سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
۸۴۷ نسخه کتاب خطی در کتابخانه‌های اردبیل ساماندهی شد

اردبیل- مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل گفت: بیش از ۸۴۷ نسخه کتاب از منابع قدیمی در بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی اردبیل ساماندهی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، پروانه رضاقلیزاده، ظهر سه‌شنبه در کارگاه آموزشی نسخه شناسی اظهار کرد: این منابع قدیمی در فضایی متناسب با استانداردها از لحاظ نور، دما و درجه رطوبت نگهداری می شود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری دوره آموزشی نسخه شناسی عنوان کرد: این کارگاه با هدف ارتقای توان تخصصی کتابداران و علاقه‌مندان به نسخه شناسی در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل بیان کرد: اصالت و پیشینه تاریخی هر ملت به مکتوبات و نسخ آن باز می‌گردد و شناخت درست و اطلاع دقیق از متون نگاشته شده در اعصار مختلف در تجزیه و تحلیل هویت تاریخی جوامع تاثیر دارد.

رضاقلیزاده ادامه داد: در حال حاضر در حال اسکن کتاب‌ها، همچنین فهرست نویسی کتاب‌های قدیمی هستیم تا بتوان نسخه تصویری این کتاب‌ها و منابع تاریخی را در اختیار پژوهشگران و محققان قرار داد.

در ادامه این جلسه آموزشی مدرس نسخه شناسی اظهار کرد: در این دوره اطلاعات مربوط به فیزیک کتاب و همچنین شرایط نگهداری و قدمت نسخه های خطی بررسی می‌شود.

علی صادق‌زاده ادامه داد: نسخه شناسی به معنای عام، مهارت و دانشی است که به واسطه آن می‌توان نسخه‌های خطی را از ابعاد مختلف توصیف و معرفی کرد.

وی افزود: تجزیه و تحلیل مسائل و موضوعات خطی توسط نسخه شناس صورت می‌گیرد که با تخصص خود می‌تواند محتوای کتب خطی و مواردی همچون نوع خط، جنس کاغذ، تاریخ کتابت، تزئینات و سایر جنبه‌های فیزیکی و مادی آن را تشخیص دهد.

کارشناس نسخ خطی کتابخانه ملی اضافه کرد: دامنه این علم از شناختِ پیشینه کتاب به معنایِ دقیق آن، فراتر می‌رود تا جنبه‌های متنوعی از شناختِ تاریخی را نیز در برگیرد.

صادق‌زاده یادآور شد: مواردی چون پیشنیه اختصاصی دست‌نویس مورد نظر (همان نسخه)، تاریخِ گزارش متون، سرگذشتِ کاتبان کتاب‌ها (نسخه نویسان و کنشگران تولید کتاب دستی و چاپی)، تاریخ مخازن نسخه‌های خطی، تاریخ مخازن و مجموعه‌ها و گردآورندگان نسخه‌های خطی از مهمترین مواردی است که توسط متخصص حوزه نسخه شناسی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدرس دوره نسخه شناس در تشریح ابعاد مختلف علم نسخه‌شناسی گفت: این اطلاعات مربوط به فیزیکِ نسخه بوده و همچنین شرایط نگهداری نسخه‌های خطّی از بررسی‌های این علم است.

به گفته این مدرس، نسخه‌های خطی به‌علت قدمت همچنین جنبه‌های هنری در مجموعه‌های جداگانه در کتابخانه‌ها و موزه‌ها نگهداری می‌شوند زیرا شرایط استاندارد، درجه حرارت، میزان رطوبت باید کنترل و آفت‌زدایی شوند و از طرفی در معرض تابش نور خورشید و اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش نباشند.

در این کارگاه آموزشی علاقمندان نسخ خطی و کتابداران کتابخانه‌ها و مسئولان در محل کتابخانه مرکزی استان اردبیل برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها