پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
سنت سفرنامه‌نویسی در میان ایرانیان/ تصویری از دوره‌های تیموری و صفوی تا اوایل قاجار

مهران عباسی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر گفت: سال گذشته از جمله کتاب‌هایی که منتشر شد، سفرنامه‌ها بود و امسال با تجدید چاپ سفرنامه آمبروسیوکنتارینی بعد از ۴۷ سال روند بازنشر سفرنامه‌ها ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مهران عباسی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر گفت: سال گذشته از جمله کتاب‌هایی که منتشر شد، سفرنامه‌ها بود و امسال با تجدید چاپ سفرنامه آمبروسیوکنتارینی بعد از ۴۷ سال ادامه روند بازنشر سفرنامه‌ها ادامه یافت.

وی افزود: ما دو سفرنامه از جنوب ایران نوشته سید علی آل داوود، را بعد از مدت‌ها در امیرکبیر بازنشر کردیم. این سفرنامه مجموعه‌ای است شامل دو سفرنامه درباره جغرافیای طبیعی، راه‌ها و فواصل شهرها و روستاها، جغرافیای انسانی و اقتصادی صفحات مرکزی و جنوبی ایران در عصر قاجار. از نام نویسنده سفرنامه نخست اطلاعی نداریم؛ اما می‌دانیم که وی یکی از ماموران دولتی ایران به روزگار محمدشاه قاجار و احتمالاً از صاحب منصبان نظامی بوده است.

عباسی بیان کرد: سفرنامه دوم شرح سفر محمدحسن میرزا مهندس و علی خان مهندس است که از تهران به شیراز رفته و باز گشته و این مسیر را به دقت توصیف کرده‌اند. این دو سفرنامه از چند جهت حایز اهمیت است. یکی آنکه نخستین یا از نخستین سفرنامه‌هایی است که نویسندگان آنها به شیوه جهانگردان اروپایی کار کرده‌اند و از آثار آنها متاثر بوده‌اند. دیگر آنکه این سفرنامه‌ها نشان می‌دهند که سنت سفرنامه‌نویسی در میان ایرانیان هر چند رواج بسیار نداشته، اما هنوز زنده بوده است و باز آنکه نویسندگان این سفرنامه‌ها، به ویژه سفرنامه اول، با آنکه از ماموران دولتی ایران بوده‌اند، از اوضاع حقیرانه زندگی اکثریت مردم و تسلط مستبدانه و ستمگرانه حکام و امرا سخن رانده و گاه از انتقاد نسبت به دولت قاجار نیز باز نایستاده‌اند.

مدیرعامل انتشارات امیرکبیر گفت: دو عنوان سفرنامه جدید هم در ردیف سفرنامه‌ها به چاپ رسید. یکی سفرنامه جان بل، گزارش ماموریت سفیر دربار شاه سلطان حسین است که این مجموعه با ترجمه دکتر ساسان طهماسبی در انتشارات امیرکبیر منتشر می‌شود و کتاب دیگر چاپ اول که از همین رده سفرنامه‌های انگلیسی در ایران است.

عباسی افزود: در واقع کاری که این سفرنامه‌ها می‌کنند، این است که تصویری را از دوره‌های مختلف تیموری و صفوی و تا اوایل قاجار ارائه می‌دهند، این تصاویر بر مبنای متن و مشاهده شخصیت‌های حقوقی کشورهای مختلف که آن موقع در ایران بودند و با دربار پادشاهان مراوده داشتند و یا مشاهده‌گران ایرانی بودند، ارائه می‌دهد. روایت‌هایی که تصویر جدیدی را بعضاً برای پژوهشگران حوزه تاریخ ایران دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها