چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
کتاب در اردیبهشت؛ انتشار ۷‌هزار و ۵۰۹ عنوان جدید

۸ هزار و ۱۹۲ عنوان کتاب چاپ شده در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ تالیفی است که در این میان سهم آثار کودک و نوجوان با یک‌هزار و ۳۴۰ عنوان بیشتر از سایر حوزه‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نگاهی به آمار انتشار کتاب در اردیبهشت‌ماه سال جاری که در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شده، نشان می‌دهد که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، ۱۱ هزار و ۳۰۷ عنوان کتاب منتشر شده است، این عدد در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ هزار و ۳۶۰ عنوان بود.

برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و تکاپوی ناشران برای تولید جدیدترین آثارشان، یکی از دلایل افزایش تعداد عناوین کتاب در اردیبهشت سال جاری است، امسال نیز، نمایشگاه مجازی همزمان با بخش فیزیکی نمایشگاه کتاب برگزار شد و این موضوع ظرفیت فروش ناشران را نه فقط در تهران بلکه در سراسر کشور گسترش داد. تجربه سال گذشته و استقبال مردم، موجب شد ناشران تولیدات خود را برای این رویداد بزرگ فرهنگی افزایش دهند.

براساس این آمار، حدود ۷‌هزار و ۵۰۹ عنوان کتاب چاپ نخست و ۳ هزار و ۷۹۸ عنوان کتاب تجدید چاپی بودند؛ همچنین سهم استان تهران از کتاب‌های اردیبهشت ۱۴۰۳ حدود ۷ هزار و ۵۳۱ عنوان و سهم سایر استان‌ها ۳ هزار و ۷۷۶ عنوان بود.

مروری بر آمار و ارقام جدول کتاب‌های ماه گذشته، آثار کودک و نوجوان با ۲ هزار و ۲۵۱ عنوان در صدر عناوین است و پس از آن کتاب‌های ادبیات با یک‌هزار و ۸۸۲ عنوان، علوم اجتماعی با یک‌هزار و ۳۵۳ عنوان و علوم عملی با یک‌هزار و ۲۳۵ عنوان قرار دارند. کمترین تعداد عناوین نیز به حوزه کلیات با ۱۲۱ عنوان اختصاص دارد.

آثار تالیفی در ماه گذشته ۸ هزار و ۱۹۲ عنوان بود که یک‌هزار و ۳۴۰ عنوان از آن در حوزه کودک و نوجوان، یک‌هزار و ۲۴۳ عنوان در حوزه ادبیات، یک‌هزار و ۱۷۹ عنوان در حوزه کمک درسی و یک‌هزار و ۱۰۷ عنوان در حوزه علوم اجتماعی بود.

تعداد آثار ترجمه شده نیز ۳ هزار و ۱۱۵ عنوان بود که در این بخش هم کتاب‌های کودک و نوجوان با ۹۱۱ عنوان، ادبیات با ۶۳۹ عنوان و علوم عملی با ۴۱۴ عنوان پیشتاز بودند.

بر اساس این گزارش، شمارگان کل کتاب‌ها در این ماه ۹ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۱۹۱ نسخه بود و میانگین شمارگان نیز ۸۳۹ نسخه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها