جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید/ از «کوچی» تا «اوپسالا»

چند کتابخانه‌ جالب و تماشایی در جهان وجود دارد که جدا از کتاب‌های متنوع قدیمی و جدید که در خود جای داده‌اند، شگفتی‌های معماری نیز به جذابیت آن‌ها افزوده است؛ به‌طوری که ساعت‌ها می‌توانید درآنجا فارغ از هیاهوی شهرها در دنیای کتاب‌ها غرق شوید.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتابخانه‌ها همیشه برای من محل ویژه‌ای بوده‌اند. فرصت مطالعه و یادگیری در یک محیط آرام و رایگان چیزی است که معتقدم همه باید در دنیا به آن دسترسی داشته باشند. در بخش اول این گزارش به معرفی هفت کتابخانه پناهگاه عاشقان مطالعه پرداخته شد؛ در بخش دوم این گزارش به معرفی سایر کتابخانه‌های جالب و دیدنی جهان پرداخته می‌شود.

۸. کتابخانه یوسوهارا، کوچی، ژاپن

در طول سفرم به ژاپن، انتظار نداشتم به طور تصادفی به کتابخانه‌ای برخورد کنم که توسط مردی طراحی شده بود که استادیوم المپیک ۲۰۲۰ توکیو، کنگو کوما را طراحی کرده بود.

این کتابخانه زیبا که در روستای زیبای یوسوهارا واقع شده، به لطف کوهستان جنگلی و کابل های برق مدفون آن بسیار باشکوه است. این کتابخانه زیبا ادای احترامی به آثار چوبی است که هنرمندان مشهور دوست دارند طراحی کنند.

در واقع، ساختمان های بیشتری از آثار این طراح در منطقه وجود دارد، ازجمله یک موزه او وقف کرده است. خود کتابخانه مکانی گرم و باز است، با تیرهای چوبی درهم که از سقف فوران می‌کند، یک پیانوی بزرگ در ورودی و گوشه‌های دنج برای استقرار. طراحی مکعب چوبی بیرون محوطه نیز به اندازه محیط داخلی چشمگیر است و کاملاً با طبیعت این منطقه مطابقت دارد. بنابراین به دلایل زیادی این کتابخانه ارزش دیدن را دارد.

معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید/از «کوچی» تا «اوپسالا»

۹. کتابخانه جوانینا، کویمبرا، پرتغال

ساخت این ساختمان بزرگ در سال ۱۷۲۸ به پایان رسید و کتابخانه سه طبقه بخشی از دانشگاه کویمبرا در مرکز پرتغال است.

قفسه‌های بلند چوبی تیره با درهای طلایی تزئین شده اتاق اصلی را بسیار جذاب می‌کنند. موزه «زندان آکادمیک» نیز از دیگر موارد برای بازدید از کتابخانه است.

معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید/از «کوچی» تا «اوپسالا»

۱۰. کتابخانه عمومی، نیویورک

یکی از معروف‌ترین کتابخانه‌های جهان، کتابخانه عمومی نیویورک است که میزبان سمینارها و سخنرانی‌های مختلف است. این مجموعه دارای منبع وسیعی از کتاب‌ها بوده و مکانی برای یادگیری همه است.

بیش از ۵۰ میلیون کتاب، از کتاب‌های قدیمی گرفته تا رسانه‌های دیجیتال در این کتابخانه وجود دارد. این مجموعه دوست‌داشتنی که بیش از ۱۵۰ سال پیش ساخته شده است، آرامشی در میان هیاهوی شهر نیویورک فراهم می‌کند.

معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید/از «کوچی» تا «اوپسالا»

۱۱. کارولینا ردیویوا، اوپسالا، سوئد

این ساختمان بزرگ که سال ۱۸۴۱ ساخته شده، جواهری است که با قفسه‌های سفید و لوسترها ترکیب شده است. در اتاق‌های مطالعه ارتفاع به چشم می‌آید؛ از پنجره‌های بلند گرفته تا ستون‌ها، فضای باز مناسبی برای ورق زدن چند فصل از یک کتاب است. با این حال، در سالن اصلی که حدود ۵ میلیون کتاب را در خود جای داده است، از رنگ‌های روشن و تحسین‌برانگیز استفاده شده که غافلگیر خواهید شد.

این مجموعه دارای «انجیل نقره‌ای»، مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌ها و نقشه‌های کمیاب قرن ششمی است که برای بازدیدکنندگان این بخش از اوپسالا جذاب و هیجان‌انگیز است. همچنین نت‌های موسیقی دست‌نویس که توسط خود موتزارت نوشته شده نیز به نمایش گذاشته شده است.

معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید/از «کوچی» تا «اوپسالا»

۱۲. کتابخانه ملی فنلاند

من به طور تصادفی پس از کاوش در کلیسای جامع هلسینکی، که درست آن طرف جاده است، به این کتابخانه برخورد کردم.

کتابخانه دانشگاه هلسینکی توسط معماران Anttinen Oiva ظراحی شده و جوایزی را برای سقف‌های منحنی سفید و سبک معماری جدید خود دریافت کرده است، اما اگر دوست دارید کتابخانه‌های شما با سقف‌های گنبدی شکل و آثار هنری پیچیده ترکیب شود، کتابخانه ملی فنلاند ارزش این را دارد که سری به آنجا بزنید.

معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید/از «کوچی» تا «اوپسالا»

۱۳. کتابخانه شهر اشتوتگارت، آلمان

کتابخانه عمومی اشتوتگارت با ارتفاع ۴۰ متر در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد. این ساختمان تضاد شدیدی با تزئینات ساختمان خواهرش در وایمار دارد. این ساختمان جعبه‌ای شکل در شب با نور درخشان هر یک از پنجره‌های مربع شکلش زنده می‌شود.

در داخل، راه‌پله‌ها بسیار خوب طراحی شده و خطوط پرسپکتیو آن چیزی بیش از یک عکس عالی در اینستاگرام ایجاد می‌کند. این موارد مکانی عالی برای غرق شدن در رمان مورد علاقه شما را فراهم می‌کند. با اشاره به نحوه باز بودن کتابخانه‌های عمومی برای همه، در چهار طرف سالن، می‌توانید کلمه کتابخانه را به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، عربی و کره‌ای پیدا کنید.

معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید/از «کوچی» تا «اوپسالا»

۱۴. کتابخانه کالج لینکلن، آکسفورد، انگلستان

این ساختمان یک کلیسای قدیمی است که به کتابخانه کالج لینکلن در آکسفورد تبدیل شده و اکنون یک فضای آموزشی زیبا در دانشگاه است. این کلیسای قرن هجدهمی در سال ۱۹۷۵ به عنوان یک کتابخانه بازگشایی شد، اما عظمت سابق خود را حفظ کرده است.

این کتابخانه با مجموعه‌ای از ادبیات مطالعاتی مدرن و کلاسیک از جمله تئاتر و مجموعه عبری و معماری جالب ساختمان، بازدیدکنندگان زیادی را به آکسفورد جذب می‌کند. شما می‌توانید در ساعات تعیین شده از کالج لینکلن بازدید کنید.

معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید/از «کوچی» تا «اوپسالا»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها