جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
«به‌خوان» موتور محرک کتاب‌نخوان‌ها هم هست

شبکه اجتماعی به‌خوان یک پلتفرم است که افراد در آن درباره حواشی کتاب صحبت می‌کنند و تنها متن کامل کتاب در این فضا در دسترس نیست.

حامد حمایت‌کار، بنیان‌گذار شبکه اجتماعی و استارتاپی به‌خوان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: ۱۰ سال در حوزه استارت‌آپ‌ها و ۵ سال در بخش استارت‌آپ‌های حوزه کتاب فعالیت می‌کنم، «استارت‌آپ به‌خوان»، شبکه‌ای اجتماعی با محوریت افراد کتابخوان است. در این پلتفرم افراد درباره کتاب به تولید محتوا اقدام می‌کنند.

وی درباره مشخصات استارت‌آپ‌ها و شبکه اجتماعی «به‌خوان» گفت: همه افرادی که یک کتاب را خوانده‌اند، می‌توانند در این شبکه اجتماعی دور هم جمع شوند. در این فضا افراد می‌توانند درباره کتاب‌های مختلف نظر بدهند، نظرات دیگران را راجع به آثار مختلف بخوانند، فهرست کتاب و سیر مطالعاتی معرفی کنند و متن‌هایی را درباره کتاب، به اشتراک بگذارند. افراد در این شبکه اجتماعی می‌توانند بریده‌های مختلف نظرات افراد درباره کتاب، فهرست‌های مختلف محتوایی مانند انواع یادداشت و تولیداتی که درباره آن اثر تولیدشده را مشاهده کنند و با توجه به وجود باشگاه‌های کتابخوانی موجود در این شبکه اجتماعی، از مطالعه کتاب‌ها در این باشگاه‌ها مطلع شوند. شرکت درچالش‌های کتابخوانی و امکان پیام‌رسانی به مخاطبان درباره تولید محتوا از دیگر امکانات این فضاست.


بنیان‌گذار شبکه اجتماعی به‌خوان با بیان اینکه مهم نیست افراد، کتاب الکترونیکی خوانده باشند یا کتاب کاغذی؛ مهم این است که افراد درباره یک اثر و محتوای آن اطلاعات داشته باشند، اظهار کرد: شبکه اجتماعی «به‌خوان» موتور محرکه‌ای برای کتاب‌نخوان‌ها هم محسوب می‌شود. در واقع شبکه اجتماعی به‌خوان یک پلتفرم است که افراد در آن درباره کتاب صحبت می‌کنند و تنها متن کامل کتاب در این فضا در دسترس نیست. این شبکه اجتماعی از طریق اپلیکیشن «بازار» مانند «کافه بازار» «مایکت» یا از سایت behkhan.ir در دسترس است. این فضا با جستجوی فارسی نیز در دسترس است.

وی با بیان اینکه بعد از نصب نرم‌افزار به‌خوان، مخاطبان با دو پرسش «دوست داری کتابخوان شوی یا خیر؟» و اینکه «دوست داری در روز چند صفحه کتاب بخوانی» مواجه می‌شوند، اظهار کرد: این شبکه اجتماعی حدود ۵۰ هزار کاربر دارد. این اپلیکیشن، سه سال پیش یعنی سال ۹۹ خودش را معرفی کرده است. امسال نسبت به سال گذشته کاربران این فضای اجتماعی دو برابر شده‌اند. این شبکه اجتماعی هرماه یک امکانی را به مخاطبان شبکه‌اش می‌دهد.

وی درباره تعداد کاربران این شبکه اجتماعی و استقبال گروهی خاص از این فضا گفت: همه مخاطبان در حوزه‌های مختلف شامل دانش‌آموزان، دانشجویان ناشران نویسندگان و کتابخوانان حرفه‌ای به یک اندازه عضو این شبکه اجتماعی هستند. در پلتفرم به‌خوان بیش از ۲۰۰ نویسنده صفحه خود را دارند و خودشان این صفحه را مدیریت می‌کنند. در حال حاضر ۳۰ ناشر مطرح نیز عضو به‌خوان هستند؛ البته علاقه دارم نوجوانان بیشتر عضو این شبکه اجتماعی شوند.

بنیان‌گذار استارت‌آپ و شبکه اجتماعی به‌خوان درباره برنامه جدید این شبکه اجتماعی برای ناشران گفت: برنامه اصلی به‌خوان امسال برای ناشران نیز اجرا می‌شود. براساس این برنامه ناشران می‌توانند آمار مطالعه کتاب و تعداد کاربرانی که کتاب را خوانده‌اند، را مشاهده کنند؛ همچنین امکان معرفی کتاب جدید خود و نظرسنجی از مخاطبان، از ویژگی‌هایی است که این فضا برای مخاطبان فراهم می‌کند.

حمایت‌کار با یبان اینکه در شبکه اجتماعی به‌خوان با دو دسته کاربر روبه‌رو هستیم، گفت: دسته نخست، تولیدکنندگان محتوا، مروجان و کتابخوانان حرفه‌ای هستند، که تعداد درخور توجهی را تشکیل می‌دهند؛ توصیه می‌کنم این افراد حتماً عضو این اپ کتابخوانی شوند، دسته دوم مصرف‌کنندگان کتاب هستند که این فضا بسیار برایشان کارآمد است.

وی درباره برنامه‌های آتی در مجموعه «به‌خوان»، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم در این شبکه اجتماعی شرایطی را فراهم کنیم تا امکان تبادل کتاب‌های خوانده شده میان کاربران فراهم شود و به نوعی امکان امانت یا خرید و فروش کتاب خوانده شده، مهیا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها