دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹
ارسال ۲۴۰۰ مقاله به کنگره اندیشه‌های قرآنی رهبرمعظم انقلاب/ اعلام آمادگی کشورهای خارجی برای برگزاری کنگره

اصفهان – دبیر علمی کنگره بین‌المللی «اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای» از ارسال حدود ۲۴۰۰ مقاله به این کنگره خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، حجت‌الاسلام سید امیررضا طاهایی در نشست خبری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای که دوشنبه در جامعة المصطفی برگزار شد، طی توضیحی کوتاه درباره این مرکز گفت: جامعة المصطفی یک دانشگاه بین‌المللی است که بعد از انقلاب تأسیس شده و به دانشجویان و طلاب علوم دینی کشورهای خارجی اختصاص دارد.

مدیر جامعة المصطفی در اصفهان درباره هدف برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای بیان کرد: رهبر انقلاب قبل از انقلاب در مسجد کرامت مشهد و در بسیاری از مساجد و مراکز دیگر و نیز پس از انقلاب اسلامی، تفسیر قرآن ارائه می‌کردند. اما این کنگره با هدف معرفی این جنبه از شخصیت ایشان برنامه ریزی شده است.

رئیس اجلاس اصفهان در کنگره بین‌المللی اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه اجلاسیه اصفهان می‌تواند به یک رویداد تبدیل شود، افزود: علما و دانشمندان علوم انسانی در غرب وقتی نظریه می‌دادند، به گروهی نیاز داشتند که این نظریه‌ها را اجرایی کنند. ما این حلقه مفقوده را در ایران داریم. در ایران کنگره‌ها و همایش‌های علمی فراوانی برگزار می‌شود؛ اما عملی کردن آن فعالیت علمی ناتمام می‌ماند.

احساس تکلیف در خصوص شناساندن بعد علمی رهبر انقلاب پس از اغتشاشات سال گذشته

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص تاریخچه برگزاری این کنگره عنوان کرد: مقدمات این کار در سال ۱۴۰۰ فراهم شد تا طی آن، همایشی در خصوص اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب برگزار شود.

حجت‌الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی ضمن بیان اینکه این کنگره در خرداد ۱۴۰۱ اعلام عمومی شد، اهداف اساسی این همایش علمی را به این شرح توضیح داد: نشر معارف قرآنی در جامعه؛ شناخت و ارائه اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب در ساحت تفسیری و علوم قرآنی و کشف نوآوری‌های ایشان؛ تبیین شخصیت قرآنی امام خامنه‌ای در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تحکیم حکومت اسلامی ازجمله این اهداف است.

او درباره استقبال نهادهای علمی از این کنگره اظهار کرد: ۱۸۳ مرکز علمی از این کار استقبال کردند. بعد از فتنه سال گذشته بسیاری از مراکز احساس تکلیف کردند که بُعد علمی رهبر معظم انقلاب بیشتر به جامعه شناسانده شود. در این راستا ۱۵ کارگروه علمی در این خصوص شکل گرفت و محورهای همایش در بیست محور مشخص شد؛ از جمله شخصیت و سیره ایشان، مرجعیت قرآن، علوم قرآن و تفسیر و …. در حال حاضر ۵۳ نشریه علمی برای انتشار مقالات همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.

استادتمام جامعة المصطفی افزود: ۱۸۳ پیش‌نشست علمی، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی علمی‌ترویجی مرتبط با محورهای همایش در شهرهای مختلف کشور و حتی خارج از کشور برگزار شده است. بیش از ۲۴۰۰ مقاله شامل ۱۷۰۰ مقاله و ۷۰۰ چکیده برای کنگره ارسال شده است. بر همین اساس، این گنگره به یکی از کنگره‌های بزرگ بعد از انقلاب اسلامی تبدیل شده است. همچنین ۲۴۴ مقاله از ۲۱ کشور با ۲۲ زبان به کنگره رسیده است.

او در خصوص شهرهای برگزارکننده کنگره گفت: بر اساس اعلام آمادگی، اولین و دومین اجلاس در تهران برگزار شد. سومین اجلاس در اصفهان برگزار می‌شود و سپس اجلاس مشهد را در دی ماه طی دو روز خواهیم داشت. اجلاس شیراز در فروردین و اجلاس تبریز در اردیبهشت در دستور کار است. با توجه به اینکه جامعة المصطفی در ۶۰ کشور شعبه دارد، بعضی از کشورها از جمله هند، سوریه و لبنان و سه کشور آفریقایی همچون اندونزی و نیز پاکستان و افغانستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی عنوان کرد: در همایشی که چهارشنبه برگزار می‌شود، ویرایش جدید نرم‌افزار آثار قرآنی رهبر انقلاب با عنوان «حدیث ولایت» که شامل ۱۰ جلد تفسیر است، به علاوه نرم‌افزاری حاوی آثار رونمایی‌شده در همایش، به شرکت‌کنندگان اهدا خواهد شد.

او در پایان ضمن توضیح سیر تطور تفسیر رهبر انقلاب، اظهار کرد: پدربزرگ مادری رهبر انقلاب، آیت‌الله سید هاشم میردامادی نجف‌آبادی بوده است که در مسجد گوهرشاد مشهد تفسیر قرآن می‌گفته است. فکر می‌کنیم علاقه ایشان به قرآن تحت‌تاثیر این پدربزرگ و نیز مادرشان بانو خدیجه میردامادی به دلیل صوت خوش قرآن ایجاد شده است.

رونمایی پنج جلد کتاب در اجلاسیه اصفهان

دبیر علمی اجلاسیه اصفهان عنوان کرد: چون تعداد مقالات بسیار گسترده بود و جنبه ملیتی و جغرافیایی نویسندگان توسعه داشت و نیز از نهادهای مختلف علمی مقاله ارسال شده بود، اجلاسیه‌ها میان شهرها و خارج از کشور توزیع شد.

حجت‌الاسلام ابراهیم رضایی افزود: در ۲۹ آذر، مقالات برگزیده‌ای که از نهادهای مختلف به دبیرخانه استان اصفهان رسیده است، ارائه خواهد شد.

رضایی درباره کارگروه‌های این کنگره بیان کرد: پنل‌ها و کارگروه‌ها با توجه به فراوانی موضوعات انتخاب شده‌اند؛ همچون مسئله زن در اندیشه قرآنی رهبر معظم انقلاب و مطالعات بانوان که از این موضوع استقبال زیادی شده و یکی از محورهای اصلی کنگره است. پنل دیگر ویژه سبک زندگی قرآنی است که کارگروهش به اصفهان واگذار شده است. کارگروه مطالعات قرآنی اجتماعی و تمدن‌سازی و نیز تفسیر موضوعی قرآن در این کنگره فعال‌اند.

عضو هیئت‌علمی جامعة المصطفی اصفهان خاطرنشان کرد: مقالات شهرهای دیگر که در آنجا اجلاسیه برگزار نمی‌شود، در اجلاسیه قم در سال آینده ارائه می‌شود. همچنین امکان ارائه مقالات برای ارائه در اجلاسیه مشهد و دیگر شهرها همچنان فراهم است.

رضایی ضمن بیان اینکه مقالاتی که در استان اصفهان واصل شده، ۱۲۷ مقاله بوده و از این تعداد ۵۸ مقاله پذیرفته شده است، گفت: در ۲۹ آذر ۵ جلد کتاب رونمایی می‌شود که دو جلد مجموعه مقالات نویسندگان اصفهان، دو جلد مقالات سبک زندگی در اندیشه‌های رهبر و یک جلد یک کتاب مستقل است. این کتاب مستقل درباره روحیه جهادی است. این موضوع در ادبیات رهبر معظم انقلاب پرکاربرد است و ایشان بر آن بسیار تاکید کرده‌اند.

حجت‌الاسلام ابراهیم رضایی با بیان اینکه در کارگروه سبک زندگی ۳۱۷ مقاله دریافت به دبیرخانه رسیده است، افزود: از بیست نویسنده برتر در اجلاسیه اصفهان تقدیر خواهد شد.

رضایی اظهار کرد: توافقی با سازمان فرهنگی شهرداری شده تا محتواهای مقالات به خصوص در حوزه سبک زندگی و خانواده، در قالب‌های مختلف همچون تبلیغات شهری و موشن‌گرافی به شهروندان ارائه شود. همچنین تولید درسنامه برای محیط‌های دانشگاهی و حوزوی در دستور کار است.

گفتنی است اجلاسیه سوم کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای ۲۹ آذر از ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر در مجتمع فرهنگی شیخ بهایی واقع در گلدشت نجف‌آباد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها