شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
پنج کتاب پرفروش پژوهشکده تاریخ اسلام/  «سه روحانی دگراندیش» تا «مشروطه عثمانی»

خلیل قویدل، مدیر مسئول انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام گفت: از ۱۲۵ عنوان کتاب پژوهشکده تاریخ اسلام در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران «سه روحانی دگراندیش»،«مشروطه عثمانی»، «تنظیمات امپراتوری عثمانی»، «از کاوه تا کسروی» و «کردهای ایزدی و نکبندیه و اسماعیلیه بدخشان» در ردیف پرفروش‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا پژوهشکده تاریخ اسلام با ۱۲۵ عنوان کتاب در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد. خلیل قویدل، مدیر مسئول انتشارات پژوهشکده تاریخ اسلام با اشاره به پرفروش‌های این غرفه در نمایشگاه کتاب تهران به خبرنگار ایبنا گفت: از آنجایی که کتاب‌های پژوهشکده تاریخ اسلام به صورت تخصصی در زمینه تاریخ اسلام فعالیت می‌کند و کتاب‌هایش به این حوزه اختصاص دارد، لذا این نشر مخاطبان خاص خود را دارد.

وی افزود: در برخی موارد دانشجویان برای گذراندن واحدهای خود به کتاب‌های پژوهشکده تاریخ اسلام نیاز دارند که از این منظر کتاب‌های «سه روحانی دگراندیش»، که روایتی از رهیافت‌های انتقادی و درون دینی چند روحانی دگراندیش ایرانی است که در پیوند با رفتارها و باورهای دینی ایرانیان مطرح‌شده و شامل شخصیت‌هایی چون میرزا یحیی دولت‌آبادی، شریعت سنگلجی و علی‌اکبر حکمی‌زاده است. ازآنجا که هدف این دگراندیشان، آسیب‌شناسی دینی جامعه ایران و علت‌شناسی عقب‌ماندگی ایرانیان بوده است، طیف متنوعی از مسائلی چون وضعیت زنان، رفتار روحانیان، خرافه زدایی، اصلاحات دینی، نسبت دیانت با ملیت، نسبت دیانت با تجدد، پیوند علم و دین، پیوند دین و خردورزی، فساد اخلاقی، دین‌گریزی و راه‌های پیشگیری و مبارزه با آن را شامل می‌شود که نویسنده این اثر کوشیده است آن‌ها را توصیف کند و برخی از وجوه تمایز آنان را آشکار سازد، این کتاب در زمره پرفروش‌ها قرار دارد.

قویدل بیان کرد: کتاب «مشروطه عثمانی» اثر حسن حضرتی دربردارنده قطعه‌ای از تاریخ اندیشه در امپراتوری عثمانی است که با هدف شناخت هر چه بیش‌تر تحولات اندیشه در تاریخ اسلام و ایران به نگارش در آمده است. نگارنده در این پژوهش، با رویکردی اندیشه‌ای، تحولات نوگرایانه در امپراتوری عثمانی را که منجر به رویداد مهم مشروطه اول در سال ۱۸۷۶ م / ۱۲۹۳ ه گردید، تبیین کرده و برای تحلیل این موضوع نظریه هرمنوتیک قصدی «کوئنتین اسکنر» را به خدمت گرفته است. برخی از مباحث این کتاب، عبارتند از: تحولات سیاسی فکری و اصلاحات در عثمانی (از عصر لاله تا پایان مشروطه)؛ برنامه اصلاحات آمرانه محمود دوم (۱۸۳۷۱۸۳۹ م)؛ اندیشه سیاسی مدحت پاشا؛ اندیشه عثمانیت و اندیشه اسلامیت، «مشروطه عثمانی» کتاب دیگری است که در زمره پرفروش‌ها قرار دارد.

وی در ادامه گفت: کتاب «تنظیمات امپراتوری عثمانی» اثر خلیل اینالجیق، محمد سیددانلی‌اوغلو و ترجمه رسول عربخانی نیز در زمره پرفروش‌هاست. این کتاب در بردارنده مجموعه مقالات تحقیقی از نویسندگان ترک و غیرترک، با موضوع تاریخ تنظیمات عثمانی است. مقالات مجموعه، جنبه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عصر تنظیمات را به عنوان مهم‌ترین بخش در تاریخ اصلاحات امپراتوری عثمانی مورد پژوهش قرار داده و بر این اساس در هفت بخش تدوین شده است. در بخش نخست، مفهوم و ماهیت حرکت تنظیمات مورد بررسی قرار گرفته است. نحوه اجرای تنظیمات و واکنش‌های ناشی از آن، ابعاد اصلاحات در نهاد سیاسی و دستگاه دیوانی تحلیل نقش رهبران و طراحان حرکت تنظیمات، تحولات پدیده آمده در لایه‌های ساختار اجتماعی جامعه عثمانی و تحولات عرصه‌های کشاورزی، اقتصاد و صنعت، موضوعات مورد مطالعه در بخش‌های دیگر کتاب است. این کتاب نیز در زمره پرفروش‌های این نشر قرار دارد.

وی افزود: کتاب «از کاوه تا کسروی» و «کردهای ایزدی و نکبندیه و اسماعیلیه بدخشان» که مربوط به فرقه اسماعیلیه می‌شود، نیز نسبت به سایر موضوعات از فروش بهتری برخوردار بودند. از تعداد کل ۱۲۵ عنوان کتاب پژوهشکده تاریخ اسلام در نمایشگاه کتاب تهران ۱۲ عنوان چاپ نخست و دو عنوان تجدید چاپ است.

قویدل بیان کرد: «تاریخ جنون در جامعه اسلامی دوره میانه» و «طاعون و افول تمدن اسلامی» دو کتابی است که تجدید چاپ شده و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها