شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
فراخون نشریه گزارش‌های باستان‌شناسی منتشر شد

پژوهشکده باستان‌شناسی از پژوهشگران باستان‌شناسی درخواست کرد گزارش‌های میدانی خود را برای انتشار در نشریه گزارش‌های باستان‌شناسی طبق شیوه‌نامه پیوست به پژوهشکده باستان‌شناسی ارسال کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا پژوهشکده باستان‌شناسی طی فراخوانی از علاقه‌مندان و فرهیخته‌گان دعوت کرد گزارش‌های میدانی خود را برای انتشار در نشریه گزارش‌های باستان‌شناسی طبق شیوه‌نامه پیوست به پژوهشکده باستان‌شناسی ارسال کنند.

از سال ۱۳۲۹ تا سال ۱۳۳۸ خورشیدی «اداره کل باستان‌شناسی» نشریه «گزارش‌های باستان‌شناسی» را در چهار مجلد به چاپ رساند که حاوی گزارش‌های ارزنده‌ای از کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت‌جمشید، پاسارگاد، حسنلو و شماری دیگر از محوطه‌های باستانی ایران بود.

انتشار این مجلدها در همان دهه متوقف شد، اما در سال ۱۳۷۶ با هدف ایجاد بستری برای انتشار گزارش برنامه‌های میدانیِ باستان‌شناختی مجدداً انتشار آن توسط پژوهشکده باستان‌شناسی از سر گرفته شد و طی یک دهه، هفت شماره از آن منتشر شد. سپس در سال ۱۳۹۱ آخرین شماره آن با عنوان شماره ۸ منتشر شد. شماره هفتم گزارش‌های باستان‌شناسی دربرگیرنده مقاله‌های ارائه شده در «نهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران» و شماره هشتم دربرگیرنده برخی از مقاله‌هایی بود که در سال ۱۳۸۶ در «همایش بین‌المللی باستان‌شناسی ایران؛ حوزه غرب» ارائه شده بود. به‌رغم فراز و فرودهایی که گزارش‌های باستان‌شناسی داشت، مقالاتی که طی سال‌ها در این مجلدها به چاپ رسید باعث گردش اطلاعاتِ دست‌اول برنامه‌های میدانی شد و به فراوانی مورد ارجاع جامعۀ باستان‌شناسی قرار گرفت.

اکنون ۱۱ سال از انتشار آخرین شماره گزارش‌های باستان‌شناسی می‌گذرد و علی‌رغم اهمیت این مجموعه، مدت‌ها بود که به دست فراموشی سپرده شده بود. پژوهشکده باستان‌شناسی پس از وقفه‌های چندی که در انتشار گزارش‌های باستان‌شناسی ایجاد شده است، تلاش می‌کند تا با انتشار شماره‌ای تازه، انتشار آن را از سر گیرد. حجم اطلاعاتی که در طول سال در نتیجه پژوهش‌های میدانی تولید می‌شود بسیار چشمگیر است و پژوهشکدۀ باستان‌شناسی به عنوان متولی طرح‌ریزی و مدیریت پروژه‌های پژوهش میدانی باستان‌شناسی ایران وظیفه ذاتی خود می‌داند که زمینه‌های انتشار گزارش پژوهش‌های باستان‌شناسی را فراهم کند. از این‌رو، از علاقمندان و فرهیخته‌گان گرامی دعوت می‌شود گزارش‌های میدانی خود را برای انتشار طبق شیوه‌نامه پیوست به پژوهشکده باستان‌شناسی ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها