یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۱
دیپلماسی امیرعبداللهیان توطئه‌های داعش را نقش بر آب کرد

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، نماینده گروه مؤلفان کتاب گفت: در واقع این‌گونه برمی‌آید که دشمنان در تلاش بودند تا ایران با برجام مشغول و از تغییرات منطقه غافل شود اما با نقش الهی حاج قاسم و دیپلماسی امیرعبداللهیان این توطئه‌ها نقش برآب شد و داعش شکست خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در آستانه اربعین شهدای خدمت، کتاب «صبح شام؛ روایتی از بحران سوریه، خاطرات دکتر حسین امیرعبداللهیان» از انتشارات سوره مهر با تدوین محمدحسین مصحفی یکشنبه ۳ تیرماه در سی‌وهشتمین نشست نقد و بررسی کتاب پایگاه بزرگسال کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران نقد و بررسی شد. حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، حجت‌الاسلام میثم امرودی، مهدی رمضانی و عباس خامه‌یار در این نشست سخنرانی کردند.

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، نماینده گروه مؤلفان کتاب در این نشست گفت: درود می فرستم به شهدای خدمت و امیدوارم ادامه‌دهنده راه این عزیزان باشیم و آن اهدافی را که برای این شهدا متصور بود، تحقق ببخشیم.

وی به نحوه شروع نوشتن این کتاب اشاره کرد و افزود: محسن مؤمنی‌شریف، در گذشته رئیس حوزه هنری بود. او همچنین با امیر عبداللهیان هم محلی و دوست و در آموزش و پرورش همکار بود و رابطه بسیار نزدیکی با هم داشتند. شهید سلیمانی به امیر عبداللهیان توصیه می‌کند که بحران سوریه را بیان کند. او با محسن مؤمنی‌شریف مشورت می‌کند، محسن مؤمنی‌شریف به او می‌گوید اگر به جای وزارت خارجه در سوره مهر کتاب چاپ شود، به دست عامه مردم خواهد رسید. امیر عبداللهیان این پیشنهاد را قبول می‌کند و از اینجا من وارد کار شدم.

فخرزاده بیان کرد: تمهیدی فراهم شد تا مصاحبه‌ها در دفتر سپاه ضبط و پیاده شد. در ابتدا مصاحبه‌ها بیشتر گزارش رسمی بود و خیلی جذاب نبود. به شهید امیرعبداللهیان گفتم که خاطرات هم باشد و از اول زندگی شروع کنیم. خیلی سریع خاطرات کودکی و زندگی و رشد را در چند جلسه دنبال کردیم و در ادامه به مسئولیت‌های مختلفی که داشت، پرداختیم. اولین مسئولیت وزارت خارجه او در حوزه عراق بود. در زمان نه جنگ و نه صلح که هنوزصدام حضور داشت، به عنوان نماینده ایران به عراق رفته و تفحص شهدا را دنبال می‌کرد. در این زمان نمایندگی ایران را هم بر عهده داشت.

وی در ادامه گفت: شهید امیرعبداللهیان می‌گفت در مورد عراق، بحرین و مصر هم حرف‌های زیادی دارم اما ابتدا در مورد سوریه صحبت می‌کنیم. در ادامه کار با نگاه خاطره‌گونه در کل ۱۳ جلسه مصاحبه انجام و پیاده‌سازی شد. بعد از پایان گفت‌وگو بعضی قسمت‌ها ممیزی شد. ۵۰ درصد از مطالب گفته شده قابل چاپ نبود و مابقی در اختیار محمد محسن مصحفی قرار گرفت. محمد محسن مصحفی بر مسائل سیاسی و بین‌المللی احاطه داشت و تدوین کتاب را برعهده گرفت.

فخرزاده افزود: کتاب سه بخش دارد؛ فصل اول خاطراتی است که شهید امیرعبداللهیان بیان کرد و دسته‌بندی شد. فصل دوم کتاب، یادداشت شهید امیرعبداللهیان است که با مستنداتی آورده شده است. قرار بود کتاب با این دو فصل به چاپ برسد اما بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی امیر عبداللهیان گفت که من بسیاری از نکات امنیتی را در مورد حاج قاسم بیان نکرده‌ام که فصل جدیدی باز کردیم و نقش حاج قاسم در ماجرای سوریه بیان شد.

وی بیان کرد: کتاب اکنون به چاپ هفتم رسیده است. در واقع این‌گونه برمی‌آید که دشمنان در تلاش بودند تا ایران با برجام مشغول شود و از تغییرات منطقه غافل شود اما با نقش الهی حاج قاسم و دیپلماسی امیرعبداللهیان این توطئه‌ها نقش برآب شد و داعش شکست خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها