پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶
‌نقشه مهندسی فرهنگی یزد گامی بلند مدت برای ارتقای سطح فرهنگ استان است

یزد - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد از تدوین کتاب «نقشه مهندسی فرهنگی استان یزد» با توجه به مسائل اصلی فرهنگی استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، احسان عابدی با اشاره به رونمایی از کتاب «نقشه مهندسی فرهنگی استان یزد» گفت: این کتاب با هدف تبیین نقشه راه استان در زمینه مسائل فرهنگی و شناخت نظام مسائل استان تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر مهندسی فرهنگ در سطح کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همکاری استانداری یزد و دستگاه‌های فرهنگی استان «نقشه مهندسی فرهنگی استان یزد» را تنظیم و تدوین کرد که بر این اساس نقشه راه استان را مبنی بر ۵ رویکرد و مسأله اصلی در استان مشخص کرده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بیان کرد: در این سند ۶ گام طراحی شده است که تحدید قلمروی مطالعه، بررسی سوابق، مسأله‌شناسی، اولویت‌بندی، راهکاریابی، برنامه‌ریزی از جمله این گام‌ها است.

عابدی ادامه داد: برای تهیه این سند نشست‌های توجیهی و همفکری متعددی را کارشناسان و صاحب‌نظران فرهنگی و اجرایی استان انجام شده است که با بررسی پیشینه پژوهشی و سوابق اجرایی در این مسیر بررسی‌های مختلفی صورت گرفت.

وی بیان کرد: در این سند مسائل فرهنگی استان پالایش شد و بر اساس بررسی‌های انجام شده در شورای فرهنگ عمومی استان تعدادی از مسائل فرهنگی اولویت دار استخراج شد و در نهایت ۵ مسأله فرهنگی را مورد توجه قرار دادیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: مسائل فرهنگی شناسایی شده در سطح استان یزد در پنج گروه فرهنگ، هنر و رسانه، امور دینی، تعلیم و تربیت، اجتماعی، زنان و خانواده و همچنین اقتصاد فرهنگ معرفی دشه است و در این بخش به مسأله کلان استان نیز توجه کرده است.

عابدی بیان کرد: تهیه این نقشه از مطالبات مقام معظم رهبری بود که سال‌ها طول کشید تا مصوبات مربوط به آن در سطح دولت اخذ شود و در نهایت اواخر سال ۱۳۹۹ وظیفه تهیه برش استانی آن به استان‌ها ابلاغ و موظف شدند در این زمینه اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم تدوین این برنامه در دستور کار جدی استان یزد قرار گرفت و با استفاده از تجربیات استان‌های دیگر طرح‌های پژوهشی این سند به‌صورت جدی پیگیری شد، گفت: پس از انجام پژوهش‌های مربوطه، ۲۴ جلسه کارشناسی برگزار شد و فهرست اولیه مسائل استان احصا و در جلسه شورای فرهنگ عمومی نیز بحث و نظرات اعضا در جلسات متعددی بررسی و جمع‌بندی شد و نهایتاً در شورای انقلاب فرهنگ عمومی کشور تصویب شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: در این سند وظایف دستگاه‌های مختلف فرهنگی و غیرفرهنگی به صورت دقیق مشخص شده است و پس از رونمایی وظایف به آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها