یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
نیما می‌گفت مسیر تنگ و محدود قدما به پایان رسیده است

ناصر پروانی، مدرس کارگاه «شب‌های پروانه‌ای» گفت: نیما اعتقاد داشت که ما درست به دوره ای رسیده‌ایم که شعر مرده و مسیر تنگ و محدودی که قدما داشته‌اند به پایان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ناصر پروانی، شامگاه ۱۲ خرداد در کارگاه «شب‌های پروانه‌ای» که در خانه نیما یوشیج برگزار شد، عنوان کرد: نیما در ابتدا به سبک کلاسیک خراسانی شعر می‌سرود و اشعار او مطابق با اصول شعری قدیم، دارای وزن، قافیه و عروض شعر کلاسیک بودند؛ اما این نوع شعر آن چیزی نبود که نیما سودای آن را در سر داشت. او چیزی فراتر از قالب‌های معین و از پیش تعیین شده می‌خواست همان طور که خود گفته که ما درست به دوره‌ای رسیده‌ایم که شعر مرده است. مسیر تنگ و محدودی که قدما داشته‌اند به پایان رسیده است. انتهای دیوار است و راه کور شده است.

وی افزود: آشنایی نیما با زبان فرانسه و مطالعه اشعار شاعران اروپایی، دریچه‌ای جدید به ذهن او گشود و با دگرگونی ساختار، قالب و فرم شعر کهن، سبکی نو ارائه کرد.

در این جلسه تعدادی از دانشجویان به خواندن شعرهایی از نیما پرداختند و دانشجویان بین‌الملل هم شعر نو با زبان هندو خواندند و پروانی به تحلیل و بررسی اشعار دانشجویان پرداخت.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    نیما چنین حرفی نزده شعر نیاز به تحول داشت اما به بن بست نرسیده کما اینکه بعد از دهها سال بوق و کرنای این به حساب متجددین دوباره همه شون برگشتن به قالب ها و بنیان های گذشته

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها