دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
شناخت دریچه ٔتعامل‌های زیبایی‌شناختی

یک کتاب تخصصی با رویکردهای مدرن و آشکارسازی امور پیش و پا افتاده از زندگی است. این کتاب به تألیف جین فورسی و ترجمهٔ داود میرزایی از انتشارات مشکی در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۳۵۲ صفحه به قیمت ۳۲۵ هزار تومان به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «زیبایی‌شناسی دیزاین» جزء کتاب‌های زیبایی‌شناسی در حیطهٔ طراحی مدرن و فلسفه نیز است و علاقه‌مندان به حوزهٔ طراحی مدرن با آگاهی زیبایی‌شناسی و تخصصی می‌توانند به طور جامع از این کتاب استفاده کنند.

نویسنده در کتاب «زیبایی‌شناسی دیزاین» در چهارفصل به طور جامع و تخصصی به مفهوم و جایگاه زیبایی‌شناسی و عوامل وابسته به زیبایی‌شناسی می‌پردازد. این نویسنده در این کتاب با زبان ساده و البته در بخشی‌هایی تخصصی به اموری اشاره دارد که از نگاه مردم جاافتاده است، به بیانی می‌توان گفت اشیاء پیش و پا افتاده دیگر به چشم نمی‌آید.

جین فورسی نویسنده این کتاب در بخشی از مقدمه می‌گوید: «برخی بر این باورند که دیزاین یکی از مشخصه‌های اساسی و تعیین‌کنندهٔ اصلی کیفیت زندگی نوع بشر است. توان و حضور فراگیر آن را نباید دست‌کم گرفت.»

این کتاب با بررسی این نکته از باب فلسفه هم عبور می‌کند و به گفتهٔ ویتگنشتاین «کشف اهمیت چیزی که همیشه پیشِ چشم است» اساساً مشغلهٔ فلسفی است و این موضوع برای طراحی دیزاین نه‌تنها با نگاه فلسفی باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ بلکه به لحاظ زیبایی‌شناسی هم باید مدنظر قرار بگیرد.

به گفتهٔ مترجم کتاب زیبایی‌شناسی دیزاین، «فورسی در مقام منتقد سرسخت جنبش زیبایی‌شناسی روزمره ظاهر می‌شود. افزون بر این، او زیبایی‌شناسی را بر احساس مبتنی می‌داند بی آنکه آن‌ها را مبرا از نقد و انتقاد بداند.»

این کتاب در وهلهٔ اول به مخاطب می‌گوید کتاب حاضر یک کتاب صرفاً هنری و زیبایی‌شناسی نیست؛ بلکه با حضور اصلی نویسنده کتاب علاوه بر بررسی زیبایی‌شناسی هنرِ دیزاین، یک کتاب فلسفی هم است چرا که نویسنده به‌عنوان یک فیلسوف در جای‌جای کتاب حضور دارد و تمام مسائل زیبایی‌شناسی و زیبایی‌شناسی دیزاین را مورد کنکاش قرار می‌دهد.

فصول این کتاب بدین شرح است:

  1. همان‌طور که از عنوان کتاب فورسی بر می‌آید، موضوع اصلی کتابش «دیزاین» است که شامل اشیای روزمره‌ای مثل اتومبیل، لباس‌ها و قهوه‌سازها می‌شود. در نتیجه طبیعتاً نویسنده فصل اول کتاب را با تشریح ویژگی‌های متمایزکنندهٔ دیزاین آغاز، و آن را از طبیعت، هنر و صناعت جدا می‌کند.
  2. در فصل دوم فورسی توضیح می‌دهد که در بحث از زیبایی چرا باید بین ابژکتیویسم و سوبژکتیویسم قائل به موقعیتی واسطه باشیم، موقعیتی که بتواند احکام زیبایی‌شناسی را بر احساس مبتنی سازد، بی‌آنکه آن‌ها را مبرا از نقد بداند.
  3. در فصل سوم فورسی مبحث نظریه زیبایی‌شناسی کانت را مدنظر قرار می‌دهد و مطابق با عقیده کانت دیزاین را بررسی می‌کند.
  4. در فصل چهارم به‌عنوان پایان‌بندی این کتاب مقدمات فلسفی که در ۳ فصل قبل به آن اشاره دارد، مسئلهٔ زیبایی‌شناسی روزمره را مورد بررسی قرار می‌دهد.

باتوجه به اینکه نویسنده کتاب «زیبایی‌شناسی دیزاین» با کلیت زیبایی‌شناسی موافق است؛ اما با خواندن کتاب متوجه می‌شویم که جین فورسی معتقد است نباید هیچ‌گونه قراردادی برای قدرتمندسازی زیبایی‌شناسی روزمره قرارداد. به همین جهت کتاب حاضر میدان دیدِ مخاطبان و علاقه‌مندان به حوزه طراحی دیزاین و فلسفهٔ زیبایی‌شناسی را وسعت می‌بخشد و تلاش جین فورسی به‌عنوان نویسنده در جهت هم مسیر بودن بنیان فلسفه و طراحی دیزاین بسیار قابل‌تأمل است و به نظر می‌رسد باید بارها این کتاب را خواند و از آن آموخت.

کتاب «زیبایی‌شناسی دیزاین» نوشتهٔ جین فورسی و ترجمهٔ داود میرزایی در ۱۴۰۲ برای اولین‌بار از انتشارات مشکی منتشر شد. این کتاب در ۳۲۵ صفحه با اشاره به زیبایی‌شناسی دیزاین و فلسفهٔ زیبایی‌شناسی از دو زاویه متفاوت به مسئله دیزاین پرداخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها