دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
۹ کتاب پیشنهادی مرتضی قاضی برای خرید از نمایشگاه تهران

مرتضی قاضی، پژوهشگر دفاع مقدس در فهرستی به ۹ کتاب در زمینه جنگ و ادبیات مقاومت پرداخته است.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مرتضی قاضی، پژوهشگر و مولف جنگ: نمایشگاه کتاب فرصت خوبی است که از ناشران و کتابفروشان کتاب‌هایی را که دوست داریم، خریداری کنیم. گاهی نیاز است برای انتخاب کتاب فهرستی در حوزه مطالعاتی و علاقه‌مندی خود داشته باشیم. فهرستی که ارائه می‌شود کتاب‌های خواندنی و قابل تامل در زمینه دفاع مقدس و ادبیات پایداری است که می‌تواند نظر خوانندگان این حوزه را جلب کند.

دو جلدی «به اروند رسیدیم»، خاطرات فرمانده جانباز تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم (ع)، سردار کریم نصر اصفهانی

آشنایی با زندگی و خانواده سردار کریم نصر اصفهانی؛ مبارزات تا پیروزی انقلاب اسلامی؛ مأموریت‌های سیستان و کردستان؛ فضای آشوب روزهای آغازین انقلاب؛ دو سال ابتدایی و بسیار حساس و پرتنش جنگ و صدها روایت ماندگار از زبان او و هم‌رزمانش در این اثر خواندنی موجود است. کتاب دو جلدی «به اروند رسیدیم» به تحقیق و تدوین مرتضی مساح تهیه شده است و در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس (انتشارات مرزوبوم) چاپ و راهی بازار نشر شد.


«خانواده ابدی»، روایت زندگی شهید عشرت اسکندری، به قلم معصومه رامهرمزی

کتاب خانواده ابدی روایت یکی از هزاران ترور مردم بی گناه توسط منافقین در دهه شصت است. منافقین با تهاجم به خانه محسن اسکندری، مادر خانواده را در مقابل چشمِ چهار فرزندش، هدف هشت گلوله قرار می‌دهند. بعد از این حادثه تلخ، پدر خانواده با صبر وبردباری به فرزندانش کمک می‌کند تا شوک ناشی از روز حادثه و شهادت مادر را پشت سر بگذارند. بانویی مومن، مسئولیت فرزندان شهید را برعهده می‌گیرد و با پر کردن جای خالی مادر، زندگی دوباره‌ای به آن‌ها می‌بخشد. این کتاب در انتشارات حماسه یاران راهی بازار نشر شد.


«سرو گلستان من»، روایت زندگی بتول چگله، همسر شهید مدافع حرم اهل اندیمشک، حاج محمدعلی قربانی

سمانه نیکدل روایت زندگی بتول چگله همسر شهید مدافع حرم حاج علی‌محمد قربانی پنجمین کتاب از مؤسسه شهید جواد زیوداری را کتاب «سرو گلستان من» جای داده که در انتشارات مرزوبوم به چاپ رسید.

«مرا پیدا کن»، زندگینامه دکتر مژگان بیتانه، به قلم معصومه رامهرمزی، انتشارات آوای کتاب پردازان

کتاب «مرا پیدا کن» نوشته معصومه رامهرمزی خاطرات بانویی است که اتفاقات سخت و شگفتی را از سر گذرانده است. دکتر مژگان بیتانه در دوران جوانی دانشجوی موفقی در رشته روانشناسی است که خواستگاری سرشناس سراغ او می‌آید. پسری از کلاس خودشان که پدرومادرش هر دو پزشک هستند و او تنها فرزند خانواده است. مهدی مقدم با تمام توان خود برای سر گرفتن این وصلت تلاش می‌کند و سرانجام به مقصود خود می‌رسد.

کتاب «مرا پیدایم کن» شرح فراق یک مادر و بازگویی قصه زندگی اوست تا همگان و مخصوصاً پسرش بداند که او برای مادری کردن تنها فرزندش چه مرارت هایی را تحمل کرد و تا آخرین توانش ایستادگی کرد تا در کنار فرزندش بماند و با وجود اختلاف هایی که با همسرش داشت همواره به او وفادار بود و به وظایف همسری خود عمل کرد.مطالبه جدی کتاب «مرا پیدا کن» یافتن محمد ابراهیم و رسیدن صدای مژگان به اوست.


«هم‌نفس مادران»، روایت زندگی زیبا کیانی، فعال پشتیبان جبهه در شهر ایذه و همسر شهید نصرت الله کیانی

کتاب «هم نفس مادران» شرح زندگی و روایت خواندنی از زندگی زیبا کیانی، از فعالین و پشتیبانان دوران دفاع مقدس و یکی از زنان مقاوم و تاثیرگذار بختیاری و همسر شهید نصرت‌الله کیانی است که با مشارکت موسسه فرهنگی شهید حاج یادگار اسکندری با پژوهش پریسا مرادی در انتشارات مرز و بوم انتشار یافته است.


«خط به خط خاطره»، شیوه‌نامه ویرایش کتب خاطره‌نگاری مستند، تالیف مشترک راضیه حقیقت و مریم بیات

کتاب «خط به خط خاطره، شیوه‌نامه ویرایش متون خاطره‌نگاری مستند» تألیف مشترک «راضیه حقیقت» و «مریم بیات» که در مرز و بوم به چاپ رسیده است. این کتاب شیوه‌نامه‌ای برای کتب خاطره‌نگاری مستند است که از تحریف روایت‌ها جلوگیری می‌کند. در متنی که خانم رامهرمزی در ابتدای کتاب نوشته‌اند، جایی از ضرورت خوشخوان‌سازی روایت در عین حفظ زبان راوی صحبت می‌کند، به رغبت برنگیزی خوانندگان می پردازد اما پشت همه این‌ها باید جذب حداکثری مخاطب و دفع حداکثری تحریف‌ها مد نظر باشد. وی درپایان صحبت‌هایش اظهار داشت: این کتاب نوعی فکر کردن با صدای بلند است.


«کاش این گلوله شلیک نمی شد»، با پژوهش و تحقیق اصغر کاظمی، انتشارات سوره مهر

ماجرای این کتاب، از لحظه شلیک یک گلوله توپ در روز سی‌ام دی ۱۳۶۶ از سمت عراق به سوی جبهه ایران شروع می‌شود؛ هدف آن گلوله، کوه گِردِه‌رَش بوده حدود پنجاه ثانیه طول می‌کشد تا گلوله، مسافت بیست تا بیست‌وچهار کیلومتری خود را طی کند و به هدف برسد. آن روز کوهستان پر از برف بود. از چند روز قبل یکسره برف می‌بارید. از شانس خوب بچه‌های گردان، ابرهای سنگین کنار رفته خورشید خودش را نشان داده بود. نزدیکِ محلِ انفجار هفت نفر نفس زنان سربالایی تند جاده گِرده‌رَش را بالا می‌رفتند که در یک لحظه ستون کوچک‌شان از هم می‌پاشد.


«راه خون»، یادداشت‌های روزانه سرلشکر پاسدار شهید غلامرضا صالحی، با پژوهش احمد دهقان، انتشارات فاتحان و ۲۷ بعثت

روایت دست اول از برهه مهم و تاریخ‌ساز دفاع مقدس، ودیعه‌ای است که سردار شهید «غلامرضا صالحی» با دوراندیشی در قالب یادداشت‌های روزانه خود برای ثبت در تاریخ و استفاده نسل‌های بعد به یادگار گذاشته تا یکی از طلایی‌ترین مقاطع تاریخ ملت بزرگ ایران از تحریف جاعلان در امان بماند.


«عبور از شط»، خاطرات سید عباس بحرالعلوم، از مبارزان خرمشهر، با پژوهش و گردآوری فرامرز نوروزی تبریزی‌نژاد، انتشارات مرزوبوم

کتاب «عبور از شط؛ خاطرات سید عباس بحرالعلوم» اطلاعاتی درباره مردم خرمشهر، سبک زندگی هم‌وطنان متین عرب زبان و حوادث مربوط به انقلاب در خرمشهر به مخاطب ارائه می‌دهد. راوی خاطرات، بحرالعلوم از مبارزان خرمشهر در جنگ تحمیلی است و اطلاعات دست اولی از عملیات نفوذ به بخش اشغالی شهر و شناسایی آن در دوران محاصره خرمشهر دارد. ضمن این‌که خاطرات راوی موضوعی بکر است که تا کنون در هیچیک از کتاب‌های منتشر نشده دفاع مقدس، مطلبی تفضیلی و کافی درباره آن چاپ نشده است. این کتاب به شرح این بخش ویژه از اطلاعات عملیات دفاع مقدس از زبان یکی از اعضای گروه شناسایی می‌پردازد. همچنین مجموعه مصاحبه‌های راوی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه موجود است.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلای امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها