواریم این همدلی تداوم داشته باشد.

قصه‌گویی یک ابزار تربیتی قلمداد می شود

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان نیز در این مراسم اظهار داشت: چنانچه بخواهیم خاطرات شیرین زندگی خودمان را بررسی کنیم خاطرات خوب دوران کودکی مان مربوط به قصه‌گویی مادران مان است که با لهجه شیرین شان و به صورت ساده قصه‌ها را بیان می‌کردند.

محمد حسین رمضانی افزود: امروزه با پیشرفت آموزش و پرورش قصه‌گویی به عنوان یک ابزار تربیتی قلمداد می‌شود و بر همین اساس یک هزار و ۴۰۰ واحد آموزشی جدید به یکباره به عهده آموزش و پرورش محول شده است.

وی گفت: اگر از فرصت ابزار تربیتی قصه گویی در کودکستان استفاده نشود، برای آموزش در دبستان با مشکل مواجه خواهیم بود و شاید این فرصت سوزی غیر قابل جبران باشد.

مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی در رشت با معرفی برترین ها پایان یافت / قصه گویی یک مهارت است

وی با بیان اینکه تا زمانی که نمی‌توانیم کتاب بخوانیم، برای ما قصه می‌گویند، اظهار داشت: اما بعد از آن خودمان بدنبال خواندن قصه می‌رویم و قصه خوانی یک اعلام نیاز برای کتابخوانی ایجاد می کند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان ادامه داد: هویت اجتماعی نسل‌های آینده ما از طریق اشاعه فرهنگی غالب کشور شکل می‌گیرد و این مهم از طریق قصه‌گویی اتفاق می افتد.

وی قصه گویی را شروع آموزش و پرورش دانست و گفت: قصه‌گویی را باید زنده نگه داشت و مفاهیم و ارزش‌ها و موضوعات در زمینه‌های مختلف همچون موضوعات علمی، عبادی، اقتصادی و هنری از طریق قصه‌گویی منتقل شود.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با تاکید براینکه قصه‌گویی باید بر اساس سند تحول بنیادین نوشته شود، گفت: ما در استان دیگر جزیره‌ای کار نمی‌کنیم و از این رو ارتباط مان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنگاتنگ است.

وی ادامه داد: یک هزار و ۴۰۰ واحد آموزشی جدید را با سند تحول بنیادین مطابقت می‌دهیم تا دانش آموزان مان از کودکی دارای هویت باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان خاطر نشان کرد: یکی از شعارهای دولت سیزدهم انسجام اجتماعی است که از هویت نشات می‌گیرد که اگر چنین شود، آینده کشور ما بسیار خوب خواهد بود.

مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ۷۵ قصه گو در رشت آغاز شد.

در این جشنواره ۷۵ قصه‌گو در بخش‌های ملی، آیینی‌سنتی و زبان اشاره به قصه‌گویی پرداختند.

قصه‌گویی با موضوع سردار شهیدحاج‌قاسم سلیمانی، موضوع غزه، قصه‌گویی با محوریت نظم و امنیت و اجرای قصه با تاکید بر لبخندآفرین از هنر نمایی قصه گویان مرحله استانی جشنواره بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها