دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
کتاب «جایگاه هنر در روابط فرهنگی میان ایران و آلمان» منتشر شد

کتاب «جایگاه هنر در روابط فرهنگی میان ایران و آلمان» نوشته هادی بابایی در ۵۱۸ صفحه به همت انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در فرازهایی از تاریخ معاصر، روابط هنری میان ایران و کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه و شوروی به حد چشمگیری افزایش پیدا کرد؛ انجمن‌های فرهنگی وابسته به سفارتخانه‌ها، متولی رسمی روابط هنری بودند. این روابط رسمی و همچنین روابط غیررسمی میان هنرمندان و اهالی فرهنگ، ثبت و ضبط هویدایی پیدا نکرده است. بر این اساس، تنها منابع معتبر و در دسترس برای شناخت این روابط و درک بازتاب اجتماعی آن‌ها مطبوعات هستند.

کتاب «جایگاه هنر در روابط فرهنگی میان ایران و آلمان» که به کوشش هادی بابایی فلاح نگارش پیدا کرده، با مبنا قرار دادن اسناد مطبوعاتی مربوط به روابط فرهنگی میان ایران و آلمان از دوره ناصرالدین شاه قاجار تا انتهای دوره پهلوی، بازتاب وقایع هنری در مطبوعات این بازه تاریخی را شناسایی، طبقه‌بندی و مورد تحلیل قرار داده است. فصل اول این کتاب به کلیات روابط فرهنگی و هنری ایران و آلمان پرداخته و در فصل دوم که «بازتاب روابط پایه‌ای دو کشور در مطبوعات» نام دارد، ریشه‌های اولیه روابط دو کشور شامل بازتاب روابط سیاسی، روابط اقتصادی، روابط آموزشی و دانشگاهی و روابط ورزشی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل سوم از این کتاب با عنوان «اخبار فرهنگی و هنری در نشریات» به شکل تخصصی بازتاب روابط دو کشور در عرصه‌های موسیقی، نمایش، سینما، شعر و ادبیات، صنایع دستی و هنرهای سنتی، مد و پوشاک، معماری و مهندسی، نقاشی، پیکر تراشی، کاریکاتور، گرافیک، عکاسی و باستان شناسی را مورد اشاره قرار داده است.

از نتایج این پژوهش، ترسیم گوشه‌های مهم و کمتر شناخته شده تاریخ هنر معاصر ایران در مواجهه با یک کشور خارجی است که در ۵۱۸ صفحه و توسط انتشارات امیرکبیر چاپ و عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها