چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در مشهد برگزار می‌شود

خراسان‌رضوی- پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام، ۲۴ اردیبهشت ماه پس از سه دهه با پیام مقام معظم رهبری و حضور رئیس جمهور در مشهد آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی، دبیر این کنگره در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال ۱۳۶۲ اولین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) آغاز و تا سال ۷۲، چهار کنگره در سطح بسیار بالایی با حضور اندیشمندان، علما، فضلا و مراجع عظام برگزار شد و رهبر معظم انقلاب نیز از سخنرانان اصلی این کنگره بوده‌اند. در واقع کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» به نوعی انعکاس سخنرانی‌های ایشان در چهار کنگره است.

دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) افزود: پس از توقفی تقریباً ۳۰ ساله در برگزاری این کنگره، در سال ۱۴۰۱ تولیت آستان قدس رضوی عزم و تاکید کرد تا این کنگره به عنوان پرچم و سرمایه هویتی آستان قدس رضوی احیا شود تا بتواند امتداد ملی و جهانی بیابد. خوشبختانه در این مدت یک سال و نیم موفق شدیم ۵۰ پیش نشست برگزار کنیم که ۱۷ پیش نشست در خارج از ایران و ۳۳ پیش نشست در داخل ایران برگزار شد.

عاملی افزود: در پیش نشست‌های خارج از ایران ۳۰ کشور مشارکت کردند و ۵ پیش نشست در کشورهای آمریکای لاتین، پاکستان، عراق، ترکیه و در اروپا با محوریت انگلیس برگزار شد. در این پیش نشست‌ها که هر یک دست کمی از یک نشست جدی و مهم علمی نداشت، امتدادی در میان شیعه شناسان، ایران شناسان و علاقمندان به مطالعه فرهنگ اهل بیت (ع) در رشته‌های مختلف از حوزه‌های معارف دینی صورت گرفت و حتی کسانی که تخصص‌شان ریاضیات، کامپیوتر، انسان شناسی، جامعه شناسی و علوم سیاسی بود نیز با رویکردهای مختلف، دغدغه ها و اندیشه های خود را به موضوع این کنگره گره زدند.

وی گفت: عنوانی که برای کنگره پنجم و شش، کنگره‌ای که بعد از آن هر دو سال یک بار برگزار خواهد شد، دیدگاه‌ها و رویکرد تمدنی حضرت رضا (ع) به مسائل مختلف است. تلاش کردیم مسائل و چالش‌هایی را که در سطح جهان وجود دارد به آن بپردازیم. موضوع کنگره «عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» است. عدالت و تبعیض اساسی‌ترین موضوع جهان معاصر ما است که موضوع کنگره پنجم حضرت رضا (ع) است.

دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با اشاره به موضوع کنگره یعنی «عدالت برای همه، ظلم به هیچکس»، اظهار داشت: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) روزهای ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت‌ماه در تالار قدس حرم مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) با تدارک همزمان ۲۰ نشست تخصصی برگزار می‌شود. در مراسم افتتاحیه کنگره، پیام تصویری حضرت آیت الله خامنه‌ای پخش خواهد شد. رئیس جمهور و تولیت آستان قدس رضوی سخنران مراسم افتتاحیه خواهند بود. همچنین پیام حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی در این مراسم قرائت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها