سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
کتاب تاریخی و طنز بخوانید

جواد انصافی گفت: چون من رشته‌ام طنز است و با همین دیدگاه هم به دنیا نگاه می‌کنم و کتاب‌هایی را هم که برای خواندن انتخاب و توصیه می‌کنم اکثراً طنز هستند.

جواد انصافی درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از علاقه‌مندی‌هایش به کتاب و کتاب‌خوانی گفت: شما هر نوع کتابی را که انتخاب کنید می‌توانید با نگاه خودتان از آن استفاده کنید مثلاً یک کتاب تاریخی درمورد صفویه را می‌توان از دیدگاه تاریخی استفاده کرد یا از دیدگاه اجتماعی از آن سود جست.

انصافی در ادامه افزود: چون من رشته‌ام طنز است و با همین دیدگاه هم به دنیا نگاه می‌کنم کتاب‌هایی را هم که برای خواندن انتخاب و توصیه می‌کنم اکثراً طنز هستند. یکی از کتاب‌هایی که پیشنهاد می‌کنم، کتاب تاریخی «رستم‌التواریخ» از محمد هاشم آصف از مورخان دوره زندیه و اوایل قاجار است. این کتاب دوباره در دهه ۸۰ بازنویسی شده‌است و تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران دوره صفویه، افشاریه و زندیه تا پادشاهی فتحعلی شاه قاجار را روایت می‌کند.

وی افزود: از ایرج بقایی کرمانی هم چند کتاب تاریخی توصیه می‌کنم که نگاهی طنز دارد حتی اسم کتاب هم طنز است. کتاب «شاه سلطان حسین جنگجو» که نشان می‌دهد شاه سلطان حسین چقدر آدم بی‌عرضه‌ای بوده‌است. کتاب دیگری از همین نویسنده است به نام «چنگیزخان مهربان» چنگیز خان این کتاب نه تنها مهربان نیست بلکه آدم‌کش است. من به کتاب‌های فرهنگ عامه هم علاقه‌مندم. خوشبختانه این نمایشگاه همه نوع کتابی دارد اما متأسفانه غرفه‌های هنری این نمایشگاه در آخرین راهروهای نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران قرار دارند.

درپایان جواد انصافی از کتاب‌هایی که خودش نوشته یاد کرد و گفت: من ۹ عنوان کتاب دارم که دو کتاب «نمایش‌های زنانه ایران» و «نمایش‌های شگفتانه زنانه ایران» را به همراه همسرم فروغ یزدان نوشته‌ام و انتشارات مسیردانشگاه آن‌ها را چاپ کرده است. کتاب‌هایی درمورد سیاه‌بازی، عیدنوروز، شب‌یلدا، چهارشنبه‌سوری‌، کسبی‌خوانی و دو نمایشنامه هم با موضوع سیاه بازی برای کودکان و عیدنوروز و ننه سرما دارم. یک نمایشنامه هم به نام «لوطی صالح» دارم که درباره یک مطرب سیاه‌باز است که به درجه عرفان می‌رسد. لوطی صالح از خدا می‌خواهد باران بیاید و باران می‌بارد.

گفتنی است؛ شما می‌توانید اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها