سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹
دیوان شعر امام خمینی(ره) پیوند سیاست و عرفان است

کهگیلویه و بویراحمد-مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج گفت: سیاست تبلور قدرت است و باعث شکل‌گیری بیماری روحی و روانی می‌شود؛ اما امام خمینی(ره) در اوج سیاست بسیار منعطف بود و دیوان شعر او پیوند سیاست و عرفان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، یوسف نیکروز در آیین «بررسی غزلیات امام خمینی» که در دانشگاه یاسوج برگزار شد، با بیان اینکه شعر در خدمت ابزارهای متعالی قرار می‌گیرد و میتوان دین را با عرفان جمع کرد، گفت: امام خمینی (ره) بسیار اهل مطالعه بودند و بسیاری از رمان‌های نویسندگان خارجی را با علاقه می‌خواندند و به تبع نیز در دوران نوجوانی و جوانی شجاعانه مبارزه می‌کرد.

نیکروز با اشاره به سخن شفیعی کدکنی مبنی بر اینکه «عرفان نگاه هنرمندانه به دین است» گفت: امام (ره) با اشعار خویش باورهای دینی خویش را تثبیت کرد، ریا سردمداران قدرت را می‌گیرد؛ زیرا هم عالمان دین و هم قدرتمندان میتوانند ریاکار باشند و دیوان اشعار امام به خوبی این موضوع را تبیین کرده است.

وی با تاکید بر اینکه حقیقت دین تنها احکام دین نیست، بیان کرد: مولوی تجسم نگاه دینی و فقه است اما بعد از آشنایی با شمس به ماهیت اصلی دین پی می‌برد و از لایه‌های ظاهری دین بیرون می‌آید.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج، در پایان گفت: امام (ره) شخصیت جامعی بود که تبلور آن مقام معظم رهبری است و رهبر نیز همانند امام به مطالعه عشق می‌ورزد.

دیوان شعر امام خمینی پیوند سیاست و عرفان است

روساخت انقلاب اسلامی سیاست و بُن‌مایه آن عرفان است

در ادامه نیز محمد حسین نیکدار اصل_هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: عرفان و سیاست در تاریخ ادبی، فرهنگی و سیاسی ایرانیان باهم تلیفق شده‌اند و نمود عینی پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به شخصیت ابوسعید ابوالخیر در دوران غزنویان، تصریح کرد: حکومت تک صدایی بود و باورهای خود را به مردم تحمیل می‌کرد بنابراین شخصیتی مانند ابوالخیر نمی‌توانست با شرایط بسازد و در شکل گیری ساختار جدید در ایران نقش داشت.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج با اشاره به اینکه طرحی نو در ذهن ابوسعید بوده تا در جامعه پیاده کند اما در گذر زمان به شکلی مورد غضب و نگاه نفی آمیز اصحاب دین قرار گرفت، تصریح کرد: در تاریخ سیاسی صوفیان ابوسعید و کسانی که او را باور داشتند در فرهنگ و ادب ایران تاثیرگذار بودند.

وی ادامه داد: عارفان دیگری ظهور پیدا می‌کنند که اصلاح اجتماع پایه گفتار آنان بود و نسبت به اوضاع زمانه خویش بی تفاوت نبودند.

دیوان شعر امام خمینی پیوند سیاست و عرفان است

نیکدار اصل با بیان اینکه عین القضات همدانی در بیان حقیقت بی پروا بود، گفت: شیخ اشراق نیز نوع عرفانش سرخ بود و سر تعظیم در برابر بیداد و ظلم فرو نمی آورد و زندگی‌اش را برای حقیقت و معیارهای معنوی صحیح می‌گذارد.

استاد دانشگاه یاسوج اظهار کرد: در کنار تمام روزهای سیاهی که مردم داشتند مغول برعکس دیگر قوم ها مذهب ایرانیان را پذیرفت و باعث شکوفایی تفکرهای نو شد.

وی با اشاره به اینکه صفویان هویت تازه‌ای به ایران بخشید، بیان کرد: حکومت صفویان بر اساس مبنای فکری مثبت شکل می‌گیرد که ریشه آن به خانقاه‌ها برمی‌گردد و به لحاظ تاریخی پیوند خاصی با عرفان سیاسی دارد.

نیکدار اصل در پایان گفت: در شکل گیری حکومت اسلامی نیز امام خمینی (ره) نقش بنیادین و اساسی داشت، پیوند سیاسی و عرفان در دوره‌های اول انقلاب از یک چهره سیاسی یا مذهبی با انتشار اشعار امام یک فضای جدیدی شکل گرفت که در آن سیمای امام نهفته بود.

دیوان شعر امام خمینی پیوند سیاست و عرفان است

عالمان دینی نیز شعر می‌سرودند

همچنین علی اصغر غفوری استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج، گفت: تصور سطحی و کلی عوام این است که عالمان دینی با شعر مانوس نیستند اما در واقع این‌گونه نیست و برخی ادیب بودند و شعر می‌سرودند.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی و آیت الله مکارم شیرازی نیز شعر سرودند، تصریح کرد: شخصی در کرمانشاه با زبان شعری به آیت الله مکارم می‌گوید که سیگار بسیار مضر است و چرا آن را حرام اعلام نمی‌کنید آیت الله مکارم نیز با زبان شعری پاسخ او را داد.

غفوری ادامه داد: امام (ره) قبل از انقلاب نیز دیوان شعر داشت و با حمله ساواک به خانه ایشان برخی از کتاب‌هایشان را از میان بردند، امام خمینی دفتر شعر نداشتند و در گوشه‌های دستمال کاغذی و روزنامه شعر می‌نوشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه امام خمینی (ره) رمان بینوایان را خوانده بود و رهبر معظم انقلاب نیز بسیار اهل مطالعه است، گفت: امام (ره) معتقد بود هیچ زبانی مانند شعر بتواند مسائل و احکام دینی را بیان کند.

وی در پایان تصریح کرد: زبان صمیمی و صداقت امام خمینی (ره) مهمترین ویژگی شعر ایشان محسوب می‌شد که باعث ارتباط خوب مخاطب با زبان شعری امام (ره) می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها