سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
جشنواره کتاب سال رضوی در گستره بین المللی برگزار می‌شود

خراسان‌رضوی - رئیس چهاردهمین جشنواره کتاب سال رضوی هدف از برگزاری این جشنواره را جذب نخبگان و تولید کتاب مناسب عنوان کرد و گفت: این جشنواره در گستره بین المللی، به منظور ترویج و معرفی سیره ائمه اطهار(ع) و به طور ویژه فرهنگ رضوی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، عبدالحمید طالبی صبح سه شنبه در نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با تعدادی از اعضای کمیته بر سه محور در خصوص ائمه معصومین تاکید کردند، ابتدا معرفی اهل بیت (ع) بعد قداست، جنبه الهی و معصومیت و ارتباط با خداوند و فرشتگان الهی.

وی افزود: بُعد دوم، بیان معرفی ائمه معصومین (ع)، سیره اخلاقی و سبک زندگی آنان و مسائل مختلفی که مباحث روزمره افراد است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است.

رئیس چهاردهمین جشنواره کتاب سال رضوی با طرح این سوال که رسالت اهل بیت (ع) تنها ذکر مسائل احکام و فقهی بود؟ افزود: اینگونه نیست و هدف اصلی ایجاد جامعه و حکومت اسلامی است؛ از این رو بعد دیگری که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند جنبه سیاسی ائمه اطهار (ع) است.

وی هدف از برگزاری کنگره را محقق کردن منویات رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: چهاردهمین جشنواره بین المللی کتب سال رضوی با گستره بین المللی، به منظور استخراج فرمایشات و سیره ائمه اطهار (ع) به طور ویژه فرهنگ رضوی با زبان مناسب برگزار می شود.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: چهاردهمین جشنواره کتاب سال رضوی در یک فرایند و محتوای جدید طراحی شده و جریان سازی در سطح ملی و بین المللی با دعوت و جذب نخبگان صورت می گیرد.

وی، تولید کتاب خوب و مفید، ترویج کتابخوانی به عنوان سنت رایج و نقد و بررسی کتاب را از اهداف این جشنواره برشمرد.

طالبی، رسانه را مهمترین زبان گویا در زمینه های مختف بیان کرد و گفت: امید است با حمایت رسانه پیام و فرهنگ رضوی در سطح ملی و بین المللی به گوش مخاطبان برسد.

۳۸۴۵ اثر دریافتی ۱۴ دوره جشنواره کتاب سال رضوی

حجت الاسلام سید جلال حسینی، دبیر جشنواره نیز گفت: آغاز این جشنواره از سال ۸۹ بود و دو دوره در همدان و از دور سوم استان قدس رضوی با توجه به ظرفیت های موجود عهده دار برگزاری این جشنواره شد.

وی، ۳ هزار ۸۴۵ اثر را حاصل جشنواره های دوره های قبل دانست و افزود: ۴۱۰ اثر در جشنواره سال گذشته به دبیرخانه ارسال شد.

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه، ها و اسناد آستان قدس رضوی گفت: گسترش فعالیت علمی، پژوهشی و هنری و ادبی در راستای ترویج سیره رضوی و حمایت از تولیدکنندگان آثار از اهداف این جشنواره است.

حسینی ابراز کرد: چهاردهمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی شامل هشت محور اصلی و هشت محور فرعی و همچنین بخش های بین الملل و خادمان کتاب رضوی است.

وی اظهار کرد: محورهای اصلی شامل حدیث و رجال، اخلاق و علوم تربیتی و آموزشی، فقه و حقوق، فلسفه و کلام و روانشناسی، علوم اجتماعی و سیره تاریخ و مردم شناسی و همچنین طب الرضا (ع) است و در هر محور به دو اثر به عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر جوایزی اهدا می شود.

دبیر چهاردهمین جشنواره کتاب سال رضوی با بیان اینکه این جشنواره زیر مجموعه کنگره امام رضا (ع) است، افزود: به بهترین کتاب با موضوع شعار کنگره جوایز ویژه اهدا می شود.

وی اظهار کرد: فراخوان از بهمن ماه سال گذشته به زبان عربی، فارسی، انگلیسی و اردو به سراسر دنیا ارسال شده و در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ اختتامیه با اعلام آثار برگزیده و شایسته تقدیر برگزار خواهد شد.

اعطای نشان و خادم کتاب رضوی

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه، ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: به اثر برگزیده این بخش دو هزار یورو جایزه نقدی، تندیس جشنواره و لوح تقدیر اهدا خواهد شد همچنین در بخش ملی به صاحبان آثار برگزیده در هر یک از محورهای هشتگانه سه سکه بهار آزادی به همراه تندیس و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

حسینی گفت: به پدید آورنده یک اثر فاخر برگزیده شده در جسنواره، «نشان رضوی» اعطا خواهد شد.

وی ابراز کرد: پدیدآورندگان (نویسنده، مترجم و مصحح) کتاب پردازان (طراح، تصویربردار و ویراستار) و ناشرانی که در یک دوره سه ساله برگزاری جشنواره دارای بیشترین آثار انتشار یافته رضوی باشند، به عنوان «خادم کتاب رضوی» انتخاب می شوند.

به گزارش ایبنا؛ رونمایی از پوستر و بروشور چهاردهمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی پایان بخش مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها