شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
ساخت بزرگترین کتابخانه عمومی منطقه در ایران/ آخرین نتایج عادات کتابخوانی غافلگیرکننده است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه نتایج پیمایش عادت‌های خواندن ایرانیان، نتایج اولیه این پیمایش متفاوت از تصور ذهنی جامعه است، از انتشار آن در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ خبر داد.

مهدی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره افتتاح بزرگترین کتابخانه عمومی کشور، گفت: کتابخانه مرکزی اراک در استان مرکزی همان کتابخانه‌ای است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران، خبر افتتاح آن را اعلام کردند. این کتابخانه در استان مرکزی قرار دارد. به همت دولت سیزدهم سرعت تکمیل کتابخانه مرکزی اراک، سرعت پیدا کرد و بودجه خوبی در سفرهای استانی به کتابخانه مرکزی اراک اختصاص داده شده است. امیدواریم این کتابخانه امسال از نظر عمرانی تکمیل و نهاد کتابخانه‌ها وارد مرحله تجهیز آن شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی اراک، بزرگترین کتابخانه عمومی غرب آسیا و کشور است، عنوان کرد: اساساً در منطقه غرب آسیا جزو کشورهای پیشرو هستیم و رقیب جدی در حوزه کتابخانه‌ای نداریم. حتی کشورهای حوزه خلیج فارس که از هر چیزی یک مدل می‌سازند، در بخش کتابخانه‌های عمومی توفیقی نداشتند. نزدیک‌ترین کشور از نظر تعداد کتابخانه‌های عمومی به ایران در منطقه، ترکیه با ۱۳۰۰ کتابخانه عمومی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: کتابخانه مرکزی شهرستان اراک درصورتی که اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی کار عمرانی کتابخانه را پایان برساند و تحویل بدهد، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تجهیز این کتابخانه را آغاز خواهد کرد. با زمان‌بندی فعلی، این کتابخانه تا پایان سال افتتاح خواهد شد، هرچقدر از این زمان‌بندی فاصله بگیریم. این تجهیز طولانی‌تر خواهد شد.

رمضانی درباره کتابخانه شهید دستغیب شیراز در استان فارس که در بافت تاریخی شیراز قرار دارد، اظهار کرد: این کتابخانه ان‌شاالله هفته آینده بازگشایی خواهد شد. کتابخانه شهید دستغیب ۷۵ سال قدمت دارد و از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های کشور است. همتی شد و در دولت سیزدهم بخش گسترده‌ای از این کتابخانه بازطراحی و بازسازی و فضاهایی به آن الحاق شد. در دولت قبلی تخصیص بودجه برای بازسازی این کتابخانه کمی طولانی شد. در دولت دوازدهم این کتابخانه فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در دولت سیزدهم این کتابخانه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در آستانه افتتاح قرار دارد.

وی درباره تغییر سرانه مطالعه با افتتاح دو کتابخانه اراک و شیراز گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وظیفه‌اش ایجاد دسترسی به کتاب از طریق کتابخانه است و وقتی این دسترسی حاصل شود خود به خود سرانه مطالعه افزایش پیدا می‌کند؛ البته پرداختن به گزاره سرانه مطالعه اساساً چندان درست نیست. شما تحقیق کنید ببینید آخرین کشور اروپایی که سرانه مطالعه را برآورد کرده، کدام کشور است؟ یک یا دو کشور بیشتر این سرانه را احصا نکردند که آن هم چندان دقیق نیست.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: معیارهای دیگری به جز سنجش سرانه مطالعه وجود دارد تا بتوان فهمید که مردم چقدر کتاب می‌خوانند، کیفیت مطالعه، نسبت مراجعه به کتاب ازجمله شاخص‌های موثری هستند که به کمک آن می‌توان میزان کتابخوانی مردم را احصا کرد، باید تلاش کنیم تا به سمت مطالعه معیارهای کیفی حرکت کنیم. هرچند خیلی از شاخص‌های احصا سرانه مطالعه و کتابخوانی دارای مشکل است.

رمضانی درباره اعلام نتایج پیمایش عادت‌های خواندن ایرانیان عنوان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وارد رصد و احصا سرانه مطالعه نمی‌شود اما نتایج پیمایش عادت‌های خواندن ایرانیان که با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دانشگاه تهران احصا شده در ایام نمایشگاه کتاب تهران اعلام می‌شود. اندازه‌گیری این گزاره در دنیا مرسوم است. نتایج اولیه این پیمایش متفاوت از تصور ذهنی جامعه است. این رقم در نمایشگاه کتاب تهران اعلام می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور درباره کتابخانه سازمان برنامه و بودجه که قرار است؛ براساس تفاهم‌نامه صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه به کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ» تبدیل شود. اظهار کرد: این کتابخانه همان کتابخانه سازمان برنامه و بودجه است و سازمان برنامه‌ای برای تعطیلی و حذف این کتابخانه نداشته است.

بازگشایی مجدد کتابخانه سازمان برنامه و بودجه با همکاری نهاد کتابخانه‌ها

رمضانی با بیان اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه همراهی خوبی برای حل مشکل کتابخانه این سازمان داشتند، گفت: با پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همراهی رئیس سازمان برنامه و بودجه موضوع کتابخانه سازمان برنامه و بودجه را پیگیری کردیم؛ همچنین در بازدیدی که از کتابخانه برنامه و بودجه به همراه همکارانمان داشتیم، یک جمع‌بندی را به رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه کردیم، او نیز موافقت کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: امیدواریم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان برنامه و بودجه کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ» زودتر بازگشایی شود. فضای جدید کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ» در همان ساختمان برنامه و بودجه قرار دارد که امکان دسترسی عموم به آن فراهم خواهد داشت.

وی درباره فعالیت مجدد کتابخانه سازمان برنامه و بودجه گفت: از نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی مانعی برای همراهی و فعالیت زودهنگام و مجدد کتابخانه سازمان برنامه و بودجه وجود ندارد اما منتظر خبر سازمان برنامه و بودجه برای پیشبرد این همکاری مشترک هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها