جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
علاقه‌مندان به مطالعه تاریخ ایران را از روزگار باستان تا انقلاب اسلامی بخوانند

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، سیاستمدار و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: من «تاریخ ایران باستان»، «تاریخ اسلام»، «تاریخ معاصر» و «تاریخ انقلاب» را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم. همه ما نیاز داریم به صورت خلاصه، یا متوسط و یا مشروع به تناسب ذوق و سلیقه و کشش درباره این چهار موضوع بیشتر بدانیم و مطالعه کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، سیاستمدار و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی به عنوان پیشنهاد مطالعه در زمینه تاریخ گفت: پیشنهاد برای مطالعه در زمینه تاریخ بستگی به این دارد که آیا من از ذوق خودم سخن بگویم یا از باب مخاطب‌شناسی؟ ذوق خودم بیشتر تاریخ تحولات معاصر مانند جنگ‌جهانی اول، دوم، تاریخ اروپا و تاریخ روسیه، شوروی سابق، تاریخ کشورهای عربی مانند عراق، پاکستان، هند، قفقاز، آسیای میانه است و به این مباحث علاقه‌مندم.

وی افزود: همچنین به تاریخ کشور خودمان نیز علاقه‌مند هستم. تحولات بزرگی که در یکصد سال اخیر در اروپا و خاورمیانه و غرب آسیا اتفاق افتاده، موضوعات مهمی است که از نظر شخصی رغبت دارم در این موضوعات مطالعه کنم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی بیان کرد: ولی تاریخ جنگ بسیار ارزشمند است، تاریخ جنگ برای نسل ما مهم است. در تاریخ جنگ بسیاری از مطالب نهفته است. تاریخ جنگ بیان می‌کند که زندگی در سختی را یک ملت چگونه تجربه کرده است و این موضوع بسیار اهمیت دارد. آگاهی از تاریخ انقلاب و تاریخ معاصر ایران، به‌خصوص آنچه که به تاریخ انقلاب مرتبط است و پس از آن اجتناب‌ناپذیر است. ما باید بدانیم ریشه و آبشخور ما کجاست. منشا ارتزاق و زیست ما کجا بوده است. تحولات اجتماعی چه و کجا بوده است. از کجا به کجا رسیدیم. کجا به قله رفتیم و کجا در چاله بودیم. کجا زمین خوردیم و در کجا بلند شدیم؟

وی با بیان اینکه همه موضوعات تاریخی جالب است، گفت: به خصوص تگ و تحول‌آفرینی که دارد، بسیار جذاب است. مهم آن است که بتوانیم درست بنویسیم و خوب و درست روایت کنیم. روایت مستندی که خواننده را راضی کند، از این جهت که خواننده احساس کند چیزهایی که بیان شده درست است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی افزود: من «تاریخ ایران باستان»، «تاریخ اسلام»، «تاریخ معاصر» و «تاریخ انقلاب» را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم. همه ما نیاز داریم به صورت خلاصه، یا متوسط و یا مشروع به تناسب ذوق و سلیقه و کشش درباره این چهار موضوع بیشتر بدانیم و مطالعه کنیم.

وی بیان کرد: همه بخش‌های تاریخ ایران الهام‌بخش است. تاریخ باستان ایران حرف برای گفتن زیاد دارد. تاریخ اسلام نیز با اتفاق‌های بسیار بزرگ، جذابیت‌های مختص به خود را دارد. زمانی که به تاریخ معاصر می‌رسیم با حضیضی روبه‌رو هستیم که به دنبال آن رشد و رونق و بازیابی داریم. تاریخ انقلاب نیز جذاب است. اینها را به عنوان تاریخ عمومی بیان کردم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه گفت: اما در زمینه تاریخ تخصصی؛ تاریخ هنر و تاریخ ادبیات را خیلی جالب می‌دانم. چون ادبیات و هنر ایران بسیار غنی است. خواننده از خواندن تاریخ تخصصی هم لذت می‌برد و هم بسیار آگاهی پیدا می‌کند. از این جهت بسیار نشاط‌آفرین است. خوشبختانه پادکست‌هایی هم آمده که در این پادکست‌ها افراد باسواد، محقق و خوش‌زبان تاریخ را روایت می‌کنند. به هر حال همه ابعاد تاریخ جذاب است. که باید بیشتر بر روی آن کار کنیم. من چون در حوزه تاریخ فعال شده‌ام میل من به این مجموعه کار نگارشی است و همانند دنیای بزرگی است که جذابیت‌های خیلی خوبی دارد.

وی افزود: قرار ما بر این است که سعی کنیم روایت‌های درست، مستند و واقعی را بدون کم و زیاد بیان کنیم. از تاریخ بگوییم و همه حرف‌ها را هم بشنویم. کسی که حرفی دارد، بیان کند اما سخنش را مستند بیان کند. از سخنان مستند حتی اگر خلاف دیدگاه ما سخنی بگوید، استقبال می‌کنیم. اگر جوابی هست که بیان می‌کنیم و اگر جوابی نداریم، تسلیم می‌شویم. ولی این میدان را مفید می‌دانیم و تشویق هم می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط