جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از موازنه قدرت تا فراموش نکردن قرارداد ننگین ترکمنچای

هفته گذشته اهالی کتاب با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آمدند. در این نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته گذشته نیز کتاب محوری‌ترین موضوع گرد هم آمدن اهالی تاریخ و سیاست بود. در این هفته شاهد رویدادهایی همچون بررسی «آداب تربیت زنان از خلال آداب‌نامه‌های اجتماعی دوره قاجار»، زادروز محمد ابراهیم باستانی پاریزی، پیشینه تاریخی و تمدنی سرزمین فلسطین، بررسی موازنه قدرت به عنوان یک پدیده فراتاریخی، یادآوری قراردادهای شوم گلستان و ترکمنچای، تدارک ویژه برنامه‌های هزار و صدمین سال ولادت فردوسی تا برندگان شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد بودیم.

آموزش دختران و پسران در آداب‌نامه‌های دوره قاجار چگونه بوده است؟

سهیلا ترابی، پژوهشگر تاریخ در نشست «آداب تربیت زنان از خلال آداب‌نامه‌های اجتماعی دوره قاجار» که از سوی انجمن زنان پژوهشگر تاریخ برگزار شد، گفت: این کتاب سبک آموزشی سنتی و نوین را نشان می‌دهد اما نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که آداب‌نامه‌های دوره قاجار کتاب‌هایی هستند که باید و نبایدهای هر دوره را نشان می‌دهند.

ایران در حیطه معنا تمام مفاهیم فرهنگی از هزاران سال پیش تا به امروز را دربردارد

حسن انوری، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: «ایران» سخنی برای گفتن دارد. ایران در حیطه معنا شامل تمام مفاهیم و عناصر فرهنگی است که قوم ایران از هزاران سال پیش تا امروز فراهم آورده است.

حق تاریخ دفاع مقدس خوزستان ادا نشده است

خوزستان- نویسنده دفاع مقدس خوزستانی معتقد است: گنجینه دفاع مقدس، راویانی هستند که با فوت آنان این گنجینه مدفون می‌شود و به همین علت حق تاریخ دفاع مقدس خوزستان ادا نشده است.

باستانی‌پاریزی تاریخ را به میان مردم برد

محمد ابراهیم باستانی پاریزی یکی از نامدارترین چهره‌های تاریخ‌نگاری نوین ایران بود که توانست با قلم روان و پرکشش خود تاریخ را به میان مردم ببرد و برای نخستین بار سبک‌های سنتی تاریخ‌نویسی را با نوآوری و ادبیاتی طنزآمیز درآمیخت و طرحی نو ایجاد کرد. کار مورخان بررسی عالمانه رخدادها و گزارش، یافته‌های این علم است و آنان از طریق تبیین، علت‌یابی و تحلیل به حکمت و ریشه‌یابی، چرایی وقوع یک رخداد می‌رسند.

فهم تاریخی جهان از پیشینه تاریخی و تمدنی فلسطین عمیق نیست

علی‌محمد طرفداری، عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره پیشینه تاریخی و تمدنی سرزمین فلسطین صحبت کرد و گفت: فهم تاریخی جهان و به خصوص جامعه ایرانی و توده مردم و افراد دانشگاهی از پیشینه تاریخی و تمدنی این سرزمین کامل و عمیق نیست.

نقل ضعیف تاریخی و رمان‌هایی که منابع درستی ندارند

رمان تاریخی یکی از ژانرهای جذاب این روزهای بازار کتاب است و استقبال مخاطبان در دهه اخیر از این ژانر فراتر از انتظار بوده است. خصوصاً اگر نویسنده روان قلم زده باشد و در قصه‌پردازی مهارت داشته باشد.

۳ کتاب تاریخی را دربارۀ جنگ لرده، مطبوعات و فایز آمادۀ چاپ دارم

این نویسنده بوشهری با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: تازه‌ترین اثری که به پایان رسانده و آماده چاپ است، کتاب «آقا لبیب‎الملک مظفری در بوشهر» نام دارد. این کتاب دربارۀ آقاعلی لبیب‌الملک معرف به مظفری، ناشر و سردبیر روزنامۀ مشهور و تاریخی «مظفری» است که این روزنامه را در فاصلۀ سال‌های ۱۳۱۹ تا ۱۳۳۰ قمری در بوشهر منتشر می‌کرده است.

موازنه قدرت یک پدیده فراتاریخی است که همه تاریخ را در برمی‌گیرد

علی‌اکبر عبدالرشیدی، روزنامه‌نگار و مترجم گفت: همان‌گونه که برای ظهور یک قدرت به مؤلفه‌هایی نیاز است، ضعف در هر کدام از این مؤلفه‌ها نیز می‌تواند عامل انحطاط و زوال آن قدرت‌ها شود و در مقابل قدرت‌های دیگری با دستیابی به هر یک از مؤلفه‌ها بتوانند در مقابل قدرت‌های دیگر عرض اندام کنند و یکی از مهم‌ترین مسائل یاریگری‌های منطقه‌ای در شکل‌دهی ائتلاف‌ها به عنوان یکی از پشتوانه‌های این قدرت‌ها است که در این کتاب با مصادیق مشخصی بیان می‌شود.

ایرانیان هنوز قراردادهای شوم گلستان و ترکمنچای را فراموش نکرده‌اند

بار دیگر کشورهای عربی در اقدامی نابخردانه در اجلاس مراکش که به ظاهر در حمایت از مردم مظلوم فلسطین برپا شد، چشم طمع به جزایر سه‌گانه ایرانی دوختند و به‌خیال خام خود با حضور نماینده روسیه، تلاش کردند تا حمایت یکی از قدرت‌های بزرگ را که اتفاقاً با جمهوری اسلامی ایران روابط خوب و نزدیکی دارد برای ادعای دروغین خود جلب نموده و موضع خود را در این خصوص تحکیم بخشند.

تدارک ویژه برنامه‌های هزار و صدمین سال ولادت فردوسی

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به سال ۱۴۰۳ و هزار و صدمین سال ولادت سراینده «شاهنامه»، از برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی به همین مناسبت خبر داد.

تجلیل از پژوهشگر بنام تاریخ در تبریز

آذربایجان شرقی- به مناسبت هفته پژوهش، آیین تجلیل از رحیم رئیس نیا مورخ، ادیب، روزنامه‌نگار و محقق برجسته تاریخ آذربایجان و ایران‌شناس در ساختمان بنیاد ایران‌شناسی تبریز (خانه تاریخی شربت اوغلی) برگزار شد.

حماسه ۹ دی، پرچم به اهتزاز درآمده در تاریخ انقلاب اسلامی است

علی‌محمد نائینی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت یوم‌الله ۹ دی گفت: حماسه نهم دی در سال ۸۸ یک نمونه برجسته و یک پرچم به اهتزاز درآمده در تاریخ انقلاب اسلامی است.

همسایگی دیر پای ایرانیان و ارمنیان و جشن‌هایی که ریشه مشترک دارند

جشن و آیین در زندگی روزمره ارمنیان جایگاه ویژه‌ای دارد و در طول تاریخ چند هزار ساله آنان نیز همواره چنین بوده است. بیشتر جشن‌ها و ایزدان ارمنی همانندی و مشترکاتی با جشن‌ها و ایزدان اقوام ایرانی داشته‌اند و این به سبب زندگی مشترک و همسایگی دیر پای ایرانیان و ارمنیان بوده است.

«من اعتراف می‌کنم» پر از خرده‌روایت‌های جذاب است

محمد رحمانی، برنده شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش مستندنگاری گفت: کتاب «من اعتراف می‌کنم» پر از خرده‌روایت‌های جذاب است که باعث شده است برخلاف پیش‌بینی بسیاری که می‌گفتند کتاب هزار صفحه‌ای آن هم در مورد بخشی از تاریخچه یک سازمان مخاطب نخواهد داشت. الان چاپ چهارم کتاب هم انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها