دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
هر صلحی ممدوح نیست اما هر نوع عدالتی ممدوح است

نشست اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب با حضورلاله افتخاری، محمد مهدی احمدی، محمد مهدی شریعتمدار، محمد اسحاقی برگزار شد.

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): نشست «اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب و رونمایی از ده جلد تفسیر قرآن آیت‌الله خامنه‌ای به زبان عربی» برگزار شد. این جلسه با حضور لاله افتخاری، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، محمد مهدی احمدی، رایزن فرهنگی سابق ایران در اسپانیا، محمد مهدی شریعتمدار، کارشناس امور بین‌الملل، محمد اسحاقی، معاون پژوهش موسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی در روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در سرای بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد

در ابتدای جلسه لاله افتخاری گفت: رسالت تبیین آیات الهی برای توانمندان یک وظیفه است. اگر کمی غور و تفحص کنیم برای هر فرمایش رهبر انقلاب می‌توانیم مستندی از قرآن به دست آوریم. تفسیر رهبر انقلاب با سایر تفسیرها تفاوت دارد چرا که آیت‌الله خامنه‌ای به تاریخ تشیع و حیات اجتماعی توجه دارند. ایشان همچنین تجربه میدانی دارند. در ترجمه کتاب «فی ظلال القرآن» سید قطب، از نگاه میدانی به تئوری پرداختند. در این تفسیر به منابع نقلی و عقلی پرداخته شده است و در بسیاری از موارد، از تفسیر اجتماعی استفاده شده است. در این تفاسیر مسائلی مانند صلح و وحدت و عدالت مطرح شده است. ایشان می‌فرمایند هر صلحی ممدوح نیست اما هر نوع عدالتی ممدوح است. در این تفسیر جامعیتی وجود دارد که به مسائل اجتماعی نیز توجه می‌شود. قرآن می‌تواند محور وحدت بخش تمام مسلمانان در جهان باشد.

هر صلحی ممدوح نیست اما هر نوع عدالتی ممدوح است

در ادامه این نشست، محمد مهدی احمدی به ارتباط بین کتاب «سلول شماره چهارده» و اندیشه‌های قرآنی رهبر اشاره کرد. او گفت: خداوند در قرآن وعده پیروزی به مقاومت مردم و مبارزه با ظلم داده است. کتاب «سلول شماره چهارده» زاییده این عبارت قرانی است. این کتاب محدود به یک دین و ملت نمی‌شود بلکه شامل همه انسان‌های با وجدان بیدار است. این کتاب راهنمای عمل خوبی است برای هر آنکه در عرصه بین‌المللی ضد ظلم و استکبار عمل می‌کند.

رایزن سابق فرهنگی در اسپانیا گفت: در اسپانیا فرهنگ عمومی مردم اسپانیا ضد امریکا و استکبار است. موضوع غزه شدیداً مردم را متاثر کرد. این کتاب به دلیل زمینه ضد استکباری فرهنگ عمومی اسپانیا توانست توجه زیادی را به خود جلب کند. بشارت به اصحاب مقاومت و وعدهٔ پیروزی با وجود ناملایمات، اولین اثر این کتاب در عرصه بین‌المللی است. کتاب «سلول شماره ۱۴»، یک راهنمای عمل و الگوی گمگشته برای مردم مبارز اروپا و اسپانیا شد. اصلاح افکار عمومی جامعه اروپایی و اصلاح تصویر انقلاب اسلامی در فضای عمومی اروپا از اثرهای دیگر این کتاب است.

در ادامه جلسه محمد مهدی شریعتمدار، کارشناس امور بین الملل گفت: به نظر می‌رسد رهبر انقلاب در لحظه لحظه‌های زندگی‌شان، قرآن را زیسته‌اند. سوال مطرح شده این است آیا قران کریم تنها بر زندگی شخصی تاثیر گذاشته است یا خیر؟ ترجمه تفسیر فی ظلال سید قطب نشان‌دهنده رویکرد ایشان در پیگیری مباحث سیاسی اجتماعی بر اساس قرآن کریم است. بعد از انقلاب هم به تفسیر سوره‌های مدنی می‌پردازند که متضمن معانی است که حکمرانی جمهوری اسلامی به آن‌ها نیاز دارد. اگر امام خمینی (ره)، جمهوری اسلامی را بنیاد نهاد، امام خامنه‌ای بنیان و بنیادسازی آن را انجام داد. توجه ایشان به زندگی ائمه (ع) برای فهم درست متن و استنباط فقهی است و صرفاً مطالعه‌ای تاریخی نیست. تاکید بر ساختن حکومت اسلامی در تفاسیر سوره‌های مدنی در این مجموعه وجود دارد و نگاه تمدنی و دورنگر در این تفاسیر دیده شده است.

در پایان این نشست، مهدی اسحاقی با اشاره به ابعاد گوناگون شخصیت رهبر انقلاب گفت: همه این ابعاد بر مدار اندیشه‌های قرآنی است و میان آنها یک هماهنگی وجود دارد. در مباحث قرآنی رهبر مجموعه‌ای از مضامین شامل حکمرانی، ایمان، توحید، دشمن‌شناسی وجود دارد. در تفسیر رهبر انقلاب، چگونگی رسیدن یک اندیشه به عمل مشخص می‌شود. در گام اول انس با قرآن و در مرحله دوم فهم آیات الهی (ظاهری و باطنی) و در نهایت به مرحله عمل می‌رسیم که شامل تمسک، ایمان و تذکر است. درتفسیر رهبر انقلاب این گام‌ها دیده می‌شود و این تفسیر حیات بخش و راهگشاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط