به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «فاطمیان و ایوبیان (نقش سیاستهای مذهبی (فقهی و کلامی) آنها در نهادهای آموزشی)» نوشتهٔ سید مهدی حسینی از سوی موسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب با همکاری موسسهٔ مطالعات اسماعیلی در لندن چاپ شده است.
با به ثمر رسیدن نهضت اسماعیلیان در مغرب و تأسیس حکومت فاطمی در سال (۲۹۷ ه) و گسترش آن به مصر در سال (۳۶۸ ه. ق) قاهره مرکز خلافت فاطمی گردید. خلفای عباسی بعد از سپری کردن دورهٔ اقتدار به مرحلهٔ ضعف و انحطاط قدم گذاشتند. با رسیدن صلاحالدین ایوبی به مقام وزارت دولت فاطمی منقرض شد و در سال (۵۶۷ ه. ق) دولت ایوبیان تأسیس گردید. هر دو حکومت فاطمیان و ایوبیان با ترسیم سیاستهای مذهبی سعی در رسیدن به اهدافشان داشتند.
پرسش اصلی در این کتاب آن است که نقش و تاثیر سیاستهای مذهبی فاطمیان و ایوبیان در نهادهای آموزشی چه بوده است؟ اجرای سیاستهای مذهبی در دولتهای فاطمی و ایوبی با ابزار فرهنگی (فضاهای آموزشی) تحولات و تأثیرات مهمی در مراکز و نهادهای آموزشی آنان داشته است. هر دو حکومت، نهاد تعلیم و تربیت را بهترین راه در رسیدن به اهداف سیاسی و مذهبی خود برگزید.
کتاب «فاطمیان و ایوبیان» در بردارندهٔ پنج فصل است. فصل نخست کلیات پژوهش است. کلیاتی درخصوص فاطمیان، ایوبیان، نقش و سیاست، کلام و فقه را در بردارد. سیاستهای مذهبی (کلامی و فقهی) در دولت فاطمیان و ایوبیان عنوان فصل دوم است. در این فصل سیاستهای مذهبی دولت فاطمی در مغرب، مصر و سیاستهای مذهبی سلاطین ایوبی (با رویکرد متعصبانه) و وجوه غالب سیاستهای مذهبی فاطمیان از جمله موارد بررسی شده در این فصل است. خوانندگان در ادامه با ابعاد کلامی و فقهی و بعد کلامی فقهی آشنا میشوند.
نگارنده فصل سوم اثر را با عنوان «نقش و سیاستهای مذهبی فاطمیان و ایوبیان (پیدایش، اهداف، عملکرد و مواد و متون) نهادهای آموزشی پیشروی خوانندگان قرار داده است. در این فصل نقش و تأثیر سیاستهای مذهبی فاطمیان در اهداف، عملکرد مدارس، مجالس، مساجد مورد بررسی قرار داده است.
نقش و تأثیر سیاستهای مذهبی ایوبیان در پیدایش مدارس و مراکز آموزشی مانند مدرسه صلاحیه، قمحیه، سیوقیه، تقویه و فاضلیه، صالحیه و مدارس مشهد الحسین و صلاحیه قدس و عادلیه و رواحیه حلب را بررسی کرده است.
پیامدهای نقش سیاستهای مذهبی (فقهی و کلامی) فاطمیان و ایوبیان در نهادهای آموزشی عنوان فصل چهارم است. احیای علوم اهل بیت در مغرب و مصر، همگانی شدن آموزش، توجه به تراث علمی، توسعه و رشد علمی، استقلال رشتهٔ فلسفه از جمله مباحث مطروحه در این فصل است. نتیجهگیری و پیشنهادها عنوان فصل پنجم است.
کتاب «فاطمیان و ایوبیان (نقش سیاستهای مذهبی (فقهی، کلامی) در نهادهای آموزشی)» نوشتهٔ سیدمهدی حسینی از سوی موسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب، انتشارات میراثبان و با همکاری موسسهٔ مطالعات اسماعیلی لندن به بهای ۳۰۰ هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما